Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 22:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

art. 184 Sr. - nuance
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tagere

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 15:48    Onderwerp: art. 184 Sr. - nuance Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste gebruikers, zojuist heb ik een bekeuring gekregen waarvan het bedrag nog moet worden vastgesteld.

Scenario kort:
fietsen over een plein VOOR het station (CS), man met een aantal mannen in een geel pak (waarschijnlijk een toezichthouder achteraf gebleken) schreeuwt "he je mag hier niet fietsen"..Ik - als haast hebbende - kijk om maar nu ik zag dat het geen politieman (en de man niet nogmaals schreeuwde terwijl ik het niet goed gehoord had) was fietste ik maar door, ik reageerde wel door kort iets van "ja" te roepen. 200 meter later staat iemand in een geel pak en die houd mij aan, je mag hier niet fietsen, BOETE. Goed, allemaal logisch.

Terwijl die man de boete schrijft, komt er een van die mannen van de eerste keer dat mij werd verteld - in haast - dat ik hier niet kon fietsen "waarom reageerde je niet" etc..

Nu staat de boete niet genuanceerd, althans er staat op het gele carbon papier dat ik fietste over het stationsplein. De bekeurder stelde dat hij op het witte papier nog wat aantekeningen zou maken over het niet opvolgen van een bevel (dit heb ik later bij een van die mannen gecontroleerd en dat heeft hij gedaan).

Achteraf
Ik, als rechtstudent, blader momenteel door het wetboek. Wat lees ik, dat dit gewoon een misdrijf is en wordt beboet met een boete van tweede categorie en evt. slechts een gevangenisstraf. Misdrijfen leiden tot een strafblad waardoor mijn toekomst op het spel staat en bovendien heb ik geen zin om op een zitting te verschijnen om die opzettelijkheid van art. 184 weg te gaan redeneren.

Vraag
Zit er niets anders op dan het zojuist gemelde wel te doen? Indien zo, is het niet vreemd dat iemand met een onduidelijk zwart pak en/of geel hesje gewoon als gezaghebbend moet worden gezien (omstandigheid: Amsterdam CS, lopen genoeg van dat soort mensen daar rond die niet derg. functies uitvoeren).

Antwoord van strafrechtgeleerde wordt erg gewaardeerd.

Laatst aangepast door tagere op di 03 nov 2009 22:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als niet-strafrechtdeskundige denk ik dat het in jouw geval toch wel raadzaam is om je op één of andere manier te verdedigen op het punt van de weigering om het bevel op te volgen.
Dat kan je zaak niet schaden, lijkt mij.

Zo er een zaak van gemaakt wordt uiteraard.

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 17:33    Onderwerp: Re: art. 184 Sr. - nuance Reageer met quote Naar onder Naar boven

tagere schreef:
waardoor mijn toekomst op het spel staat en bovendien heb ik geen zin om op een zitting te verschijnen om die opzettelijkheid van art. 184 weg te gaan redeneren.

Dan hoop ik maar dat iemand hier wel zin heeft om jouw toekomst te redden.

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 18:24    Onderwerp: .. Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Henk. Lijkt mij ook, heb het eens bekeken vanuit een strafrechtelijke bril en de opzet (voorwaardelijk) vertaald zich in:

[I] aard van de gedraging; [II] de omstandigheden waaronder deze gedraging is verricht; en [III] de algemene ervaringsregels.

hier kan ik opzich best wat mee.

Het gaat mij meer om het feit of deze gebeurtenis wel daadwerkelijk hieronder valt, wellicht dat iemand ooit zo iets heeft meegemaakt ofzo nl., vandaar. (dit ook tevens @ bona fides, het gaat niet om de luiheid om mij in de stof te verdiepen, dat is inmiddels gedaan)
bouwhelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Heeft de verbalisant jou de cautie gegeven?

2. Heeft hij verteld dat jij verdacht werd van het niet voldoen aan vordering? En daarover vragen gesteld?

Ik zou gewoon eerst de reactie van justitie afwachten: als zij hiervoor een transactie aanbieden, het proces-verbaal opvragen en op basis daarvan voor de rechter een vurig pleidooi houden...

Welk opschrift had het hesje bijvoorbeeld? Waren de toezichthouders herkenbaar gekleed in uniform? Was het al donker?

Punt in je verdediging zou kunnen zijn:
Het uitroepen van "he, je mag hier niet fietsen" vind ik meer een mededeling dan het doen van een niet mis te verstane vordering/bevel: stop met fietsen en ga lopen...

Wellicht zegt T&C iets hierover?
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 19:20    Onderwerp: Re: .. Reageer met quote Naar onder Naar boven

tagere schreef:
(dit ook tevens @ bona fides, het gaat niet om de luiheid om mij in de stof te verdiepen, dat is inmiddels gedaan)

Ik zie nu ook dat je aangaf wel degelijk te overwegen naar de zitting te gaan.

Ok, volgens HR 24 april 2007, LJN AZ3309 is het voor overtreding van art. 184 Sr nodig dat het om een bevel gaat dat is gegeven in overeenstemming met een op een wettelijk voorschrift berustende bevoegdheid (vgl. HR 11 december 1990, LJN AC2273, NJ 1991, 423 en HR 24 september 2002, LJN AE2126, NJ 2003, 80). Nodig is kennelijk een bepaling als art. 87 Wpv 2000 (maar dan toegesneden op jouw situatie).

De vraag is dus wat voor iemand die man in het gele pak is. Was hij uit hoofde van zijn functie op grond van een wettelijk voorschrift bevoegd om jou dit bevel te geven?

Verder kun je je afvragen of het wel om een bevel ging. De tekst "he je mag hier niet fietsen" lijkt mij strikt genomen geen bevel maar een informatieve mededeling.

Merk ook op dat het opzet ziet op alle bestanddelen van de delictsomschrijving. Je moet je dus onder meer bewust zijn geweest van de aanmerkelijke kans dat het om een bevel ging, en dat de man in het geel bevoegd was om dat bevel te geven.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed zo dat je er wel af komt met een simpele boete vanwege fietsen op een voetpad ofzo.
tagere

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 22:42    Onderwerp: ... Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank voor reacties

Reactie

-over de cautie oa:

dat heeft degene die mij de boete gaf wel geboden, echter (nu komt er een belangrijk feit dacht ik me later) de boete die ik heb (lees: bekeuring) die staat afgedrukt op het gele deel van het carbon papier heeft het alleen over het fietsen op stationsplein. Kortom: ik heb helemaal geen afschrift van de boete (op 184 Sr gebaseerd of op 12 WvW "aanwijzingen opvolgen).

Terwijl de man de boete aan het schrijven was, kwam de ander aan om te vertellen dat ik de eerste keer niet luisterde. De boeteuitschrijver (die dus een andere is dan de man waarbij ik doorfietste) heeft toen nog ruimschoots de mogelijkheid gehad een ander feit erbij te zetten, dit is niet gebeurd. Dus alleen afschrift van boete fietsen op het stationsplein.

@ bona, nu ik er bij nadenk krijg ik het idee dat hij ook zei - later - maar dat heb ik niet goed gehoord dat ik moest afstappen. dank voor de tip overigens, die opzettelijkheid heb ik in theorie inmiddels volledige weggesijpeld op papier.

@bouwhelm. van belang hier is om de 2 (strafbare) feiten te scheiden. het feit van dat fietsen over het stationsplein is volgens regels gegaan. dat doorfietsverhaal daar is mij alleen over gevraagd: "waarom fietste jij door"...ik: "ja excuses"..that's it..

@tikSimone, helaas niet nu ik later terugging en met een van de omstanders (een beveilger) sprak en deze mij vertelde dat er een extra aantekening op het witte carbon papier is gemaakt. Nu dit papiertje door gaat naar Justitie zal dit niet bij de eerste boete alleen blijven.

Op een of andere manier krijg ik sterk het idee dat ik iets met dat gele carbon papiertje kan nu deze verschilt van het witte carbon papier en daar veel meer opstaat, maar dat zijn dermate gedetailleerde vragen dat ik daar zelf geen antwoord op weet, voor hetzelfde geld maakt dat helemaal niets uit, Justitie legt t.l.l. op basis van in dit geval het proces-verbaal (de bekeuring), dat daar bij mij minder op staat dan bij de ambtenaar kan van triviaal belang zijn.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan allereerst even heel zuinig zijn op je gele papiertje. Tja kom zeg, men kan er wel van alles bijschrijven en verzinnen ......

Nogmaals: wacht gewoon eerst even af wat er op je af komt, hoe moeilijk dat ook is. En als er een transactievoorstel komt, overweeg dan gewoon serieus om te betalen. Een transactie geldt namelijk niet als veroordeling.

Maar kijk eerst even goed in de jurisprudentie. Ik weet niet wie jou precies een bon heeft gegeven, maar HR 7 november 2006, NJ 2008, 205 (m.nt. Mevis) is wel een interessante in dit verband, evenals HR 29 januari 2008, NJ 2008, 206 (m.nt. PAM Mevis) en HR 23 januari 2007, NJ 2007, 337 (m.nt. F.C.M.A. Michiels). Desgewenst wil ik je die arresten wel even mailen. PB dan je mailadres.

Opzet is in jouw casus namelijk niet de enige insteek.
tagere

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 22:57    Onderwerp: ... Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik neig ook meer naar art. 12 WvW eigenlijk, alhoewel dat de boete niet lager maakt:

art. 12 Wvw
1. Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de aanwijzingen die door de in artikel 159
bedoelde personen dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van personen ter zake van het verkeer op de weg worden gegeven.
[…]

jo.

art. 177 WvW

1.Overtreding van:
a. de artikelen 5, 9, achtste lid, 10, eerste lid, 12, eerste lid, 33, [..]
d. het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt,
wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

Ik ga even kijken of ik die uitspraken via Google vinden kan, ik ben nl. nog nooit het (vpn?) netwerk van UL opgegaan in dit jaar en weet niet eens of ze dat wel hebben. Anders heb ik ze graag via de mail, ik laat even weten zo.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2009 0:24    Onderwerp: Re: ... Reageer met quote Naar onder Naar boven

tagere schreef:
@ bona, nu ik er bij nadenk krijg ik het idee dat hij ook zei - later - maar dat heb ik niet goed gehoord dat ik moest afstappen. dank voor de tip overigens, die opzettelijkheid heb ik in theorie inmiddels volledige weggesijpeld op papier.

De vraag is dus wat er volgens het proces-verbaal is gezegd. (Naast de andere vragen, zoals: wat voor iemand was die man in het geel nu precies (en kon/moest je dit weten).)

tikSimone schreef:
Ik weet niet wie jou precies een bon heeft gegeven, maar HR 7 november 2006, NJ 2008, 205 (m.nt. Mevis) is wel een interessante in dit verband, evenals HR 29 januari 2008, NJ 2008, 206 (m.nt. PAM Mevis) en HR 23 januari 2007, NJ 2007, 337 (m.nt. F.C.M.A. Michiels).

Uit NJ 2008, 205:
Quote:
3.4. Het oordeel van het Hof dat de onderhavige vordering kan worden gebaseerd op art. 2 Politiewet 1993, getuigt van een onjuiste rechtsopvatting. Art. 184, eerste lid, Sr eist een "krachtens wettelijk voorschrift" gedane vordering. Een dergelijk voorschrift moet uitdrukkelijk inhouden dat de betrokken ambtenaar gerechtigd is tot het doen van een vordering. Art. 2 Politiewet 1993 bevat een algemene taakomschrijving voor de politie en kan niet worden aangemerkt als een wettelijk voorschrift op basis waarvan vorderingen of bevelen kunnen worden gegeven waaraan op straffe van overtreding van art. 184, eerste lid, Sr moet worden voldaan. Daarbij verdient echter opmerking dat art. 2 Politiewet 1993 wel als een wettelijk voorschrift kan worden aangemerkt ter uitvoering waarvan de in art. 184 Sr bedoelde ambtenaren handelingen kunnen ondernemen waarvan het beletten, belemmeren of verijdelen overtreding van art. 184, eerste lid, Sr kan opleveren.

Dus het negeren van een bevel van een politieagent om je aan een bepaalde wettelijke bepaling te houden valt niet onder art. 184 Sr, tenzij de agent op grond van een ander artikel dan art. 2 Politiewet bevoegd is dat bevel te geven.

tagere schreef:
ik neig ook meer naar art. 12 WvW eigenlijk

Misschien, maar het is mij niet duidelijk dat het hier gaat om een aanwijzing gegeven in het belang van de veiligheid op de weg, de instandhouding van de weg en de bruikbaar daarvan, of de vrijheid van het verkeer (art. 12 lid 2 WVW). In ieder geval is overtreding van art. 12 lid 1 WVW een overtreding en geen misdrijf (art. 178 lid 2 WVW).

BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2009 10:32    Onderwerp: ... Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat is dus de kern:

- zo'n man in een geel hesje, dat kan een bouwvakker zijn, een hardloper, een spoorwegman etc..;
- afstappen , stoppen? voor hetzelfde geldt vroeg hij om een vuurtje

etc..

die man in een geel hesje, volgens mij heb ik ooit eens ergens geleze dat dit moet gebeuren door de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren..is dit als zodanig kenbaar? dan komt weer die algemene ervaringsregel kijken, ziet een gemiddeld mens dit als..ik vind dat hevig voor discussie vatbaar.
veegdiensten

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 25 mei 2010 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ben benieuwd hoe het nu afgelopen is met deze boete?

Heb je een bezwaar geschreven?

Zelf heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt enkele weken geleden.
shanique

Leeftijd: 74
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010 15:14    Onderwerp: fetsen - waar dat niet mag Reageer met quote Naar onder Naar boven

los van het feit over het onduidelijke jasje.
is het niet zo dat fietsen op het trottoir gewoon VERBODEN is?
net zoals stelen - ook als dat niet wordt opgemerkt - ?
het is bijna de gewoonste zaak ter wereld om voetgangers van de sokken te rijden op het trottoir...
kwestie van: je houden aan de regels, en dan heb je ook geen last van mensen met onduidelijke jasjes ...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds