Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 19:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

oogletsel na dancefeest
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
helma62

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 19:25    Onderwerp: oogletsel na dancefeest Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn zoon is afgelopen weekend bij een hardcore feest geweest, en is waarschijnlijk geraakt door een laserstraal.
Wij hebben inmiddels een oogarts bezocht en deze twijfeld of zijn gezichtsveld in zijn linkeroog nog wel zal herstellen.
Is het toegestaan om laserlicht zo laag in een zaal te laten dat mensen stralen in hun ogen kunnen krijgen? Is er een mogelijkheid om de organisatie verantwoordelijk te stellen voor wat hem is overkomen, en een schadevergoeding te vragen?

Helma
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Maaarten

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dit is in belgie ook gebeurd. Google maar eens daarop. Die organisator heeft een probleem.

Het is iets dat zeker nooit mag gebeuren. Lasers moeten omhoog gericht zijn.

Je hebt zeker een vordering uit onrechtmatige daad. Een eventueel beding, achterop de ticket ofzo, mag daar geen inbreuk op maken!

Sommige anderen kunnen je waarschijnlijk ook vertellen wat vergoed wordt.
Je wordt namelijk niet vergoed met het bedrag dat je je hele leven anders had verdiend als piloot etc.

Veel sterkte!(ik weet niet hoe ik dat anders zeggen moet)
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je aan kunt tonen dat het oogletsel is veroorzaakt door die laserstraal en dat die laserstraal zo sterk was dat de ogen van een mens erdoor kunnen worden beschadigd dan heb je m.i. een goede kans op een succesvolle schadeclaim. Dat tweede deel van de door mij neergezette voorwaarde zet ik erbij omdat het wellicht de ogen van uw zoon zijn die overgevoelig zijn in plaats van de laserstraal die objectief gezien te sterk was en te laag stond.
Kiezel

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 07 nov 2009 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soort gelijke vraag;
Wat als je in een kroeg oid gehoorschade veroorzaakt, dit aantoonbaar is, aanhoudend is en de levenskwaliteit verminderd?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kiezel schreef:
Soort gelijke vraag;
Wat als je in een kroeg oid gehoorschade veroorzaakt, dit aantoonbaar is, aanhoudend is en de levenskwaliteit verminderd?

Dan moet eerst worden vastgesteld of de kroegbaas jegens jou onrechtmatig heeft gehandeld. Dat is zeker niet automatisch het geval.

Er zijn arbonormen over het maximale geluidsniveau, maar die dienen ter bescherming van de werknemer. Een kroegbaas kan bijvoorbeeld verplicht zijn om zijn werknemers oordopjes te laten dragen.

Ik zou zeggen dat je onderscheid moet maken tussen het geluidsniveau dat bij langdurige blootstelling schade kan veroorzaken (hier moeten werknemers tegen worden beschermd, maar deze norm strekt m.i. niet tot bescherming van cafébezoekers) en het geluidsniveau dat al bij eenmalige blootstelling schade kan veroorzaken (hier moet iedereen tegen worden beschermd).

Is de kroegbaas eenmaal aansprakelijk, dan kan hij waarschijnlijk een beroep doen op eigen schuld van jouw kant, omdat je er zelf voor hebt gekozen om een lawaaiige kroeg te bezoeken en aldus in bepaalde mate het risico op gehoorschade hebt aanvaard. Dit kan tot gevolg hebben dat je schade deels voor eigen rekening blijft.

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet bekend bij mensen dat 1x 100DB permanente tinnitus en hyperacussis kan veroorzaken, zo was dat bij mij ook niet het geval, er stond ook nergens een waarschuwing. 1 ding is zeker, het oplopen van gehoorschade betekende meer dan 85 DB, en geen enkele werknemer had gehoorbescherming in.

Als het bij mij bekend was dat gehoorschade in 1 avond dermate schade aan kon richten was ik niet eens in de buurt van de stad gekomen.

Ditzelfde geld dan toch voor originele vraag, er waren lazers, dit was bekend, hij aanvaard dan het risico?
Maaarten

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nu gaan we het hebben over gehoorschade, iets dat voor eigen risico is, omdat de muziek nu eenmaal hard staat.
Dit vind ik gewoon krom geredeneerd! Beetje van 'ja, wie gaat er dan ook naar zo'n hardcorefeest, daar heb je nu eenmaal lasers'

Weten jullie wel waar over jullie praten als het om lasers gaat?
Ik denk dat Helma nog het meest deskundig is, ze heeft nu immers helaas ervaring, en is voorgelicht door de oogarts.

We kennen het beginsel eenieder draagt zijn eigen schade.
Dit gaat gewoon niet op als lasers in strijd met de voorschriften gebruikt zijn.
Er is dan een norm overtreden die een risico op schade moet voorkomen, en dat risico heeft zich verwezenlijkt.

@ cia 76. Weet je heel zeker dat overgevoeligheid voor laserlicht bestaat?
Dat lijkt me namelijk sterk aangezien een straal niet opzij afstraalt.
Als hij overgevoelig zou zijn geweest was schade aan beide ogen ook eerder waarschijnlijk.

Ik weet bijna zeker dat een straal gewoon in een van zijn ogen heeft geschenen.
Komt dat door een reflectie op een spiegelend voorwerp, dan is het al snel eigen risico.
Ik vermoed gewoon dat die stralers klungelig zijn gebruikt. Denk maar niet dat de mensen altijd maar netjes aan veiligheid denken.

lees eerst dit maar even, inclusief het filmpje:
http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festivals/article/detail/955735/2009/08/04/Meisje-dient-klacht-in-tegen-Tomorrowland-na-oogschade-door-laser.dhtml
Kiezel

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kroegen hebben muziek, hardcore shows lazer. Beiden weten de bezoekers.
Lazers zijn klunelig gebruikt, instellen van het muziek ook.

Ik zie theoretisch nog steeds geen verschil "/
Maaarten

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kiezel schreef:
Kroegen hebben muziek, hardcore shows lazer. Beiden weten de bezoekers.
Lazers zijn klunelig gebruikt, instellen van het muziek ook.

Ik zie theoretisch nog steeds geen verschil "/

ja, en een arts kan perongeluk je linkerbeen afzagen ipv je maag te verkleinen. En het zijn geen lazers, maar lasers.
Jij zegt dat je geen verschil ziet: dat komt meer neer op jouw persoonlijke mening. Van belang is hoe het juridisch zit, niet of wij het eigen schuld vinden of niet. Ik spreek je nog wel als je halfblind een uitgaansgelegenheid verlaat, waar ze net ook wat lasers geinstalleerd hebben.

Een fout blijft een fout.
Gelukkig is het niet aan ons om zomaar te beslissen over deze zaak. Ik raad Selma aan om een goede letselschade advocaat in de arm te nemen.
Het zou ook mooi zijn als een letselschade advocaat/deskundige in dit topic zou reageren.

NB ik sluit niks uit: laserpennen etc., en ik weet natuurlijk niet of de lasers in dit geval te sterk waren.
Kiezel

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voorspelbaar:
ik zie juridisch geen verschillen tussen een letsel door lasers waar niet voor gewaarschuwd is en gehoorschade waar niet voor gewaarschuwd is.

Als je moeilijk gaat doen over een spelfout suggereer ik em te moven naar nederlands.nl oid
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik al eerder aangaf: het gaat eerst om de vraag of er een geschreven of ongeschreven norm is overtreden die ertoe strekte de persoon die schade heeft geleden tegen die schade te beschermen.

Het enkele feit dát iemand schade heeft geleden betekent nog niet dat er een norm is overtreden.

Blootstelling aan harde muziek in een kroeg kan gehoorschade veroorzaken, maar als het geluidsniveau in die kroeg niet duidelijk afwijkt van het geluidsniveau dat normaal is in een kroeg, valt de kroegbaas juridisch niets te verwijten.

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, die post is iets duidelijker.
Dat norm idee is me wel bekend, maar dan ook de vraag, wat is de norm dat geluid in een kroeg mag zijn (voor niet personeel)?

Ik weet dat personeel niet in +85DB mag staan zonder gehoorbescherming. Maar mag een gewone bezoeker zomaar in 120DB gezet worden?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maaarten schreef:

Als hij overgevoelig zou zijn geweest was schade aan beide ogen ook eerder waarschijnlijk.

Ik weet dat niet zeker, maar dat maakt mijn antwoord niet minder juist. Het gaat erom dat het mogelijk is dat de schade op een of andere manier niet toerekenbaar is aan degene van wie je de schade wilt claimen. Jij veronderstelt verder in je bericht dat de lasers ondeugdelijk zouden zijn opgesteld, maar dit blijkt niet nog niet direct voor 100% zeker uit het bericht van TS. Misschien was dat wel zo, maar misschien ook niet. Het heeft allemaal met vaststelling van feiten te maken. De stap die daarvoor ligt is om aan te geven welke feiten relevant (kunnen) zijn.
Maaarten

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Maaarten schreef:

Ik weet dat niet zeker, maar dat maakt mijn antwoord niet minder juist. Het gaat erom dat het mogelijk is dat de schade op een of andere manier niet toerekenbaar is aan degene van wie je de schade wilt claimen. Jij veronderstelt verder in je bericht dat de lasers ondeugdelijk zouden zijn opgesteld, maar dit blijkt niet nog niet direct voor 100% zeker uit het bericht van TS. Misschien was dat wel zo, maar misschien ook niet. Het heeft allemaal met vaststelling van feiten te maken. De stap die daarvoor ligt is om aan te geven welke feiten relevant (kunnen) zijn.

ja dat is zeker niet 100% zeker, ik nam dat aan, ervanuitgaande dat hij getroffen is terwijl hij in de zaal rondliep, met omlaag gerichte lasers.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de zoon op het feest zijn vleugels heeft uitgeslagen en is gaan rondvliegen is het natuurlijk anders. Tja, je weet maar nooit.

Maar even serieus, TS zelf gaat al uit van lasers die zo laag staan dat ze in je oog kunnen stralen. Dat laat weinig ruimte over.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds