|
Auteur |
Bericht |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 8:57 Onderwerp: |
|
|
slimpie schreef: | Ik ben dan ook niet de potentiele standaard McDonalds advocaat. |
Goed om te lezen dat je niet 'hap-snap' zult werken, maar tijd, aandacht, liefde en emotie in je zaken zult stoppen
Of vergelijk ik verkeerd nu?  |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 9:08 Onderwerp: |
|
|
Bij de McDonalds gelden strenge regels m.b.t. hygiene en procedures. Miscchien bedoeld hij dat hij meer een afhaalChinees advocaat is of wil zijn?
Veel informatie verstrekken met weinig inhoud en de klant met een borrelend gevoel achterlaten  _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 12:11 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Bij de McDonalds gelden strenge regels m.b.t. hygiene en procedures. Miscchien bedoeld hij dat hij meer een afhaalChinees advocaat is of wil zijn?
Veel informatie verstrekken met weinig inhoud en de klant met een borrelend gevoel achterlaten  |
Dat zou kunnen, maar iedereen weet toch dat loempiakraam advocaten de beste advocaten zijn. Altijd netjes vragen of je saus erbij wilt hebben en elk jaar de prijs met 120% verhogen. En zodra je afgerekend heb mag je niet eens rustig in het kraampje je loempia op eten, maar laten ze je buiten het kraampje in de kou staan.  |
|
|
|
 |
de hacker
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 36
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 12:15 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | ... liefde en emotie in je zaken zult stoppen... |
dat vind ik een pakkende gedachte. Kun je daarover uitweiden?
Tijd en aandacht liggen voor de hand, maar liefde en emotie in je zaken stoppen is moeilijker... |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 12:44 Onderwerp: |
|
|
Als je passie hebt voor je werk en je bezigheden, dan kan er wat mij betreft liefde zijn voor wat je doet. Trots op wat je weet te bereiken zoals je trots kunt zijn op je eigen kinderen die iets bereiken of bewerkstelligen.
En emotie....overtuigd pleiten zal, in mijn ogen, altijd op basis van empathie voor de situatie van cliënt gebeuren. Ik bedoel misschien juist de kunst van de emotie over kunnen brengen zonder deze zelf te voelen of in alle facetten door te maken! |
|
|
|
 |
de hacker
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 36
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 13:12 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Als je passie hebt voor je werk en je bezigheden, dan kan er wat mij betreft liefde zijn voor wat je doet. Trots op wat je weet te bereiken zoals je trots kunt zijn op je eigen kinderen die iets bereiken of bewerkstelligen.
En emotie....overtuigd pleiten zal, in mijn ogen, altijd op basis van empathie voor de situatie van cliënt gebeuren. Ik bedoel misschien juist de kunst van de emotie over kunnen brengen zonder deze zelf te voelen of in alle facetten door te maken! |
Dank je voor je reactie. Dit is geen alledaags onderwerp, maar wel een essentieel deel van het advocaat zijn. Je client waardeert je niet zelden voor dingen waar je geen invloed op hebt gehad en andersom daar waar je je enorm voor ingezet hebt, ziet hij niet eens. Daarom is het een groot goed als je met overgave en overtuiging je werk doet en trots bent bijvoorbeeld op een mooie conclusie, die maar door een paar mensen gelezen wordt en dan gearchiveerd wordt om nooit meer gelezen te worden.
Je onafhankelijkheid is een van de kostbaarste dingen die je een client te bieden hebt. Dat betekent, dat je emotioneel ook een zekere afstand moet bewaren. "de kunst van de emotie over kunnen brengen zonder deze zelf te voelen of in alle facetten door te maken" vind ik mooi en treffend uitgedrukt. Er is ook nog een andere soort van emotie, namelijk eigen emotie die tijdens de behandeling van de zaak kan ontstaan. Bijvoorbeeld een onmogelijke rechter, of tegenadvocaat die ad personam argumenten gaat gebruiken. Hoe je daar je emotie laat zien kan beslissend zijn voor een zaak: of het gaat volledig mis, of de overtuiging waarmee je dan reageert helpt ook de zaak zelf, terwijl inhoudelijk het een met het ander niets te maken heeft. De riskante emotie.
Laatst aangepast door de hacker op zo 18 okt 2009 13:36, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 13:13 Onderwerp: |
|
|
Dan loop je wel de kans om door de emotie niet meer boven het geschil te kunnen staan; iets dat juist een sterk punt moet zijn van een advocaat.
EDIT: ik antwoorde op Annemarieke. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|