|
|
| Auteur |
Bericht |
Thevoice
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 19:58 Onderwerp: Onrechtmatige overheidsdaad |
|
|
Stel: een besluit van een bestuursorgaan wordt vernietigd door de ABRvS.
Dit levert een onrechtmatige daad op, dit volgt o.a uit het arrest de Staat/Van Gelder. Dit betekent dat er aan de onrechtmatigheidseis wordt voldaan.
Ik vraag mij alleen af wat een dergelijke conclusie in de bewoordingen van art. 6: 162 lid 2 BW oplevert, namelijk een inbreuk op een recht, een doen of een nalaten in strijd met een wettelijke plicht of een gedraging in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt.
Kan iemand mij hier antwoord op verschaffen? Mijns inziens vloeit de onrechtmatigheid voort uit het feit dat het bestuursorgaan in strijd heeft gehandeld met hetgeen volgens ongeschreven recht in het verkeer betaamt.
Voorts vraag ik me af op welke manier er in een zaak als dit wordt voldaan aan de relativiteitseis. Ook ben ik benieuwd naar antwoorden op deze vraag.
Alle informatie is welkom.
Bij voorbaat dank. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 22:19 Onderwerp: |
|
|
Zie het proefschrift van Tijn Kortmann Onrechtmatige overheidsbesluiten, paragraaf 3.3 (vanaf p. 35). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 90 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 22:40 Onderwerp: |
|
|
| Als ik het goed lees zegt Tijn Kortmann dat voor het nemen van een onrechtmatig genomen besluit in principe geen aansprakelijkheid ontstaat maar alleen voor het handelen wat aan een onrechtmatig besluit ten grondslag ligt kan men aansprakelijk worden gesteld. Ik zet daar mijn vraagtekens bij, bijvoorbeeld gelet op artikel 7:15 Awb. Mocht na een secuuredere lezing blijken dat Tijn dit niet precies bedoelt, dan vind ik zijn tekst niet helder genoeg. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 1:55 Onderwerp: |
|
|
Je legt niet uit hoe je op die lezing komt, maar je lezing lijkt me niet goed.
Voor zover je dit uit de 2e alinea van p. 36 haalt, dan staat daar niet wat je denkt dat er staat.
Deze materie is niet uit te leggen op zo'n manier dat een onnauwkeurige lezer het toch goed leest. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 90 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 7:31 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: |
Deze materie is niet uit te leggen op zo'n manier dat een onnauwkeurige lezer het toch goed leest. |
In de passage waar je naar verwijst staat het woordje "meestal", dus Tijn Kortmann zal het waarschijnlijk inderdaad niet zo stellig bedoeld hebben, maar hij richt wel zijn speren op dit handelen. Mijn eerdere conclusie dat ik het stuk niet helder vind, in ieder geval niet als simpele verwijzing voor de beantwoording van de vraag van TS, blijft staan.
Laatst aangepast door cia76 op wo 11 nov 2009 7:47, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 7:33 Onderwerp: |
|
|
| Dubbele post. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 11:57 Onderwerp: |
|
|
| cia76 schreef: | | In de passage waar je naar verwijst staat het woordje "meestal", dus Tijn Kortmann zal het waarschijnlijk inderdaad niet zo stellig bedoeld hebben, maar hij richt wel zijn speren op dit handelen. |
Je leest het nog steeds verkeerd. De schrijver geeft in die alinea beslist niet aan dat het nemen van zo'n besluit (meestal) niet onrechtmatig zou zijn. Hij geeft alleen aan dat een bepaalde onrechtmatigheidsconstructie niet leidt tot de onrechtmatigheid van het nemen maar van het handelen, zodat die constructie dus geen verklaring biedt voor het feit dat het nemen zelf onrechtmatig is.
Dát het nemen onrechtmatig is volgt uit de jurisprudentie van de HR en vecht de schrijver op geen enkele manier aan. Hij zoekt echter naar een verklaring aan de hand van de onrechtmatigheidscategorieën van art. 6:162 BW. Dit doet TS ook. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|