|
Auteur |
Bericht |
Gijsvogel1
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 1:19 Onderwerp: Hulp gevraagd bij autoschade |
|
|
Hallo,
Een collega van mij is niet zo bedreven met de PC, vandaar dat ik namens hem even een vraag wil voorleggen.
Korte situatieschets:
Wij werken samen in een restaurant.
Laatst was er bij ons een gezelschap te gast tijdens een "kraam-feestje".
Naast alle volwassenen waren er op dit feest een aanzienlijk aantal kinderen.
Het was die dag goed weer en een aantal kinderen waren buiten aan het voetballen voor onze entree.
Voor onze entree is een bestraat gedeelte van ongeveer 6 meter breed bij 10 meter lang.
Daarnaast ligt een parkeerplaats waar zowel onze gasten als het personeel kunnen parkeren.
Toen mijn collega iets uit zijn auto ging pakken zag hij dat er schade was ontstaan aan zijn auto.
Dit was ontstaan doordat een in de grond gestoken stuk betonijzer waaraan afzet-lint was bevestigd was omgetrapt met de voetbal van de spelende kinderen.
Er werd aangrenzend aan het terrein gebouwd en daardoor was er dus her en der het een en ander afgezet (doodlopende weg/eigen terrein)
Hierop vroeg mijn collega direct aan de kinderen hoe dit was gebeurd, waarop zij allen zeiden niets te weten, op één na die de zogenaamde dader aanwees.
Hierna heeft mijn collega contact gezocht met de vader van een van de kinderen (niet de dader overigens) deze persoon was tevens degene welke het feestje had georganiseerd.
Deze meldde hem dat hij het via zijn verzekering allemaal netjes met mijn collega zou afwikkelen.
Hierop wisselden zij telefoonnummers uit.
Nu een maand later wordt het toch een iets vervelender verhaal.
Mijn collega heeft de schade aan zijn auto laten taxeren en een rapport op laten stellen. (ruim € 400,- herstelkosten)
Nadat mijn collega een aantal dagen later dit bedrag telefonisch aan de wederpartij meldde werd door deze gemeld dat deze een eigen risico zou hebben van rond dit zelfde bedrag, en dat hij daardoor niet voor deze kosten wilde gaan opdraaien.
(het eigen risico bleek later lager te zijn, maar dit komt later terug in dit verhaal)
Vervolgens heeft mijn collega met zijn rechtsbijstandverzekering contact gezocht.
Deze wilden de belangen van mijn collega wel behartigen middels het sturen van een aantal brieven.
Nu is het adres van de wederpartij echter niet bekend.
De verwachting is ook niet dat deze door hem gegeven zal worden, en is ook niet bekend bij ons bedrijf.
De naam van de wederpartij is een veelvuldig voorkomende bij ons in de wijk (waar de wederpartij ook vandaan komt) dus er is ook niet direct uit een telefoongids een adres te vinden om een brief heen te sturen.
Na wederom telefonisch contact tussen mijn collega en de wederpartij werd duidelijk dat de wederpartij niet goed had gekeken in zijn verzekeringspapieren.
Het bleek dat in dit geval er een eigen risico was van €100,-
Wederpartij gaf aan dat hij niet voor de kosten op wilde draaien omdat niet zijn kind de veroorzaker van de schade was geweest, maar een kind van een van de gasten op zijn feestje bij ons bedrijf.
Verder vertelde de wederpartij dat hij reeds rondgebeld had bij de gasten van het feest om te onderzoeken welk kind de schade wél veroorzaakt zou hebben, echter zonder resultaat.
Verder meldde wederpartij dat als mijn collega zijn rechtsbijstandsverzekeraar wilde inzetten dat hij hem veel succes wenste. (rare opmerking, aangezien mijn collega de RB nog niet ter sprake had gebracht)
Vervolgens stelde de wederpartij dat als mijn collega het eigen risico voor zijn rekening zou nemen, wederpartij de rest van de schade bij zijn verzekering zou indienen.
Naar het idee van mij en mijn collega een rare gedachtengang.
Ik stelde voor om in dit geval het hier eens voor te leggen.
Concrete vragen:
- Is het voorstel van wederpartij onredelijk, danwel terrecht.
- Zijn er andere wegen welke mijn collega over het hoofd ziet.
- Kan rechtsbijstand van mijn collega zich niet telefonisch inzetten voor hem en zodoende zelf het adres vergaren.
Alle hulp is welkom.
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 3:11 Onderwerp: |
|
|
De wederpartij redeneert natuurlijk dat hij niet aansprakelijk is, want het kan niet worden bewezen dat het zijn kind was die de schade heeft veroorzaakt, en waarschijnlijk was het zijn kind ook niet. Wel is de wederpartij bereid om zijn verzekering op te lichten en zo jouw collega behulpzaam te zijn. (Hij wil zijn verzekering natuurlijk voorliegen dat het wel zijn kind was. Dat is strafbaar, ja.) Het is begrijpelijk dat hij dan geen zin heeft om zelf zijn eigen risico te betalen.
Ik vroeg me af of de wederpartij niet toch kan worden aangesproken op grond van groepsaansprakelijkheid (art. 6:166 BW). Als ik het goed begrijp is groepsaansprakelijkheid echter niet op kinderen jonger dan 14 jaar van toepassing, zie bijv. hier.
Vooralsnog denk ik dat daarom dat de wederpartij niet aansprakelijk kan worden gesteld. De wederpartij behoort ook geen medewerking te verlenen aan het verhalen van een deel van de schade op zijn verzekering. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gijsvogel1
|
Geplaatst: vr 04 dec 2009 2:28 Onderwerp: |
|
|
@ bona fides:
Dank voor je antwoord
Kort door de bocht kan mijn collega het dus eigenlijk als een fraaie geste beschouwen dat de wederpartij het overige deel van de schade voor zijn rekening wil nemen, terwijl dit dus op zich niet nodig zou zijn...
Blijft dus dat mijn collega (ondanks dat de claim bij de verzekeraar van wederpartij de wenkbrauwen eigenlijk doet fronsen) op een voordelige manier zijn schade zou kunnen laten oplossen.
Verdere ontwikkeling:
Onze werkgever zoekt naar mogelijkheden om het eigen risico wat mijn collega zou moeten betalen voor zijn rekening te nemen. |
|
|
|
 |
Gijsvogel1
|
Geplaatst: zo 06 dec 2009 23:09 Onderwerp: |
|
|
Het wordt allemaal geregeld.
Onze werkgever neemt de kosten voor het eigen risico voor zich.
De wederpartij verhaalt de rest op zijn verzekering.
Dit topic mag gesloten worden dus.
Bedankt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 07 dec 2009 14:28 Onderwerp: |
|
|
Nu maar hopen dat de opgelichte verzekering niet meeleest  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|