|
Auteur |
Bericht |
rufage
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 15:18 Onderwerp: Ontslagvergoeding en WWB-uitkering |
|
|
Ik had een arbeidsovereenkomst 01-01-2009 t/m 30-06-2009. In februari wilde mijn werkgever mij ontslaan, echter mijn wettelijke proeftijd van 1 maand was al voorbij.
Er is toen een beëindigingsovereenkomst opgemaakt per 30-04-2009 met een ontslagvergoeding ter hoogte van 2 maanden salaris.
Hierdoor was ik per 01-05-2009 weer beschikbaar voor de arbeidsmarkt en kon ik een uitkering aanvragen. Omdat ik tekort gewerkt had voor een WW-uitkering heb ik bij de Gemeente een WWB-uitkering aangevraagd. Deze werd mij ook toegekend.
Het recht op deze uitkering is nu door de gemeente herzien en ik moet de ontvangen uitkering terugbetalen. De reden hiervan is dat zij de ontslagvergoeding zien als salaris over mei en juni.
Ik heb hier bezwaar tegen gemaakt omdat de ontslagvergoeding in mijn ogen betrekking heeft op de periode 01-01 t/m 30-04 en ik heb een uitkering aangevraagd per 01-05. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 17:17 Onderwerp: |
|
|
In maart en april heb je geen salaris meer ontvangen? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
rufage
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 17:24 Onderwerp: |
|
|
Ja. In maart en april heb ik gewoon salaris gekregen. En dus nog een ontslagvergoeding ter hoogte van 2 maanden. Dit is natuurlijk ter compensatie omdat ik eigenlijk een contract t/m 30 juni had, maar officieel ben ik per 30 april uit dienst. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 17:26 Onderwerp: |
|
|
Dan héeft die ontslagvergoeding toch -zoals de gemeente stelt- betrekking op de maanden mei en juni? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
rufage
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 20:02 Onderwerp: |
|
|
Dat is dus de vraag.
Ik ben per 30 april uit dienst en de eindafrekening (vakantiegeld en dus ook de ontslagvergoeding) heeft volgens mij betrekking op de periode van 1 januari t/m 30 april.
Ik vraag pas per 1 mei een uitkering aan. Wat daarvoor gebeurt heeft toch niets met de uitkering te maken? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 21:42 Onderwerp: |
|
|
rufage schreef: | Dat is dus de vraag.
Ik ben per 30 april uit dienst en de eindafrekening (vakantiegeld en dus ook de ontslagvergoeding) heeft volgens mij betrekking op de periode van 1 januari t/m 30 april.
Ik vraag pas per 1 mei een uitkering aan. Wat daarvoor gebeurt heeft toch niets met de uitkering te maken? |
Jawel, want je bent akkoord gegaan met een tussentijdse beëindiging van de overeenkomst terwijl dat niet hoefde: ofwel je bent verwijtbaar werkloos geweest in die twee maanden ofwel de vergoeding is feitelijk salaris over die periode geweest. met het tweede ben je beter af, omdat het eerste ook nog eens tot een strafkorting leidt. |
|
|
|
 |
|