|
Auteur |
Bericht |
bibiane
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 jun 2009 3:04 Onderwerp: Artikel 279 Sr. en OvJ afwachten onderzoek? |
|
|
Graag wat informatie gevraagd omtrent artikel 279Sr.
1. Mag een OvJ een onderzoek af wachten van de Raad voor de kinderbescherming en tot die tijd niets doen met mijn aangifte.
Artikel 279Sr. is een strafrechterlijke procedure.
Raad voor de Kinderbescherming is een adviserend orgaan voor de familie rechter heeft niets te maken met artikel 279sr..
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de OvJ nu gaat vervolgen of seponeren aangezien er op dit moment een strafbaar feit wordt getoloreerd onder het mom van een onderzoek wat civiel is.
Bij seponeren zal ik een procedure 12 starten.
bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
renesis
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 11 jun 2009 14:53 Onderwerp: |
|
|
De Officier wil waarschijnlijk eerst afwachten wat de burgerlijke rechter over het burgerlijke geschil beslist. O.g.v. artikel 14 Wetboek van Strafvordering kan de rechter uitspreken dat de vervolging wordt geschorst totdat de uitspraak van de burgerlijke rechter er is. In dat geval zult u de uitspraak van de burgerlijke rechter moeten afwachten, wat mij hier logisch lijkt gezien het om een familiekwestie gaat.
noot: de Officier dient dan wel te willen vervolgen natuurlijk, aangezien het voorgenoemde art. 14 Sv pas van toepassing is tijdens een strafrechtelijke vervolging. Bij een eventueel sepot zult u inderdaad met de art. 12 Sv-procedure vervolging kunnen afdwingen bij het hof. _________________ "homo homini lupus est" |
|
|
|
 |
bibiane
|
Geplaatst: do 11 jun 2009 22:56 Onderwerp: |
|
|
Thx voor je antwoord renesis,
maar wat nu als ik al een beschikking heb van een burgerlijke rechter wat uitvoerbaar bij voorraad is?
kan dan een OvJ deze standpunt blijven nemen?
Om een procedure 12 te starten is de afwachting dan laakbaar, ik heb middels een geschrift (geen KNVV) en een opgenomen gesprek de standpunt van de OvJ dat ze blijft afwachten. Kan ik hiermee alsnog een procedure 12 starten? |
|
|
|
 |
Anny
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 aug 2009 13:32 Onderwerp: |
|
|
Ook mijn man probeert aangifte te doen volgens art 279 Ws. De politie weigert echter om de aangifte op te nemen. Volgens hen gaat het niet om een strafbaar feit en is 279 alleen bedoelt voor ontvoeringen naar het buitenland. Reden om de aangifte niet op te nemen is ook dat de OvJ het waarschijnlijk zal seponeren.
Wat moeten we nu? Eerst naar de OvJ? Dan naar de Hoofd OvJ en dan de procedure?
Wij hebben het onderzoek al achter de rug en er ligt ook een uitspraak van de rechter. Dat zegt echter dat Jeugdzorg de omgangsregeling moet opstarten maar er is al voor het tweede jaar een OTS en nog steeds is er geen enkel contact tussen vader en kinderen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 10 aug 2009 17:31 Onderwerp: |
|
|
Anny schreef: | De politie weigert echter om de aangifte op te nemen. Volgens hen gaat het niet om een strafbaar feit en is 279 alleen bedoelt voor ontvoeringen naar het buitenland. Reden om de aangifte niet op te nemen is ook dat de OvJ het waarschijnlijk zal seponeren. |
Dat zijn geen goede redenen. De politie is verplicht om een aangifte op te nemen. Het is niet aan de politie om direct een inhoudelijk oordeel te vellen over de strafbaarheid (tenzij het gaat om feiten die evident niet strafbaar zijn). Ook de kans dat niet tot vervolging zal worden overgegaan is geen factor die bij het opnemen van een aangifte van belang is.
Je kunt een klacht indienen bij het politie over deze weigering. Verder kun je erop blijven staan dat de aangifte wordt opgenomen. Contact opnemen met de OvJ valt ook te proberen, ik heb alleen geen idee hoe goed dat in de praktijk werkt.
In art. 279 Sr staat niets over het buitenland, dus wat de politie beweert is ook nog eens niet waar. Er zijn ook meerdere uitspraken waarin ouders worden veroordeeld voor overtreding van art. 279 Sr door het schenden van een omgangsregeling.
(In het geval je man niet het (gezamenlijk) ouderlijk gezag over zijn kinderen heeft, ligt het wel wat lastiger.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anny
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 aug 2009 17:47 Onderwerp: |
|
|
Mijn man heeft wel gezamelijk gezag. Ik denk dat we maar gelijk naar de hoofd officier van Justitie gaan schrijven. De politie heeft namelijk al contact gehad met de OvJ en daarom nemen ze de aanklacht ook niet op. Hij heeft namelijk al aangegeven dat er geseponeerd gaat worden. Bovendien heeft de politie contact opgenomen met Bureau Jeugdzorg die natuurlijk ook niet wil dat die aangifte er gaat komen. Ik vind dit onbegrijpelijk allemaal. Wat heeft bureau Jeugdzorg in vredesnaam te maken met een aangifte van een strafbaar feit door de moeder gepleegd. |
|
|
|
 |
elmajimbe
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 12 aug 2009 18:35 Onderwerp: |
|
|
Als het kind niet wordt onttrokken aan het wettig over hem gesteld gezag, of aan het opzicht <...>, dan is art. 279 Sr toch niet eens van toepassing?
Ik denk dat de politie gelijk heeft dat er hier geen sprake is van een strafbaar feit, tenminste voor zover dat art. 279 Sr betreft. Kennelijk is het kind nog steeds onder het wettig gestelde gezag (van de moeder). _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 2:21 Onderwerp: |
|
|
elmajimbe schreef: | Kennelijk is het kind nog steeds onder het wettig gestelde gezag (van de moeder). |
Maar de HR heeft uitgemaakt dat de moeder met gezamenlijk gezag het kind kan onttrekken in de zin van art. 279 Sr aan het gezamenlijk gezag van de vader. Zie HR 15 februari 2005, LJN AR8250:
HR schreef: | 3.4. Voorzover in de middelen het standpunt wordt ingenomen dat de verdachte het kind niet aan het gezag en het opzicht van de moeder kan onttrekken in de zin van art. 279 Sr, omdat ook de verdachte het gezag over het kind had, wordt miskend dat degene die (mede) het gezag over een minderjarig kind uitoefent, dit kind desondanks aan het gezag en/of het opzicht van een ander kan onttrekken bijvoorbeeld door zich niet te houden aan een bij rechterlijke beslissing vastgestelde (voorlopige) omgangsregeling. |
En belangrijker: het is niet aan de politie om zelf dit soort overwegingen te maken, en al helemaal niet bij de beslissing om een aangifte wel of niet op te nemen. De wet is duidelijk: de politie is verplicht om de aangifte op te nemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bibiane
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 20:28 Onderwerp: |
|
|
Beste lezers,
hierbij even een update omtrent artikel 279 Sr.
Inleiding wettelijke kader Rv en Awb:
Ingevolge artikel 812 Rv geeft iedere beschikking betreffende de gezagsuitoefening over minderjarigen, de beschikkingen ingevolge de artikelen 253s, 261, 326 en 336a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek daaronder begrepen, degene aan wie deze minderjarigen ingevolge de beschikking tijdelijk of blijvend worden toevertrouwd, van rechtswege het recht tot het aan hem doen afgeven van deze minderjarigen, zo nodig met behulp van de sterke arm.
Ingevolge artikel 813, eerste lid, aanhef en onder c, Rv verleent het OM zo nodig zijn medewerking tot de afgifte van minderjarigen, als bedoeld in artikel 812.
artikel 813 Rv, waarin het OM wordt aangewezen als bevoegde instantie die medewerking verleent tot afgifte van minderjarige kinderen aan degene aan wie die kinderen zijn toevertrouwd. Het OM ontleent deze bevoegdheid derhalve aan een krachtens de wet speciaal voor hem geschapen publiekrechtelijk grondslag. Dat het Rv een proceswet is voor civielrechtelijke zaken, doet hier niet aan af.
De OvJ diende gewoon over te gaan tot terug geleiding, echter heeft ze dit geweigerd en dus heb ik een bezwaar ingediend tegen haar weigering, wat dus ook gezien kan worden als een beschikking en haar handeling heeft geleid tot rechtsgevolg.
Belangrijk:
De besluiten van een OvJ kunnen aangemerkt worden als een besluit in de zin van AWB en hiertegen kan een bezwaar worden ingediend.
De OvJ behoort tot de rechtspersoon krachtens publiekrecht de Staat der Nederlanden. Aan zijn ambt zijn zelfstandige bevoegdheden geattribueerd. De OvJ is derhalve bestuursorgaan in de zin van art. 1:1, eerste lid onder a Awb . De officieren van justitie bij de arrondissementsparketten zijn volgens art. 2 van de Wet op de rechterlijke organisatie niet met rechtspraak belast. Anders dan de in art. 1:1, tweede lid onder g genoemde leden van het Openbaar Ministerie is de OvJ is niet uitgezonderd als bestuursorgaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 21:59 Onderwerp: |
|
|
bibiane schreef: | artikel 813 Rv, waarin het OM wordt aangewezen als bevoegde instantie die medewerking verleent tot afgifte van minderjarige kinderen aan degene aan wie die kinderen zijn toevertrouwd. Het OM ontleent deze bevoegdheid derhalve aan een krachtens de wet speciaal voor hem geschapen publiekrechtelijk grondslag. Dat het Rv een proceswet is voor civielrechtelijke zaken, doet hier niet aan af.
De OvJ diende gewoon over te gaan tot terug geleiding, echter heeft ze dit geweigerd en dus heb ik een bezwaar ingediend tegen haar weigering, wat dus ook gezien kan worden als een beschikking en haar handeling heeft geleid tot rechtsgevolg.
Belangrijk:
De besluiten van een OvJ kunnen aangemerkt worden als een besluit in de zin van AWB en hiertegen kan een bezwaar worden ingediend. |
Dat een beslissing van de OvJ ten aanzien van de manier waarop hij zijn bevoegdheid ex art. 813 Rv uit zal oefenen een besluit is in de zin van de Awb lijkt mij nogal voor discussie vatbaar. Tot mijn verbazing is Rb. Almelo 24 april 2008, LJN BD0651 het echter wel met je eens. Wel zal die beslissing op schrift moeten zijn gesteld. Een mondelinge mededeling is dus niet genoeg.
Andere rechtspraak lijkt er niet te zijn. Het zou me niet verbazen als zo'n schriftelijke beslissing in de ogen van de Raad van State geen besluit in de zin van de Awb zal blijken te zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gerrit hendrikse
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 21 nov 2009 16:31 Onderwerp: |
|
|
Even terug waar dit allemaal om begon:
renesis schreef: | De Officier wil waarschijnlijk eerst afwachten wat de burgerlijke rechter over het burgerlijke geschil beslist. O.g.v. artikel 14 Wetboek van Strafvordering kan de rechter uitspreken dat de vervolging wordt geschorst totdat de uitspraak van de burgerlijke rechter er is. In dat geval zult u de uitspraak van de burgerlijke rechter moeten afwachten, wat mij hier logisch lijkt gezien het om een familiekwestie gaat.
noot: de Officier dient dan wel te willen vervolgen natuurlijk, aangezien het voorgenoemde art. 14 Sv pas van toepassing is tijdens een strafrechtelijke vervolging. Bij een eventueel sepot zult u inderdaad met de art. 12 Sv-procedure vervolging kunnen afdwingen bij het hof. |
Ik lees in Art. 279 niets over een voorafgaand oordeel van de burgerlijke rechtbank. Daarnaast zie ik ook de logica niet waarom dit wel nodig zou zijn bij "een familiekwestie". Verder: in deze gevallen wordt juist de gezins/familiesituatie beeindigd. En dan nog: het oordeel van de civielrechtelijke rechtbank is toch al verwoord in de beschikking met de omgangsregeling? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 21 nov 2009 16:44 Onderwerp: |
|
|
Of de minderjarige aan het wettig over hem gesteld gezag wordt onttrokken, is in principe een vraag van burgerlijk recht. En dan is er inderdaad art. 14 Sv:
art. 14 lid 1 Sv schreef: | Indien de waardeering van het te laste gelegde feit afhangt van de beoordeeling van een geschilpunt van burgerlijk recht, kan de rechter, in welken stand der vervolging ook, de vervolging voor een bepaalden tijd schorsen, ten einde de uitspraak van den burgerlijken rechter over het geschilpunt af te wachten. |
Natuurlijk is schorsing niet nodig als er geen twijfel over kan bestaan dat er sprake is van onttrekking aan het ouderlijk gezag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|