Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Afstuderen - v...
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 21 dec 2025 18:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus Bijzonder bestuursrecht.
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 3:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Smile Idd is voor het wijzigingen van een bestemming art 11 WRO het juiste instrument. Als je die niet gebruikt, moet je dat niet via de omweg van art 15 WRO proberen te regelen.
En eigenlijk staat het ook al wel letterlijk in de tekst van art 15 WRO..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
emira

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 22:21    Onderwerp: Casus Bijzonder bestuursrecht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

De buurman kan een handhavingsverzoek bij de gemeente indienen. Wil het bestuursorgaan handhavend optreden dan dient de burger een overtreding te maken. In jou geval is sprake van overtreding want het gebruik is in strijd met het bestemmingsplanvoorschriften, dus handlt in strijd met bij of krachtens enig wettelijk voorschrfit gestelde verplichtingen ( zie artikel 5:21 van de Awb).
In dit geval is het collge van burgemeester en wethouders bevoegd om handhavend op te treden. De grondslag is geregeld in artikel 125 van de Gemeentewet.
De buurman kan het college verzoeken om een last onder dwangsom toe te passen ( zie afdeling 5.3.2. van de Awb, artikel 5:31 d.) of een last onnder bestuursdwang zie artikel 5.3.1. van de Awb. Het colege is verplicht conform de Awb binnen 8 weken het besluit nemen om handhavend op te treden of het verzoek weigeren.
Het college gaat zeker niet een gedoodbesluit nemen. Gedogen moet voldoet aan heel zware eisen. In jou casus zie ik geen mogelijkheden om een gedoog besluit te nemen.

Als verzoek binnen is, gaat het college een onderzoek doen en toetsen aan de bestemmingsplanvoorschriften. Gezien het feit dat het nieuwbestemmingsplan 1 jaar oud is, gaat het college zeker niet een ontheffingsprocedure toe te passen of een projectbesluit nemen omdat het college wist dat die man dit pand in strijd met het bestemmingsplan gebruikt. Dit valt ook niet onder overgangsbepalingen vanhet bestemmingsplan, omdat was het gebuik al in strijd met het oude bestemmingsplan.
Tijdens de handhavingsprocedure in de brief vooraankondiging gaat het college een overweging maken d.w.z college zoekt alle mogelijkheden i.v.m. legalisatie uit. Deze brief stuurt het college ook naar de verzoeker en alle belanghebbenden hebben mogelijkheden om binnen twee weken zienswijze in te dienen.

Als de legalisatie mogelijk is gaat het college de overtreder uitnodigen voor een gesprek om een bouwaanvraag en/of verzoek om ontheffing bij het collge in te dienen.
Na verwerking van de zienswijze en een uitgebreide overweging gaat het college een last onder dwangsom op te leggen om overtreding te beeindigen.

IK zal de overtrder niet adviseren om een bouwaanvraag in te dienen. Het is echt niet nodig omdat het collge na de ontvangst van een handhavingsverzoek zelf alle mogelijkheden moet uitzoeken en alle Algemene beginselen van behoorlijk bestuur toepassen. Hadnhavers vergunningverleners en plantoetser moeten overleggen, zo gaat het in praktijk.
Privaatrechtelijk weg mag je niet toe te passen omdat dit in strijd met Tweewegenleer.

Toevallig werk ik bij de gemeente bij het team handhaving als juridisch med.hand.
gr. Emi
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 23:27    Onderwerp: Re: Casus Bijzonder bestuursrecht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

emira schreef:
Het college gaat zeker niet een gedoodbesluit nemen. Gedogen moet voldoet aan heel zware eisen. In jou casus zie ik geen mogelijkheden om een gedoog besluit te nemen.

Maar ik denk dat een afwijzend besluit nog niet hetzelfde is als een gedoogbesluit. (Dat schrijf je trouwens ook niet.)

Wel is het zo dat het college in beginsel tot handhaving over zal moeten gaan, maar ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn die het rechtvaardigen om voorlopig nog niet tot handhaving over te gaan, zonder dat daarbij enige garantie wordt gegeven dat ook in de toekomst niet zal worden gehandhaafd.

Of zie ik dit verkeerd?

Voor alle duidelijkheid: de kans dat de gemeente zal besluiten om noch tot handhaving, noch tot legalisatie over te gaan lijkt mij zeer klein.

Quote:
Privaatrechtelijk weg mag je niet toe te passen omdat dit in strijd met Tweewegenleer.

De belanghebbende kan de overtreder natuurlijk wel degelijk privaatrechtelijk aanspreken. Zo'n vordering is ontvankelijk (maar kan afstuiten op de relativiteitseis).

Ik ben het eens dat de belanghebbende niet langs privaatrechtelijke weg de gemeente kan dwingen te handhaven. Niet vanwege de tweewegenleer (die overigens stelt dat beide wegen bewandeld zouden kunnen worden, maar door de gemeente), ook niet vanwege de doorkruisingsleer (die in de plaats van de tweewegenleer is gekomen en beperkingen stelt aan de keuze tussen beide wegen door het bestuur), maar vanwege het feit dat er een met voldoende waarborgen omklede bestuursrechtelijke rechtsgang openstaat.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds