Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 7:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

weigering aangifte, strafbaar of niet?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ongeluk2

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 3:52    Onderwerp: weigering aangifte, strafbaar of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo iedereen ik had een dringende vraag na aanleiding van een auto ongeluk dat ik heb gehad in de nacht van vrijdag op zaterdag.
dit is even het verhaal zoals ik hem op een ander forum heb uitgelegd mochten er verder vragen zijn hoor ik die graag, alle tips of uitleg is welkom
gr martin

vanacht reed ik de snelweg op in een lange bocht terwijl er rechts van mij een andere auto reed het is een vrij ruime bocht maar tog presteerde hij het om zo tegen het eind van de bocht over de rijhelft te zwalken en zo mijn neus van de weg te werken waardoor ik het gras raakte wat heel dicht op de weg is en in een slip terecht kwam dwars over de snelweg en tegen de vangrail.
dus wij ik en mijn 2 passagiers waren blij dat we leefden en in 1 stuk waren, de ander was er ondertussen snel vandoor gegaan een zwarte mazda 121 waarvan ik het kentekn nog vaagjes 73 hh nog wat kon herrineren ook was er een andere auto die alles zag die ook doorgereden is.
politie was binnen 5 min ter plaatsen dus ik doe snel mijn verhaal tot mijn verbazing doen ze NIKS zal verder een lang verhaal en hoop anti politie gezeur besparen maar ze wouden niks ondernemen mocht zelfs geen aangifte of proces verbaal opmaken.
dus vanmiddag naar buro nadat ik langs ziekenhuis was omdat ik wakker werd met bloed en een snee in me hoofd vn het ongeluk, vertellen ze me dood leuk dat er nog geen eens melding was gemaakt omdat ze het te druk hadden gehad en dat ik geen aangifte mag doen omdat het geen strafbaar feit is en weet ze me ook nog te zeggen dat ik em dan maar had moetten aanrijden! egt begint ze ook nog te zeggen dat dit geen film of amerika is en dat wij maar denken dat hun moorden in een uur oplossen wat nergens op sloeg toen werd het me te veel na 15 min discussie met iemand die gewoon egt op je neerkijkt of zo toen heb ik ze luie varkens genoemd had niet moetten doen want ik moest meteen het gebouw uit en mocht ook niet de dienstnummers van de agenten krijgen die mij op de snelweg `geholpen`hebben..
dus tussen al die regels is het nooit aangegeven dat uit je baan komen en iemand bijna de dood in te drukken niet strafbaar is..
kan niet zo zijn en ik wil me er nog niet bij neerleggen
ik heb nu nog geen idee wat ik ermee moet bij me verzekering zeggen ze dat ik de rechsbijstand niet heb afgesloten dus ze kunnen me niet helpen.

auto na ongeluk
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 6:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doorrijden na betrokken te zijn bij een verkeersongeval of na een verkeersongeval veroorzaakt te hebben is sowieso strafbaar. Bovendien is het niet de politie die een oordeel moet vellen over de strafbaarheid; de politie is gewoon verplicht een aangifte op te nemen.

Dus je hebt dubbel gelijk.

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke bedankt ik ga weer proberen aangifte te doen, gister wiegerde ze mij gewoon aangifte te doen omdat ze zei dat het geen stafbaar feit is en omdat ik niet precies het kenteken meer weet, maar je als je na elk misdrijf weet wie de dader is had je geen politie nodig lijkt mij en ook lijkt het mij wel degelijk nogal strafbaar om doorterijden nadat je 3 mensen voor dood achterlaat na een ongeluk dat hij veroorzaakt heeft
op internet aangeven lukt ook niet omdat ik de dader heb gezien en er klein letsel is geweest na het ongeluk.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En anders zeg je gewoon tegen die agent dat jij op grond van art. 160 van het Wetboek van Strafvordering verplicht bent om aangifte te doen. En dat hij dus verplicht is om jouw aangifte op te nemen.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
En anders zeg je gewoon tegen die agent dat jij op grond van art. 160 van het Wetboek van Strafvordering verplicht bent om aangifte te doen. En dat hij dus verplicht is om jouw aangifte op te nemen.

Maar dat klopt niet. Aan welk in art. 160 lid 1 Sv genoemd misdrijf denk je?

De verplichting van de politie tot het opnemen van een aangifte volgt uit art. 163 lid 5 Sv (in combinatie met art. 161 Sv).

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Geplaatst: Vandaag om 13:57 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
dus wij ik en mijn 2 passagiers waren blij dat we leefden en in 1 stuk waren, de ander was er ondertussen snel vandoor gegaan een zwarte mazda 121 waarvan ik het kentekn nog vaagjes 73 hh nog wat kon herrineren ook was er een andere auto die alles zag die ook doorgereden is.

Het verlaten van een plaats van ongeval is een misdrijf ogv artt. 7, 178 en 176 wvw.

Quote:
politie was binnen 5 min ter plaatsen dus ik doe snel mijn verhaal tot mijn verbazing doen ze NIKS zal verder een lang verhaal en hoop anti politie gezeur besparen maar ze wouden niks ondernemen mocht zelfs geen aangifte of proces verbaal opmaken.

De politie is verplicht om aangifte van een misdrijf op te nemen ogv artt. 161 Jo. 163 Sv.

Quote:
dus vanmiddag naar buro nadat ik langs ziekenhuis was omdat ik wakker werd met bloed en een snee in me hoofd vn het ongeluk, vertellen ze me dood leuk dat er nog geen eens melding was gemaakt omdat ze het te druk hadden gehad en dat ik geen aangifte mag doen omdat het geen strafbaar feit is en weet ze me ook nog te zeggen dat ik em dan maar had moetten aanrijden!

Ik tel uit dit verhaal al twee strafbare feiten, te weten: art. 6 wvw en art. 7 wvw. Art. 6 wvw gaat over het veroorzaken van een ongeval en art. 7 gaat over het verlaten van een ongeval.

Quote:

na 15 min discussie met iemand die gewoon egt op je neerkijkt of zo toen heb ik ze luie varkens genoemd had niet moetten doen want ik moest meteen het gebouw uit en mocht ook niet de dienstnummers van de agenten krijgen die mij op de snelweg `geholpen`hebben..

belediging van een ambtenaar in functie (artt. 266 Jo. 267)

Quote:
dus tussen al die regels is het nooit aangegeven dat uit je baan komen en iemand bijna de dood in te drukken niet strafbaar is..

Het is wel strafbaar.

Wegenverkeerswet (WVW)
Artikel 6 |
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Wegenverkeerswet (WVW)
Artikel 7 |
1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;

b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

2. Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

edit: topic is dubbel Confused
ongeluk2

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedank voor de antwoorden ook in de andere topic, ik ben vadaag weer naar buro geweest en nu nam de diensdoende agent bij de bali mij wel serieus en ze konden niet begrijpen waarom de agenten niks voor mij hebben gedaan, nu heb ik nog geen aangifte kunnen doen omdat ze zei dat de agenten die mij geholpen hebben op de weg mij woensdag(dan hebben ze pas weer dienst)moetten terug bellen.
nu had ik wel nog de vraag of de agenten die terplaatsen kwamen (ze waren er binnen 5 min na het ongeluk) iets te verwijten valt dat ze geen enkele actie hebben ondernomen nadat ik het had uitgelegd en een signalement had gegeven, van zowel de dader als een andere getuigen, naast de 2 die al bij mij in de auto zaten, die doorgereden zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds