Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
HBO-rechten vi...
Volkshuisevest...
tentamens op i...
Best Name Badg...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 02 sep 2025 23:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Studiekosten als je 57 jaar bent
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gabriel

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 11:46    Onderwerp: Studiekosten als je 57 jaar bent Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezers, Hierbij waarschijnlijk een intersant punt wat zich voordeed in 2006 en later.
De uitspraak van de ambtenaar was "gezien uw leeftijd is het niet aannemelijk dat u zich rendabel maakt"
Verder een stuk kopie van de tekst: Een belastingplichtige heeft recht op aftrek van scholingsuitgaven als hij een opleiding of studie volgt. Dit blijkt ook uit de wetgeschiedenis. In uw geval is hier geen sprake van. Het studeren vindt immers niet plaats in het kader van het volgen van een leertraject. Daarvoor is in ieder geval nodig dat het verwerven van kennis onder begeleiding of toezicht van een derde plaatsvindt. Met andere woorden: zelfstudie is daarvoor onvoldoende.

Hier kan ik mij in vinden zoals ik al vaker heb aangegeven. Maar nu komt het “Daarvoor is in ieder geval nodig dat het verwerven van kennis onder begeleiding of toezicht van een derde plaatsvindt.
Ik heb haar schrijven zo gelezen of zou ik via een cursus bij Eduvision en bij het LOI welke duidelijk geen hobbycursussen waren maar doelgericht(een beroep in de lijn van mijn oude vak, c.q.ik kon mijn oude kennis samensmelten met de nieuwe opleiding) wel mogen "immers je heb een docent die alles nakijkt".

Het geheel zou uitmonden via overleg met gemeentelijke instanties en Kredietbank om mensen met schuldproblemen op afstand te helpen via een beveiligde site na enkele gesprekken.

Daarnaast stuit het me tegen de borst dat men niet tot een uitspraak komt over een bezwaarschrift van b.v. 2006 die na een brief van de ambtenaar binnen 6 weken zou worden beantwoord hetwelk nu 18 maanden onderweg is blijkbaar.

Kortom is gebleven dat ik wel elke maand € 300 betalen

Waarbij bij een duidelijk uitspraak ik nog eens had kunnen overwegen om mijn krachten en eer te besteden aan studie en of het dan niet beter was geweest om er leuke dingen van te doen dan nu elke maand dit kwijt te zijn zonder behandelijk van het bezwaarschrift(en) 2006 tot 2008.

De regering moedigd aan dat de mensen langer moeten werken en blijven werken.
Je mag toch verwachten dat de regering en de belasting op een lijn zitten en dat blijkt helaas weer niet.

Ik ben het eens dat een hobby niet in aanmerking komt voor aftrek.

Men heeft de voorbereiding tot studie wel geaccepteerd daarom bovenstaande tekst en toen ik zeker wist dat ik de studie kon toen bleek het dus niet aftrekbaar en dat vindt ik vreemd.

Graag een mening van een deskundige
met alvast dank,
Gabriel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 2:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit je verhaal blijkt niet duidelijk of de aftrekpost wordt geweigerd op de grond dat je 57 jaar bent en het daarom niet aannemelijk is dat de studie nog rendabel is, of op de grond dat het verwerven van kennis niet onder begeleiding of toezicht van een derde plaatsvindt.

Het laatste lijkt me het geval. Ik denk dat daar weinig aan te doen is. Anders kun je het begrip studiekosten wel erg ver oprekken.

Voor zover je het niet eens bent dat begeleiding door een derde al voldoende is voor aftrekbaarheid, dat staat er ook niet. Er staat dat in ieder geval aan die voorwaarde moet zijn voldaan. Dat hoeft nog niet voldoende te zijn. Dus jouw "bezwaar" tegen die formulering is ongegrond.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar een beroepsmatige studie of training bij bijvoorbeeld het LOI valt toch wel onder "begeleiding door een derde"?

En hoe zit het eigenlijk dan met de studiekosten die je na afronding van je studie moet maken? Bijvoorbeeld in mijn geval: ik zal toch literatuur moeten blijven kopen om bij te blijven. Maar dat gaat niet onder begeleiding door een derde (ik weet niet of je wel eens naar de kosten van een PAO hebt gekeken, maar daar kun je heeeeeeeeeel veel boeken van kopen!)
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maar een beroepsmatige studie of training bij bijvoorbeeld het LOI valt toch wel onder "begeleiding door een derde"?

Klopt, maar TS lijkt het (om voor mij wat onduidelijke redenen) als voorbeeld te geven om aan te tonen dat het raar is "begeleiding door een derde" al voldoende is. Uit "in ieder geval" blijkt echter dat het slechts een noodzakelijke voorwaarde is, en wellicht nog geen voldoende voorwaarde.

Geen idee of een LOI-cursus aftrekbaar is, maar ik denk eigenlijk van wel (als er een relatie is met je werk of je kansen op de arbeidsmarkt).

Quote:
En hoe zit het eigenlijk dan met de studiekosten die je na afronding van je studie moet maken? Bijvoorbeeld in mijn geval: ik zal toch literatuur moeten blijven kopen om bij te blijven.

Die kosten zijn dus niet aftrekbaar, ook niet als het voor je werk is. Laat de baas betalen.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je als advocaat een dure PAO-cursus volgt, en je kwalificeert als ondernemer, dan zijn de kosten aftrekbaar op grond van art. 3.8 Wet IB.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar een jurist die dat niet is moet dus het bijblijven zelf betalen. Dat terwijl bijvoorbeeld het NJB nou niet een goedkoop blad is en de boeken ook aan de prijzige kant zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009 1:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ondernemer kan niet anders dan zelf betalen. De werknemer kan het met zijn baas uitvechten.

Natuurlijk is het een beetje vreemd dat een werkgever wel belastingvrij kan vergoeden wat een werknemer niet aftrekbaar zelf kan betalen, maar zo is het nu eenmaal. De HR ziet hier geen ongelijke behandeling in (van werknemers wiens baas niet vergoedt ten opzichte van werknemers wiens baas wel vergoedt).

edit: typos

Laatst aangepast door bona fides op za 12 dec 2009 14:28, in totaal 1 keer bewerkt
KMvdB

KMvdB

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
Natuurlijk is het een beetje vreemd dat een werkgever wel belastingvrij kan vergoeden wat een werknemer niet aftrekbaar zelf kan betalen, maar zo is het nu eenmaal.[/quote]

Deze vormen van "mismatch" zijn idd niet ongebruikelijk in het belastingrecht.

@ gabriel

Ik heb niet voldoende info om een goed beeld te vormen, maar misschien zou u eens kunnen kijken naar:
Het Cessna 1 arrest
Het Renpaardenarrest
Het Wagenparkarrest

Uit deze arresten volgt o.a. dat kosten zolang ze zakelijk zijn, aftrekbaar zijn. Zie voor een korte uitleg o.a.: [url]http://www.peek-utrecht.nl/32/PeekvandeWeek/PvdW=39[/url]

[/url]
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KMvdB schreef:
Uit deze arresten volgt o.a. dat kosten zolang ze zakelijk zijn, aftrekbaar zijn. Zie voor een korte uitleg o.a.: http://www.peek-utrecht.nl/32/PeekvandeWeek/PvdW=39

Voor een ondernemer, neem ik aan? (Aan die korte uitleg te zien wel.) TS is vermoedelijk geen ondernemer (maar wie weet).

(En ik denk dat je BBCode aan wilt zetten.)

KMvdB

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"] ondernemer, neem ik aan? (Aan die korte uitleg te zien wel.) TS is vermoedelijk geen ondernemer (maar wie weet).

(En ik denk dat je BBCode aan wilt zetten.)[/quote]

Ik vroeg me al of of er al sprake was van een rechtsvorm waarin hij dit wilde gaan doen of reeds doet.

Indien er nog geen sprake is van een onderneming dan zouden, kort gezegd, de studiekosten of scholingsuitgaven afgetrokken moeten kunnen worden afgetrokken als zijnde persoongebonden aftrek (artikel 6 lid 2 f en afdeling 6.7 Wet op de inkomstenbelasting) (zie ook hier: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2009_ib2751t91fd.pdf)

Ik vraag me af wat de volledige motivatie is geweest voor de belastingdienst om de aftrek te weigeren......
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Ga even naar "Profiel"->"Instellingen" en zet "Gebruik altijd BBCode" op "Ja". Dan gaan je quote-tags voortaan wel goed.)

Zoals ik het begrijp gaat het hier inderdaad om de persoonsgebonden aftrek. TS geeft niet duidelijk aan wat voor opleidingskosten hij heeft gemaakt, maar ik neem aan dat de motivering om af te wijzen in het volgende stukje tekst van de inspecteur is te vinden:
Quote:
Een belastingplichtige heeft recht op aftrek van scholingsuitgaven als hij een opleiding of studie volgt. Dit blijkt ook uit de wetgeschiedenis. In uw geval is hier geen sprake van. Het studeren vindt immers niet plaats in het kader van het volgen van een leertraject. Daarvoor is in ieder geval nodig dat het verwerven van kennis onder begeleiding of toezicht van een derde plaatsvindt. Met andere woorden: zelfstudie is daarvoor onvoldoende.

Blijkbaar was er naar het oordeel van de inspecteur slechts sprake van zelfstudie.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds