|
Auteur |
Bericht |
Elrohir
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 11:32 Onderwerp: loon conform contract zonder te werken |
|
|
Beste lui,
een casus:
Persoon X heeft een zeer klein contract (2,4%) bij bedrijf Y en dit contract werd in de praktijk gebruikt als oproepcontract. Gaandeweg ontstond een situatie waar X nauwlijks meer werd opgeroepen, echter zelf ook geen moeite deed om aan het aantal uur te komen conform zijn contract. Loon is immer doorbetaald.
Deze situatie bestaat nu 2 jaar.
Nu wil de werkgever de uren in tijd of geld terugzien.
Wat is nu de verantwoordelijkheid van de wg en wat van de wn. En is dit terug te voeren op artikelen of jurisprudentie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 20:23 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat de werkgever hier een kans maakt.
In principe moet de werkgever het salaris betalen ook als hij geen werk heeft voor zijn werknemer. De werkgever lijkt hier te moeten aanvoeren dat de inhoud van de arbeidsovereenkomst is gewijzigd door de manier waarop er uitvoering aan is gegeven. Dat lijkt me in dit geval nogal problematisch, want hij heeft al die tijd gewoon doorbetaald. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Elrohir
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 10:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik denk niet dat de werkgever hier een kans maakt.
De werkgever lijkt hier te moeten aanvoeren dat de inhoud van de arbeidsovereenkomst is gewijzigd door de manier waarop er uitvoering aan is gegeven |
Ah. Dit lijkt me voort te komen uit een wetsartikel? In boek 7 tref ik niet zo snel iets. Of is het jurisprudentie?[/i] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 15:26 Onderwerp: |
|
|
Zie art. 7:628 BW. Het lijkt me niet dat de werkgever met enige kans op succes kan aanvoeren dat de oorzaak voor het niet-inzetten van de werknemer niet in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.
Ah, je vraagt eigenlijk naar iets anders. Nee, dat staat niet in boek 7 BW, maar uit de jurisprudentie volgt dat de inhoud van de arbeidsovereenkomst mede wordt bepaald door de wijze waarop aan de arbeidsovereenkomst uitvoering wordt gegeven. Dit moet je, als ik het goed begrijp, zien als een stilzwijgende aanpassing van de arbeidsovereenkomst via art. 3:33/35 en art. 6:217 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|