Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 15:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wilsovereenstemming art. 3: 33 BW
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thevoice

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 1:34    Onderwerp: Wilsovereenstemming art. 3: 33 BW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel: A wordt telefonisch benaderd door B werkzaam voor een bedrijf dat schuil gaat onder de naam Marktplaats.com.

A heeft een aantal advertenties op de website Marktplaats.nl en B, die A benaderd en vermeld dat hij namens Marktplaats belt (zonder vermelding van .com of .nl dus), vraagt aan A of hij zijn advertentiegegevens wil controleren. A stemt toe, vervolgens stelt B voor om een fax te sturen met de gegevens van de advertentie zodat A deze kan controleren en vervolgens kan voorzien van een handtekening en kan terug sturen, A stemt ook hiermee in, een krabbel wordt gezet en A stuurt, in de veronderstelling dat hij handelt met Marktplaats.nl, de fax terug.

Na enkele dagen komt er een rekening van Marktplaats.com
Een advertentie is door haar geplaatst. Kosten: 500 euro, te betalen door A binnen 10 werkdagen.

A schrikt zich het apenzuur. Hij veronderstelde immers dat hij handelde met het vertrouwde en bekende marktplaats.nl.

Stel dat Marktplaats.com zich beroept op een overeenkomst die zou zijn gesloten door A en B nu A een fax heeft ondertekent. (Uit de fax blijkt dat het ook echt om een overeenkomst gaat met een betalingsverplichting voor A, dit heeft hij echter niet gelezen omdat hij het druk had.)

In dit fictieve voorbeeld vraag ik me af of A kan aantonen dat zijn wil niet strookte met zijn verklaring en hoe hij dit kan doen.

Kan iemand mij hier wellicht het en en ander of vertellen?

De vernietigingsgronden zijn mij duidelijk en daar kan dan ook aan voorbij worden gegaan.

BVD
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Don

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou dit best kunnen beantwoorden, maar ik geloof dat ik dan je huiswerk ga zitten maken...
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap de vraag niet. Je weet wat de vernietigingsgronden zijn zeg je, dus waar loop je dan tegen een probleem aan? Welke opgaat? Waarom die ene opgaat?
Thevoice

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat ik aan wil tonen dat A nooit een overeenkomst heeft willen sluiten met B.

Mocht er wel een overeenkomst tot stand zijn gekomen dan kom ik toe aan de vernietiginsgronden.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A moeten aantonen (voldoende aannemelijk maken) dat hij dacht een afspraak te maken over adverteren op .nl en dus niet op .com (art. 3:33 BW). B kan vervolgens proberen aan te voeren dat hij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat A zijn aanbod voor adverteren op .com wilde aanvaarden (art. 3:35 BW).

Hoe de afweging uitvalt valt niet op voorhand te zeggen. B kan natuurlijk wijzen op de tekst van de fax, maar A heeft misschien weer argumenten om aan te tonen dat B moest weten dat A op het verkeerde been was gezet. Etc.

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
B kan natuurlijk wijzen op de tekst van de fax, maar A heeft misschien weer argumenten om aan te tonen dat B moest weten dat A op het verkeerde been was gezet.

Ziet dit niet op een wilsgebrek? Voor mij is namelijk onduidelijk wat aan te voeren bij het wilsontbreken en wat aan te voeren bij bijvoorbeeld een beroep op bedrog.

Zeker in het licht van deze informatie:http://books.google.nl/books?id=yjvXTs0eL2IC&pg=PA34&dq=oneigenlijke+dwaling&client=firefox-a#v=onepage&q=oneigenlijke%20dwaling&f=false
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In dit fictieve voorbeeld vraag ik me af of A kan aantonen dat zijn wil niet strookte met zijn verklaring en hoe hij dit kan doen.

Wat je beschrijft is een voorbeeld van acquisitiefraude.

De rechtbank Zwolle-lelystad heeft hier verhelderende uitspraken over gedaan. Deze zijn op de site van Stichting Acquisitiefraude netjes achter elkaar gezet: http://www.fraudemeldpunt.nl/index.php?p=0&doc=19

De van Marktplaats.com ontvangen fax zal qua vormgeving opgesteld zijn om de ondernemer te misleiden. Let op de voorwaarden in kleine (leesbril-)letters. Ook zullen de te controleren gegevens juist dikgedrukt staan, net als de woorden "controle" en "retourfax".
In dit specifieke geval komt daar nog bij dat een verwarring met Marktplaats.nl beoogt is.

De fax is zodanig misleidend opgesteld dat niet kan worden gesteld dat de ondertekenaar de wil had een overeenkomst met de verzender aan te gaan. Dit wordt nog versterkt door het voorafgaande telefoontje, dat bedoeld is om de verwarring te versterken.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thevoice schreef:
Ziet dit niet op een wilsgebrek? Voor mij is namelijk onduidelijk wat aan te voeren bij het wilsontbreken en wat aan te voeren bij bijvoorbeeld een beroep op bedrog.

Als je wilt aantonen dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen, zul je het wel moeten gooien op een wilsgebrek. Een andere mogelijkheid zie ik niet.

Ik begrijp trouwens niet goed waar je heen wilt, want de titel die je deze draad hebt gegeven is nota bene "Wilsovereenstemming art. 3:33 BW".

Voor de duidelijkheid: ik probeer dus inderdaad aan te geven hoe A kan beargumenteren dat er sprake is van "oneigenlijke dwaling", en hoe B daar dan weer tegenin kan gaan. De situatie heeft het meeste weg van de in jouw link genoemde mogelijkheid d. (En is precies situatie d. als persoon B marktplaats.com vertegenwoordigt. Het is echter niet helemaal duidelijk dat persoon B optreedt als vertegenwoordiger van .com. Voor oneigenlijke dwaling is het echter niet nodig dat je precies valt onder één van a, b, c of d. Het gaat erom of er een discrepantie is tussen wil en verklaring, en zo ja, of sprake is van gerechtvaardigd vertrouwen.) edit: ik zie nu dat er "namens marktplaats" staat, dus het lijkt inderdaad precies situatie d. te zijn.

Bedrog en vooral dwaling zijn natuurlijk ook mogelijkheden, en het zou me niet verbazen als die eenvoudiger te beargumenteren zijn, maar bij een beroep op bedrog of dwaling ga je ervan uit dat er wel een overeenkomst tot stand is gekomen. (En dat schrijf je zelf ook al.)

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van belang lijkt mij ook de prijs van de advertentie.
Is €500,- normaal, of is het een buitengewoon hoge prijs.
Als de prijs buitengewoon hoog is dan volstaat dit eigenlijk ook al om aan te nemen dat er geen wil was de overeenkomst voor deze prijs te sluiten en dat er ook niet gerechtvaardigd op het aanwezig zijn van de wil mag worden vertrouwd (zelfs als de aanbieder wel marktplaats.nl was), tenzij de aanbieder nadrukkelijk op deze te hoge prijs heeft gewezen of zich ervan heeft overtuigd dat de wederpartij zich bewust was dat de prijs niet normaal is.
Daar komt ook nog bij de vraag hoe bekend marktplaats.com is (lijkt mij dat deze naam overigens niet onderscheidend genoeg is en een inbreuk is op het merkenrecht van markplaats.nl...zodat via die brug ook nog wat te regelen valt, want dit is dan onmiskenbaar onrechtmatig en een misleiding). Als .com onbekend is en derhalve slechts een kleine afzetmarkt bedient is de waarde van een advertentie op deze site ook beduidend geringer dan op .nl
Voor een Fiat kan je niet de prijs vragen als voor een Rolls. De prijs moet in verhouding staan met de dienst. En de dienst bestaat uit het aanbieden van de advertentie aan een zo groot mogelijke groep van potentiele geinteresseerden. Als .com sledchts bij een kleine groep bekend is dan kan zij niet een prijs vragen alsof ze de advertentie bij een grote groep geinteresseerden kenbaar maakt. Logischerwijs ging de ondertekenaar er van uit dat marktplaats.com dezelfde grote markt bediende als .nl
Daar is ook een discrepantie in wil. want de ondertekenaar wil die grote groep bereiken die marktplaats.nl bedient en niet die kleine groep die .com bedient. De vraag is dan of de prijs past bij de kleinere markt die .com bediend. Als het antwoord ´nee´ is dan kon .com dus niet gerechtvaardigd vertrouwen (afgezien van de misleiding).

Maar goed, uiteindelijk is het aan de rechter en die komen soms met hele vreemde beslissingen. Zo heb ik onlangs meegemaakt dat een Hof meende dat de partij die zich tegen een vordering verweerde (mede met een beroep op 3:33, wegens ontbreken wil en feit dat er sprake was van een buitengewoon scheve verhouding tussen prestatie en beloning) moest bewijzen dat de wederpartij alert had behoren te zijn op het onbreken van de wil. Aldus, het Hof nam aan dat de wil ontbrak, doch meende dat de verweerder (die zich beriep op 3:33 BW) maar moest bewijzen dat de wederpartij (die zich beriep op 3:35 BW) alert had behoren te zijn op het afwezig zijn van de wil.
Thevoice

BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2009 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, dit wilde ik horen, hier kan ik in zeker wat mee.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds