Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Swannie
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 16:05 Onderwerp: Erfrecht en schuldsanering |
|
|
Ik ben een alleenstaande vader van twee kinderen.
Mijn moeder is op 12 oktober jongstleden overleden.
Doordat mijn zus eerder dit jaar in juni ook is overleden zijn mijn nichtjes ook erfgerechtigd.
Ik zit jammerlijk genoeg door mijn ex-vriendin in de schuldsanering. Op zich oké, ben in april 2011 helemaal schoon en kan een nieuwe start maken.
Maar nu blijkt dat er wat geld voort komt uit het overlijden van mijn moeder. Hoogstens een paar duizend euro, misschien niet eens.
Volgens de letter van de wet moet de bewindvoerder beslissen over wat er gebeurt met dat geld. En natuurlijk, dat gaat op de grote hoop als een druppel op een gloeiende plaat. Was het maar het bedrag waarmee mijn totale schuld werd ingelost, dan was het allemaal wat minder zuur.
Wat het meest zure van alles is dat mijn moeder mij te kennen heeft gegeven dat zij wil dat eventueel geld dat over blijft op mijn kinderen hun spaarrekening wordt gezet. Maar omdat het allemaal sneller ging dan verwacht en mijn moeder van de een op de andere dag overleed is dat jammer genoeg niet op papier gezet. Ja, wat noem je "jammer genoeg"? In die tijd van verdriet e.d. denk je daar niet eens aan en neem je je voor dit allemaal later uit te zoeken en op de kinderen hun bankrekening te storten... niet denkend aan de schuldsanering.
Het gaat mij niet om het geld. Als er geen geld overgebleven was geweest dan was er ook geen discussie. Was er een schuld, had niemand het van deze kale kip, zei de gek kunnen plukken hier.
Maar het voelt nu bijna als bloedgeld, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Het draagt totaal niet bij aan de aflossing van de schuld, mijn moeder had ook twee jaar later kunnen overlijden en het is geen geld van een of andere rijke oud-oom uit Australië die je amper kent. Het is geld wat voortkomt uit een armzalig pensioentje die zij nog ontving van mijn overleden vader en een laag WAO'tje van mijn moeder en mijn kinderen hun oma. Ze leefde in een huisje van 240 euro per maand en had daar zelfs nog huursubsidie van. Kun je nagaan!
Iemand raadde mij aan om het toch aan te vechten tegen de bewindvoerder. Maar ik vraag mij af of er ook maar een enkele kans van slagen is om dit te doen in een later stadium.
Eerst moet een notaris regelen dat we betalingen kunnen doen uit mijn moeders naam. Wat er dan overblijft wordt 50/50 verdeeld met mijn nichtjes. Ik had zo graag mijn moeders wens vervuld en haar geld op mijn kinderen hun spaarrekening gezet.
Iemand een voorstel of advies?
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 18:36 Onderwerp: |
|
|
Misschien niet leuk, maar de situatie is helder. De bewindvoerder moet het geld gebruiken om een deel van de schuld af te lossen.
Alleen als je moeder je in haar testament had onterfd en je kinderen had aangewezen zou het een beetje anders zijn geweest, al had je dan denk ik een beroep moeten doen op je legitieme portie. Hoe dan ook, zo'n testament is er niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|