Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
The Chilling W...
Moto X3M: The ...
Balancing Inte...
Explore the Ma...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 02 okt 2025 22:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

UWV heeft fout gemaakt: teveel betaald en eist nu terug...
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Danoontje

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 14:52    Onderwerp: UWV heeft fout gemaakt: teveel betaald en eist nu terug... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat ik de juiste categorie heb gekozen? Excuses als dit verkeerd staat.

Mijn probleem ligt als volgt:

Mijn vriendin is sinds september werkeloos. Ze is direct bij het UWV ingeschreven. Zo heeft ze regelmatig contact gehad met de werkcoach en heeft ze alles aan de deze overlegd.

Op een gegeven moment heeft ze via tempo team 3 dagen bij een bedrijf kunnen werken. Dit is netjes aan de werkcoach doorgegeven.

Tevens heeft ze sinds 2 maanden een baantje voor 3 dagen in week. Voor de andere 2 dagen krijgt ze een uitkering. Ook dit heeft ze netjes doorgegeven. Toentertijd is aan de hand van die gegevens met de werkcoach een berekening gemaakt.

Mijn vriendin kreeg vanaf dat moment voor 2 dagen werk per week een maandbedrag van €800,=

Dat kon niet, dus zij naar de werkcoach, dit doorgegeven. En dat tot 2x toe.

Vandaag belt UWV op:
1) ze heeft op een gegeven moment 3 dagen gewerkt. Dit is niet doorgegeven en dat moet ze terugbetalen + een boete!!!
2) UWV bevestigd een fout te hebben gemaakt: de aanvraag voor uitkering voor die 2 dagen is niet verwerkt waardoor mijn vriendin dus te veel geld heeft ontvangen. Of ze eventjes ruim 900 euro wilt terug betalen.

Nu weet ik dat je bij foutbetalingen (het onverschuldigde bedrag) altijd het geld terug moet betalen omdat aannemelijk is geweest dat het niet klopte.

Echter in het eerste probleem is doorgegeven dat ze 3 dagen had gewerkt. Zowiezo die boete betalen vind ik onzin! want het is hun fout. Maar die 3 dagen, moet ze die echt terug betalen? Want het is gewoon vrijwel onmogelijk om na te gaan waar je bij de het UWV recht op hebt kwa uitkering.

M.b.t. punt 2 is toentertijd een berekening gemaakt met de werkcoach. Deze kwam uit op 800 euro voor de 2 dagen. Het is dus aannemelijk geweest dat dit klopte. Wij hebben wel vraagtekens gehad bij dit bedrag, maar de werkcoach heeft toen gezegd dat het in orde was. Wij hebben in feite dus aan onze plicht voldaan. Ik vind het dan onterecht dat wij het geld alsnog terug moeten betalen. En volgens mij ook nog in één keer!!!

Kan iemand ons duidelijkheid verschaffen over beide punten?

Dank jullie wel!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Danoontje

BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

niemand? Shocked
memolen

memolen

Leeftijd: 73
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009 18:22    Onderwerp: Fout van het UWV? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is voor een buitenstaander niet goed te volgen wat er precies is gebeurd. Op de website van het UWV wordt het een en ander uitgelegd over het doorgeven van wijzigingen als je een WW-uitkering hebt. Daar zijn formulieren voor. Het is niet de taak van de werkcoach om dit aan de WW afdeling door te geven. Mogelijk is hier sprake van een misverstand. Maar de verantwoordelijkheid voor het schriftelijk doorgeven van wijzigingen, ligt bij de uitkeringsgerechtigde.
Ligt de fout bij het UWV dan is een boete niet op zijn plaats. Hiervan zal uw vriendin een beschikking krijgen, en daartegen kan ze dan bezwaar aantekenen.
Ook is beroep daarna nog mogelijk. Bij de bestuursrechter overigen; dit is geen civiele zaak.
Danoontje

BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u wel voor uw antwoord.

Echter is de werkcoach wél de geschikte persoon om dit door te geven. Alle verandering etc moest zij aan hem doorgeven.

We gaan een mooie brief schrijven ivm de boete

nogmaals bedankt
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Danoontje schreef:
Dank u wel voor uw antwoord.

Echter is de werkcoach wél de geschikte persoon om dit door te geven. Alle verandering etc moest zij aan hem doorgeven.

We gaan een mooie brief schrijven ivm de boete

nogmaals bedankt
Zou dat daar absoluut zelf eerst gaan bespreken; met brieven schrijven vraag je om (nieuwe) misverstanden Wink
memolen

memolen

BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009 14:03    Onderwerp: UWV boete Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als Danoontje met "een mooie brief" een bezwaarschrift bedoeld, dan kan ze dat maar beter bijtijds doen. Als ze te laat is, is het bezwaar 'niet ontvankelijk', en heeft ze een goede kans laten lopen.
Danoontje

BerichtGeplaatst: di 19 jan 2010 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede morgen! 2 maand later zijn wij er weer: de pc was gecrashed en ben daardoor alles kwijtgeraakt Confused

Inmiddels is er redelijk wat tijd verstreken: wij zou door de UWV gebeld worden voor een afspraak tot hoorzitting; echter heeft dit 4 weken op zich laten wachten en zijn wij een aanmaning rijker... Sad

Het probleem ligt als volgt:

Mijn vriendin heeft toentertijd voor 5dagen / week een WW uitkering aangevraagd en gekregen. Op een gegeven moment heeft zijn voor een eenmalige periode van 3 dagen gewerkt voor een uitzendbureau. Netjes het UWV formulier ingevuld en opgestuurd. Helaas is dit formulier nooit aangekomen óf is deze zoekgeraakt bij de UWV. Hoe dan ook: ze wordt beticht van fraude omdat ze over deze 3 dagen én salaris en WW heeft ontvangen. Als toetje moeten wij ook een boete van €52,= betalen.
Hoe kunnen wij met name deze boete weerleggen? De brief is niet aangetekend verzonden...

Laterop heeft mijn vriendin een baantje gevonden voor 3 dagen in de week. Ze heeft dit doorgegeven aan de UWV middels het betreffende formulier. Op het moment dat zij haar eerste WW kreeg vond ze dit erg hoog: dit heeft zij aan haar werkcoach voorgelegd; deze heeft alles in de computer nagekeken en zei dat het toch klopte.
Bij de 2e WW uitkering was het bedrag nog steeds te hoog; met UWV zelf gebeld 'nee mevrouw, het klopt allemaal'. Ook bij een later gesprek met de werkcoach is haar vertelt dat het bedrag klopte.

Nu krijgen wij een terugvordering van de UWV van ruim €900,- Ze nemen wel de schuld op zich en zodoende hoeven wij hierover geen boete te betalen.

MAAR! Als ik het goed begrijp herroept de UWV zich op het onverschuldigde bedrag. Een ten onrechte betaalde bedrag waarvan duidelijk was dat deze dan ook ten onrechte betaald is. Echter; is deze wel ten onrechte betaald? Als 3x gevraagd wordt of het bedrag klopt en 3x wordt gezegd JA. Mag je dan niet aannemen als ontvanger dat het een correct bedrag betreft? En dat dit dus niet onrechtmatig ontvangen is??

m.a.w. vervalt nu niet de eis van de UWV dat het een onverschuldigd bedrag is?

Wij hebben het bedrag nog niet terug betaald. Maar door de lange duur wat tussen de correspondentie zit (met name het gedurende 4 weken wachten op een telefoontje van UWV voor een afspraak tot hoorzitting) hebben ertoe geleidt dat wij nu aanmaningen krijgen en moeten betalen.
Is het niet zo dat, als het UWV toch een hoorzitting wilt aangaan en daarmee aangeeft dat er wellicht écht iets niet klopt, dat dan het recht tot aanmaningen komt te vervallen of op zijn minst wordt uitgesteld tot ná de hoorzitting?

Kan iemand mij e.e.a. uitleggen?

Of is het zo klaar als een klontje: UWV heeft te veel betaald door hun fout, daarom geen boete voor ons, maar het teveel betaalde bedrag hoe-dan-ook terugbetalen, ondanks dat voor ons aannemelijk was dat het teveel betaalde bedrag wel klopte?
memolen

memolen

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 8:23    Onderwerp: Bezwaarzaak UWV Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat u intussen bezwaar heeft aangetekend bij het UWV. Het UWV stelt u dan voor of u een hoorzitting wilt. U kunt hier ook van afzien. Het houden van een hoorzitting is dus niet iets dat het UWV zelf graag wil, maar dat een dienst is aan u als klant. Het is een vast onderdeel van de bezwaarprocedure. U krijgt dan de gelegenheid uw bezwaar mondeling toe te lichten. De hoorzitting is dus niet een teken van schuldgevoel of zo van het UWV.

Een ‘onverschuldigde betaling’ is een betaling die niet verschuldigd was. Het UWV had dit bedrag aan WW uitkering niet hoeven betalen. Zij kan dit wettelijk gezien dan ook terugvorderen, en doet dit ook. Hiervan is dus sprake. Hangende de bezwaarzaak moet dit bedrag gewoon worden terugbetaald. Een bezwaarzaak schort deze verplichting tot terugbetaling niet op.
Overigens heeft het UWV op haar website een brochure over bezwaar maken.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 11:56    Onderwerp: Re: Bezwaarzaak UWV Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
Ik begrijp dat u intussen bezwaar heeft aangetekend bij het UWV. Het UWV stelt u dan voor of u een hoorzitting wilt. U kunt hier ook van afzien. Het houden van een hoorzitting is dus niet iets dat het UWV zelf graag wil, maar dat een dienst is aan u als klant.
Lijkt me geen dienst maar eerder een stap/al_dan_niet_wettelijk_geregelde_verplichting in een eventueel traject richting rechter??
memolen

memolen

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 9:02    Onderwerp: Hoorplicht UWV Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het moeten verlenen van een dienst, kan een wettelijke verplichting van een bestuursorgaan zijn. Op grond art. 7:2 Awb heeft het UWV hoorplicht. Niet de hoorzitting zelf is verplicht, maar wel de gelegenheid geven te worden gehoord. Van het horen kan in bepaalde gevallen worden afgezien (art. 7:17 Awb), bijvoorbeeld als de belanghebbende ervan afziet.
Groet,
Mayke
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds