Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 8:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huisbaas wil woning verkopen - deal over afkoopsom sluiten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jack77

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009 22:24    Onderwerp: Huisbaas wil woning verkopen - deal over afkoopsom sluiten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn huisbaas wil zijn huis verkopen en wil dat ik de huur opzeg.
Ik heb echter huurbescherming.
Hij is niet erg happig om een afkoopsom te betalen.
Ik zie het niet zitten op op korte termijn iets anders te zoeken.

Ik ben nu van plan om het volgende voorstel te doen:
- opzeggen per 2011 (dus over ruim een jaar)
- afkoopsom (deponeren bij notaris)
- afkoopsom naar huurder bij beëindigen huur
- afspraak vastleggen bij notaris

Voordeel voor de huisbaas is, lijkt mij, dat-ie nog een jaar huur vangt, i.p.v. dat de woonruimte leeg staat. Zo betaalt hij als het ware minder afkoopsom.

Een kandidaat-koper heeft zo de zekerheid dat de woonruimte per 2011 vrij van huur is.

Is dit iets wat je bij een notaris kunt regelen?
En is dit een rechtsgeldige deal?
Of kun je niet ruim een jaar van tevoren opzeggen?

En wat als de woning in 2010 wordt verkocht? Moet de nieuwe eigenaar dan deze afspraak respecteren? (tot 2011)

En wat als ik (heel misschien) met de nieuwe eigenaar tot een akkoord kom voor een nieuw huurcontract per 2011?
Ik wil dan toch het recht op de afkoopsom opeisen omdat mijn rechtspositie dan slechter is: de nieuwe eigenaar kan immers na 3 jaar de huur opzeggen als hij de woonruimte zelf wil gebruiken. Is dat redelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 18:01    Onderwerp: Re: Huisbaas wil woning verkopen - deal over afkoopsom sluiten Reageer met quote Naar onder Naar boven

De afkoopsom waar je 'recht' op hebt is een bedrag dat je huisbaas je betaalt om jou ertoe te bewegen op te zeggen c.q. in te stemmen met beëindiging met wederzijds goedvinden. Je hebt bij zulke onderhandelingen tot op zekere hoogte een gunstige positie omdat de huisbaas je er niet of nauwelijks eenzijdig uit krijgt, tenzij in het contract is opgenomen dat hij de huur kan beëindigen t.b.v. zijn eigen gebruik (bijv. verkopen).

Als hij al een koper heeft, zal hij op relatief korte termijn van je af willen. Hij heeft zelfs een probleem met zijn koper als hij het huis niet zonder huurder kan leveren: koop breekt geen huur dus jij kunt hoe dan ook lekker blijven zitten.

Je gaat de onderhandelingen in met niet geringe eisen: een jaar opzegtermijn plús een afkoopsom. Persoonlijk zou ik een regeling als '3 maanden opzegtermijn plus 3 maandbedragen afkoopsom' redelijker vinden, maar daar kun je tijdens je onderhandelingen altijd nog op uitkomen. (Laat je ook niet met veel minder afschepen trouwens, je hebt een vrij sterke positie). Als er nog geen koper is, kun je hem voorleggen dat de regeling ingaat op het moment dat hij jou mededeelt dat hij een koper heeft gevonden.

Jack77 schreef:

Een kandidaat-koper heeft zo de zekerheid dat de woonruimte per 2011 vrij van huur is.

Het zal de koper worst wezen; de verkoper heeft de verplichting het huis leeg op te leveren, dwz zonder huurder. Het huurcontract loopt door, ook als het huis van eigenaar wisselt.

Jack77 schreef:

Is dit iets wat je bij een notaris kunt regelen?

De kosten van een notariëel opgemaakt stuk lijken me niet opwegen tegen het voordeel ervan. Zet het e.e.a. duidelijk, ondubbelzinnig op papier en zorg voor een handtekening plus parafen op iedere pagina.

Jack77 schreef:

En is dit een rechtsgeldige deal?

Ja. Wanneer je kunt opzeggen doet er niet toe wanneer je samen overeenkomt vanaf wanneer de overeenkomst eindigt: dit is beëindiging met wederzijds goedvinden.

Jack77 schreef:

En wat als de woning in 2010 wordt verkocht? Moet de nieuwe eigenaar dan deze afspraak respecteren? (tot 2011)

De deal die je met je huisbaas sluit over tot welk moment het contract loopt, kun je ook aan de nieuwe koper tegenwerpen. Hij moet immers jouw bestaande huurcontract accepteren. Houd er rekening mee dat de afkoopsom alleen tussen jou en je huidige huurbaas geldt, dus die kun je niet door de koper laten betalen.

Jack77 schreef:

En wat als ik (heel misschien) met de nieuwe eigenaar tot een akkoord kom voor een nieuw huurcontract per 2011?

Je kunt in principe van je huidige huurbaas de afkoopsom opeisen die je afspreekt met hem. De nieuwe eigenaar heeft daar niks mee te maken. Ik denk niet dat het onredelijk is als je feitelijk toch in het huis kunt blijven zitten; je huidige huisbaas wilde graag de huur beëindigen, jij hebt daarmee ingestemd onder X voorwaarden. Wat jouw volgende woonsituatie is heeft daarmee niks te maken.

Jack77 schreef:
de nieuwe eigenaar kan immers na 3 jaar de huur opzeggen als hij de woonruimte zelf wil gebruiken.

Of hij de overeenkomst kan opzeggen is te betwijfelen, zoals eerder gezegd afhankelijk van de inhoud van je contract.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds