|
Auteur |
Bericht |
BORG
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 dec 2009 9:39 Onderwerp: Uitgeschreven uit GBA geen invloed op uitspraak? |
|
|
Ik heb mijn kind op 05 november wegens emigratie (verhuizing) binnen de EU uit de GBA uitgeschreven en toch beschikte de kinderrechter op verzoek van de raad op 23 november over VOTS kan dat?
Laatst aangepast door BORG op za 05 dec 2009 10:35, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Doremi
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 18:13 Onderwerp: |
|
|
Dit is een interessante vraag. Het antwoord wordt gevonden in het zogenaamde "perpetuatio fori-beginsel". Volgens deze regel is bij de beantwoording van de vraag of de rechter rechtsmacht heeft de toestand op het moment van de aanvang van de procedure van belang.
Er bestaat echter een uitzondering op het "perpetuatio fori-beginsel". Bij internationale verhuizingen van kinderen kan het zijn dat de autoriteiten van het land van de inmiddels gewijzigde verblijfplaats meer mogelijkheden hebben om maatregelen te treffen en uit te voeren ter bescherming van de minderjarigen dan Nederland waar het kind feitelijk niet verblijft. (zie HR 28 mei 1999, NJ 2001/212).
Hier is de verhuizing zo te zien pas op het moment van de uitspraak aangevangen. Dit lijkt mij laat en niet relevant voor de geldigheid van de uitspraak. |
|
|
|
 |
Ghagens
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 22:36 Onderwerp: |
|
|
Dat is voor de uitspraak op zich inderdaad niet relevant.
In zoverre kan het verschil maken dat de ouder die het kind naar een ander land 'stuurt' niet strafbaar is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Feitelijk heeft BJZ ten slotte nog geen gezag, dus kan de ouder het kind niet onttrekken aan het gezag van BJZ. Maar daar ben ik niet absoluut zeker van, omdat het mogelijk wel het doel was.
Overigens kan Bureau Jeugdzorg het kind vrij gemakkelijk 'overdragen' aan een soortgelijke instelling in het land waar het kind verblijft. |
|
|
|
 |
BORG
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 dec 2009 10:53 Onderwerp: |
|
|
Het kind verblijf niet op vermeelde buitenlandse adres maar reis met vader mee (binnen EU) met volle toestemming van moeder.
Reis wordt gefrustreerd door zitting op 4 december omdat raad een internationale telex opsporing binnen het verzoek voor VOTS heeft verzocht. Vader wordt daardoor gedwongen om bij de zitting aanwezig te zijn om tijdens buitenlandse reis arrestatie te voorkomen.
Hierdoor ontstaat veel stress en verdriet bij familieleden.
Tijdens zitting heeft vader de rechter gewraakt maar onderdruk van raadsman, na de schorsing ingetrokken.
Vader wraakt rechter(op 07 december) alsnog, dit maal schriftelijk. |
|
|
|
 |
|