|
Auteur |
Bericht |
Brent
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 21:03 Onderwerp: Wie is de eigenaar database webshop en de gegevens? |
|
|
-post verwijderd-
Laatst aangepast door Brent op do 17 dec 2009 14:34, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 21:46 Onderwerp: |
|
|
De eigenaar "van de database" is de eigenaar van het computersysteem en dat is waarschijnlijk je opdrachtgever. De eigenaar "van de gegevens daarin" bestaat niet, want gegevens zijn geen voorwerp van eigendom.
Maar dit hoort eigenlijk ook niet je vraag te zijn. Waar het voor jou om gaat is: is de fabrikant van het kassasysteem verplicht om zijn klant in staat te stellen de gegevens in het kassasysteem te exporteren naar een ander systeem.
Een omstandigheid die daarbij van belang kan zijn is dat de fabrikant hier technisch heel goed toe in staat is, bijv. door het wachtwoord ter beschikking te stellen en desnoods (in het geval het wachtwoord zelf niet mag worden vrijgegeven, bijv. omdat alle systemen hetzelfde wachtwoord hebben) door de klant een versie van de database te geven zonder wachtwoord.
Zo'n verplichting van de fabrikant kan volgen uit de overeenkomst die de fabrikant heeft met zijn klant. Hetzij doordat zo'n verplichting expliciet is opgenomen, hetzij doordat zo'n verplichting voortvloeit uit de redelijkheid en billijkheid.
Een andere mogelijkheid is dat de fabrikant hiertoe verplicht is omdat hij anders misbruik maakt van een machtspositie. Hij kan het zijn klanten immers moeilijk maken om over te stappen naar een concurrent. Vermoedelijk is er van een machtspositie echter geen sprake, zodat deze mogelijkheid zich waarschijnlijk niet voordoet.
Ik vermoed vooralsnog dat de fabrikant niet verplicht is je opdrachtgever te helpen, tenzij hier in het contract iets over staat. Wel is het je opdrachtgever volgens mij toegestaan om het systeem te reverse engineeren om zo de gegevens los te wrikken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Brent
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 nov 2009 0:03 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ik vermoed vooralsnog dat de fabrikant niet verplicht is je opdrachtgever te helpen, tenzij hier in het contract iets over staat. Wel is het je opdrachtgever volgens mij toegestaan om het systeem te reverse engineeren om zo de gegevens los te wrikken. |
Dat zou dus mijn volgende vraag zijn
Heel erg bedankt voor je antwoord. |
|
|
|
 |
|