Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 19:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schriftelijke bevestiging mondelinge overeenkomst
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LBTommy

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 10:53    Onderwerp: schriftelijke bevestiging mondelinge overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gisteren een overleg gehad met een software engineer met betrekking tot een uit te voeren project (ik ben opdrachtgever).

Dit gesprek heeft zo'n 5 uur geduurd en we hebben het een en ander afgesproken. Het belangrijkste is dat hij de opdracht aanneemt, dit weekend een planning maakt en dat daarna de overeenkomst van opdracht ondertekend wordt.

Toen ik thuiskwam heb ik hem een mail gestuurd waarin ik schriftelijk bevestig wat we besproken hebben.

Is het noodzakelijk dat hij deze beantwoord met "akkoord" of iets dergelijks?

Of is het versturen van een dergelijke mail, zonder dat hij daar specifiek op geantwoord heeft voldoende voor het bouwen van een dossier? Oftewel, indien hij het niet met de inhoud van de mail eens is, dat hij dit had moeten aangeven?

Het is een bijzonder vriendelijke jongen en hij is niet echt juridisch onderlegd. Ik wil hem niet het idee geven dat ik hem ergens in luis, door te vragen of hij deze mail wil beamen. Dit is ook absoluut niet het geval, maar na problemen met de vorige software engineer/overeenkomst van opdracht, wil ik het dit maal netjes aanpakken en van meet af aan alles zo goed mogelijk documenteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 11:46    Onderwerp: Re: schriftelijke bevestiging mondelinge overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

LBTommy schreef:
Ik heb gisteren een overleg gehad met een software engineer met betrekking tot een uit te voeren project (ik ben opdrachtgever).

Dit gesprek heeft zo'n 5 uur geduurd en we hebben het een en ander afgesproken. Het belangrijkste is dat hij de opdracht aanneemt, dit weekend een planning maakt en dat daarna de overeenkomst van opdracht ondertekend wordt.

Toen ik thuiskwam heb ik hem een mail gestuurd waarin ik schriftelijk bevestig wat we besproken hebben.

Is het noodzakelijk dat hij deze beantwoord met "akkoord" of iets dergelijks?

Of is het versturen van een dergelijke mail, zonder dat hij daar specifiek op geantwoord heeft voldoende voor het bouwen van een dossier? Oftewel, indien hij het niet met de inhoud van de mail eens is, dat hij dit had moeten aangeven?

Het is een bijzonder vriendelijke jongen en hij is niet echt juridisch onderlegd. Ik wil hem niet het idee geven dat ik hem ergens in luis, door te vragen of hij deze mail wil beamen. Dit is ook absoluut niet het geval, maar na problemen met de vorige software engineer/overeenkomst van opdracht, wil ik het dit maal netjes aanpakken en van meet af aan alles zo goed mogelijk documenteren.

De overeenkomst is al mondeling totstand gekomen, echter dient het schriftelijk vastleggen in dit geval voornamelijk tot bewijs en om zoveel mogelijk misverstanden te voorkomen. Er bestaat geen verplichting voor hem het schriftelijke te ondertekenen omdat het maar zo kan zijn dat volgens hem iets anders was afgesproken. Voor het bewijs is het natuurlijk van belang dat hij akkoord is gegaan, indien hij dat niet doet dan heeft het m.i. niet meer nut dan een voor jouw eventueel praktisch nut.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is op zich aardig bewijs. Je zou hem kunnen vragen "Lees dit door, en als je akkoord bent laat het me dan even weten." Als je uitlegt waarom je het graag op schrift/mail hebt, dan zal hij daar vast geen moeite mee hebben.
LBTommy

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, bedankt voor de antwoorden.

De original post was eigenlijk voor mijn eigen informatie (in het algemeen).

Door de antwoorden vraag ik me toch het volgende even af. Ik weet niet of ik hier een apart topic van moet maken. Indien dit het geval is, excuses.

De samenwerking met een andere software engineer ging niet naar wens.
Afgelopen woensdag ben ik bij hem langsgeweest om dit te bespreken. Hij vroeg wat ik voorstelde waarop ik een constructie voorstelde dat indien over de redelijkheid van een verzoek geen overeenstemming bereikt kan worden, dat beide partijen een onafhankelijke kundige derde om diens mening kan vragen etc. (constructie is niet echt van belang). Hierop opperde hij de optie om wat tot nog toe gemaakt is aan mij te overhandigen en dat daarna onze wegen scheiden. Ik heb met deze optie ingestemd. Hierbij gaf hij aan dat hij vergoeding kan vragen voor de verrichte arbeid sinds de laatst voltooide en door mij voldane mijlpaal, maar dat hij dat niet gaat doen, maar de situatie omkeert. Waarop ik uiteraard vreemd opkeek. Hij legde uit dat hij niets voor het werk vraagt, maar het volledig aan mij over laat of ik daar iets voor wil geven en zo ja, hoeveel ik hiervoor wil geven.

Het beeindigen van de samenwerking was ook een optie die ik overwoog en ik had al een opgestelde beeindigingsovereenkomst opgesteld, waarin ik aangaf dat we de overeenkomst van opdracht met wederzijds goedvinden beeindigen (gesloten op 06-10 met beoogde einddatum 30-11; hij is op 20% van de ontwikkeling), dat partijen elkaar finale kwijting verlenen en dat de geheimhoudingsovereenkomst eenzijdige informatieverschaffing van kracht blijft.

Dit wou hij echter niet ondertekenen, zonder met zijn boekhouder overlegd te hebben. Hierop vroeg ik om wat besproken is met de hand op te schrijven en te ondertekenen. Ook hier was hij niet toe bereid. Hij wou het eerst met zijn boekhouder overleggen, waarop ik de beeindigingsovereenkomst in tweevoud getekend heb en hij toe zei deze via post naar mij ondertekend te zullen retourneren.
We zijn niet met ruzie uit elkaar gegaan.

Donderdag heb ik niets van hem gehoord en heb ik een algemene mail gestuurd (niet over het ondertekenen van de ovk). Ik heb echter nog geen antwoord ontvangen, terwijl hij normaliter binnen 8 uur altijd reageert.

Ik heb gisteren dan ook een aangetekende brief met handtekening retour verstuurd waarin ik alles uiteengezet heb wat woensdag besproken is en het verzoek of hij de beeindigingsovereenkomst binnen 7 dagen na ontvangst van de brief aan mij wil retourneren. Deze brief zit op dit moment in het distributieproces zie ik op tracktrace.nl.

Als ik de antwoorden hierboven goed begrijp, is de overeenkomst van opdracht dus al met wederzijds goedvinden beeindigd sinds woensdag, maar zit ik bewijsrechtelijk met een probleem als hij dit ontkent?

Er waren geen getuigen. Ik heb zijn vrouw en dochten heel snel even de hand geschud, maar die hebben niet gehoord wat besproken is.

Ik ben van plan af te wachten wat zijn reactie is. Of raden jullie mij aan nog iets anders te doen?
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit uw tekst begrijp ik dat er nog geen duidelijke, wederzijds uitdrukkelijk geuite overeenstemming was. Vooral het feit dat de wederpartij aangeeft het een en ander nog met zijn boekhouder te willen overleggen, maakt het voor u duidelijk dat hij nog geen definitief besluit heeft willen nemen. Zijn voorstel klinkt weliswaar alsof hij dat wel wilde doen, maar vanwege gebrek aan bewijs daarvoor is het niet verstandig daar al te veel op te baseren.

Als hij na overleg met zijn boekhouder tot een volstrekt tegengesteld verhaal komt, kunt u wel onder verwijzing naar de brief aanhalen dat hij een voorstel had gedaan en dat u ervan uitging dat u er samen uit kon komen op een manier die in ieder geval leek op zijn voorstel.

Voor nadere gesprekken is het verstandig een schatting te maken van eventuele 'schade' (kosten door omschakeling, kosten door vertraging van het project) door zijn gebrekkige prestaties, zodat u hem deze kunt tegenwerpen wanneer hij betaling van zijn verrichtingen eist.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds