|
Auteur |
Bericht |
bollletje
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 nov 2009 10:24 Onderwerp: Is een zangeres een organisatorische eenheid? |
|
|
Ik merk dat de Kamer van Koophandel heel graag 44 Euro per jaar wil ophalen bij free-lancers, vrije-beroepsbeoefenaren, kleine zelfstandigen, kortom, bij mensen zoals mijn vrouw. Volgens mij ten onrechte. Mijn vrouw is zangeres, als zodanig wordt ze ingehuurd en betaald door orkesten enzovoort.
De relevante AMvB (die op dit forum eerder door Arnoud Engelfriet is geciteerd) definieert "onderneming" zo: "een voldoende zelfstandig optredende organisatorische eenheid van één of meer personen [...] waarin door voldoende inbreng van arbeid of middelen, ten behoeve van derden diensten of goederen worden geleverd of werken tot stand worden gebracht met het oogmerk daarmee materieel voordeel te behalen."
De KvK stelt dat mijn vrouw een onderneming is. Maar is een zangeres een organisatorische eenheid? Ofwel: staat de KvK in zijn recht?
Ik zou denken van niet! Een zangeres is een natuurlijke persoon die zingt. Dat de Belastingdienst haar inkomen aanmerkt als "Winst uit onderneming" is prachtig, maar dat is op basis van andere wetgeving.
De KvK dreigt: "Staat uw onderneming op 1 januari 2010 niet ingeschreven in het Handelsregister, dan bent u in overtreding en begaat u een economisch delict." Toe maar! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 nov 2009 11:18 Onderwerp: |
|
|
Vrije beroepsbeoefenaren waren tot 1 juli 2008 niet verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Handelsregisterwet is dat veranderd. Ook deze groepen moeten zich nu registreren in het Handelsregister.
Overgangstermijn
De inschrijfplicht voor nieuwe inschrijvers geldt vanaf 1 juli 2008, maar er is een overgangstermijn om alle nieuwe inschrijvingen gefaseerd en gemakkelijk te laten verlopen. Organisaties die zich nog moeten inschrijven, hebben hiervoor uiterlijk tot en met 31 december 2009 de tijd. Ook kunstenaars behoren tot deze groep. Tot en met 2014 zal deze wet verder worden aangepast, zodat elk "bedrijf" of "zelfstandig beroep" ingeschreven staat in het Handelsregister. Men zal dan ook alle gemeentelijke en overheidsbedrijven inschrijven in het Handelsregister.
En, inderdaad, bij niet tijdige inschrijving pleegt u een economisch delict. Wetten veranderen soms..... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 nov 2009 12:53 Onderwerp: Re: Is een zangeres een organisatorische eenheid? |
|
|
bollletje schreef: | De KvK stelt dat mijn vrouw een onderneming is. Maar is een zangeres een organisatorische eenheid? Ofwel: staat de KvK in zijn recht? |
Uit de definitie blijkt zonneklaar dat één persoon zo'n organisatorische eenheid kan vormen. Jouw vrouw is één persoon, dus dat is het probleem niet.
De vraag lijkt me eerder of er sprake is van "voldoende inbreng van arbeid of middelen". Dat kan ik niet beoordelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bollletje
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 18:13 Onderwerp: |
|
|
Dank aan WimWest en bona fides.
Het zij zo: ik ben getrouwd met een organisatorische eenheid
en de wat mij betreft volstrekt misbare wet creëert nieuwe economische delicten.
Jullie merken het: ik leg mij tandenknarsend neer bij de nieuwe werkelijkheid.  |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 18:14 Onderwerp: |
|
|
Komt vaker voor. |
|