Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 11:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onderhandse akte schenking
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
strikmaria

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

En kennelijk dezelfde persoon als strikmaria en zeer waarschijnlijk dezelfde persoon als mcdrx.

...ja hoor,natuurlijk!
Heb je soms vergeten je medicijnen te slikken of zo?

bona fides schreef:

Een merkwaardige maniak, is mijn indruk.

"Yes indeed Watson, a clear case of paranoia..."
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rdduck

Leeftijd: 78
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 12:17    Onderwerp: waar dient het toe? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als oud-notaris vind ik het jammer dat de uitwisseling van juridische kennis tot venijnige opmerkingen moet leiden.
Nooit meegemaakt dat venijn tot iets goeds leidt.
Vriendelijkheid heeft het altijd gewonnen.

Overigens bevestigt de discussie mijn beleving dat onderhands schenken gewoon kan, tenzij het "kennelijk" de bedoeling is dat het geld achtergehouden wordt tot het overlijden.
Maar uiteindelijk is het altijd de rechter die het slotoordeel geeft over dat "kennelijk".

En natuurlijk praten notarissen naar een notariële akte toe, want daar is het geld te verdienen.
strikmaria

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 13:52    Onderwerp: Re: waar dient het toe? Reageer met quote Naar onder Naar boven

rdduck schreef:
Als oud-notaris vind ik het jammer dat de uitwisseling van juridische kennis tot venijnige opmerkingen moet leiden.
Nooit meegemaakt dat venijn tot iets goeds leidt.
Vriendelijkheid heeft het altijd gewonnen.

Overigens bevestigt de discussie mijn beleving dat onderhands schenken gewoon kan, tenzij het "kennelijk" de bedoeling is dat het geld achtergehouden wordt tot het overlijden.
Maar uiteindelijk is het altijd de rechter die het slotoordeel geeft over dat "kennelijk".

En natuurlijk praten notarissen naar een notariële akte toe, want daar is het geld te verdienen.

Van harte welkom rdduck, leuk dat je er ook bij komt!
Bijzonder hoor dat jij als jurist na al die jaren opeens het besluit neemt een profiel te openen hier en 1 berichtje te plaatsen bij een topic dat al dagen stil ligt.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Concluderend is de notariële akte dus wel de "zekerste" oplossing.
Mag dat wat belastingontduiking wordt genoemd overigens niet belastingontwijking heten?

off topic: welkom rdduck!
rdduck

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 0:09    Onderwerp: belastingontduiking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vlg mij voelen de meesten wel aan het verschil tussen belastingontduiking en - ontwijking. Waar niet geregeld is dat iets niet mag, mag je het ook.
De overheid moet z'n regelingen kwalitatief goed maken.
Als er ingewikkelde constructies bedacht worden om maar niet in de buurt van belastingheffing uit te komen, nadert de belastingontduiking.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En je mag natuurlijk het plan opvatten elk jaar een belastingvrije schenking te doen, als je er maar voor waakt dit voor de toekomst juridisch bindend overeen te komen. De ontvangende partij moet dus elkaar opnieuw afwachten of de schenkende partij niet van gedachten is veranderd.

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 23:30    Onderwerp: Re: belastingontduiking Reageer met quote Naar onder Naar boven

rdduck schreef:
Vlg mij voelen de meesten wel aan het verschil tussen belastingontduiking en - ontwijking. Waar niet geregeld is dat iets niet mag, mag je het ook.

Ja, belastingontwijking is wanneer men het meest gunstige toegestane alternatief zoekt. Het wordt ontduiking zodra men de belastingdienst een onjuist beeld geeft van de werkelijkheid om zo minder belasting te hoeven betalen.

Als in casu de schenking in één keer is overeen gekomen (en dus niet elk jaar een deel opnieuw) doch men presenteert de feiten als zou er elk jaar opnieuw een schenking overeen zijn gekomen, dan is dat belastingontduiking.

BonaFides schreef:

En je mag natuurlijk het plan opvatten elk jaar een belastingvrije schenking te doen, als je er maar voor waakt dit voor de toekomst juridisch bindend overeen te komen.

Zo´n plan kan de schenker inderdaad opvatten. Doch in casu verliep de communicatie niet met de schenker maar met de begunstigde. De begunstigde zou het advies enkel in daad kunnen omzetten zo deze dat met de schenker overeen zou komen en dan zijn we weer terug bij de belastingontduiking, nu in dat geval de schenking in één keer overeen is gekomen. Voor het overige vraag ik mij af hoe je zo´n schenking op niet bindende wijze overeen zou kunnen komen. Het is toch juist de overeenkomst die in casu zou binden?
strikmaria

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:

Voor het overige vraag ik mij af hoe je zo´n schenking op niet bindende wijze overeen zou kunnen komen. Het is toch juist de overeenkomst die in casu zou binden?

Niet bindende overeenkomsten bestaan hoor. De weddenschap is niet bindend. Ik denk dat Bona Fides in casu doelt op het feit dat, nu de overeenkomst in casu een belastingontduikende strekking heeft, deze op grond van art. 3:40 lid 1 BW niet bindend is nu deze in strijd komt met de goede zeden en openbare orde. Dat vind ik heel creatief van haar.

bona fides schreef:
En je mag natuurlijk het plan opvatten elk jaar een belastingvrije schenking te doen, als je er maar voor waakt dit voor de toekomst juridisch bindend overeen te komen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:
Martha schreef:

Voor het overige vraag ik mij af hoe je zo´n schenking op niet bindende wijze overeen zou kunnen komen. Het is toch juist de overeenkomst die in casu zou binden?

Niet bindende overeenkomsten bestaan hoor. De weddenschap is niet bindend. Ik denk dat Bona Fides in casu doelt op het feit dat, nu de overeenkomst in casu een belastingontduikende strekking heeft, deze op grond van art. 3:40 lid 1 BW niet bindend is nu deze in strijd komt met de goede zeden en openbare orde. Dat vind ik heel creatief van haar.

bona fides schreef:
En je mag natuurlijk het plan opvatten elk jaar een belastingvrije schenking te doen, als je er maar voor waakt dit voor de toekomst juridisch bindend overeen te komen

Ok, ik moet toegeven die link naar Brilsmurf is grappig. Maar die vete begint een beetje vermoeiend te worden en flauw. Geloof dat het punt nu wel gemaakt is.

Overigens is de weddenschap wél bindend, doch is de verbintenis niet in rechte af te dwingen. Doch de gene die aan een weddenschap voldoet, voldoet aan een verbintenis. Men kan vervolgens over de aard van zulks een verbintenis discussieren (is het een natuurlijke verbintenis of niet?) doch het is wél een (rechtsgeldige) verbintenis.
De overeenkomst in strijd met de goede zeden is nietig en schept inderdaad geen verbintenis. Het lijkt mij echter sterk dat Bona Fides dat bedoelde, ze was immers van mening dat er geen sprake van belastingontduiking is, aldus kan de strekking ook niet zulks zijn in haar visie.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

off topic, maar toch even: ahem, zie het tekentje in bona's profiel. Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Please don't feed the troll.

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
off topic, maar toch even: ahem, zie het tekentje in bona's profiel. Wink

Nee, ik heb mij voorgenomen (na alle kritiek) niet meer off topic te gaan, aldus ga ik hier niet op in.

...oh, ik zie nu wat je bedoelt. Bona Fides is nu mannelijk, maar wat vreemd want hier (zie ook ma 21 sep 2009 19:25)
was ze noch vrouwelijk.

Ok, weer on topic...

Martha schreef:

De overeenkomst in strijd met de goede zeden is nietig en schept inderdaad geen verbintenis. Het lijkt mij echter sterk dat Bona Fides dat bedoelde, ze was immers van mening dat er geen sprake van belastingontduiking is, aldus kan de strekking ook niet zulks zijn in haar visie.

Ok, daar heb je een punt. Maar wat zou Bona Fides dan bedoeld kunnen hebben met die overeenkomst die juridisch niet bindend is? Of is dit weer een van haar revolutionaire ideeen (net als een voorkeursrecht dat na toegestane verveemding nog van kracht is?)

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt toch best iets overeenkomen dat juridisch niet bindend is?
Stel: ik kom met jou overeen dat jij jezelf aan mij verkoopt voor € 100,-.
Kortom: zoals Martha al schreef: dat gaat overeenkomsten die in strijd komen met de goede zeden en openbare orde.

Een plan is iets anders dan een overeenkomst.
Marco S

Marco S

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Je kunt toch best iets overeenkomen dat juridisch niet bindend is?
Tuurlijk kan dat. Als een man een vrouw ten huwelijk vraagt is dat duidelijk een niet juridisch bindende overeenkomst. Het zou erg leuk worden als 1 van de 2 plankenkoorts krijgt en hem smeert, waarop de ander hem/haar zou aanspreken wegens wanprestatie.

BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En meer algemeen kun je samen een niet-bindende intentie uitspreken om in de toekomst een overeenkomst te sluiten. Zolang partijen van elkaar moeten begrijpen dat zij zich nog niet jegens elkaar wensen te binden, zijn zij niet gebonden.

Een ouder en zijn kind kunnen dus heel goed met elkaar niet-bindend afspreken dat de ouder vanaf nu ieder jaar aan het kind een schenking zal doen ten bedrage van het belastingvrije bedrag. Zouden zij dit juridisch bindend doen, dan geldt dit m.i. als een grote eenmalige schenking die qua waarde boven het belastingvrije bedrag zal uitkomen, en dat wil je voorkomen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds