|
Auteur |
Bericht |
DeZaNe
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: zo 11 okt 2009 19:34 Onderwerp: Ik kom niet uit mijn huiswerkvraag, wil iemand helpen? |
|
|
Bram is een groot liefhebber van Mozart en is in het bezit van zijn complete op compactdisc (cd) uitgebracht werk. Frans wil de cd's ook graag horen en leent er vijf.
Een van die cd's schenkt en levert Frans de volgende dag aan zijn zus Ans. Een andere cd verkoopt en levert Frans voor € 50,00 aan Hans.
Aan Harry, de buurman van Bram, die weet dat de cd's van Bram zijn, verkoopt Frans twee cd's voor € 40,00.
Frans heeft nog één cd over.
Van wie kan Bram nu, met succes, zijn cd's terugvorderen (revindiceren)?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Ik kom er niet uit. Hij heeft de cd's natuurlijk niet gestolen van Bram, maar had ze in leen. |
|
|
|
 |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 11 okt 2009 20:00 Onderwerp: |
|
|
Art. 3: 86 BW regelt de eigendom van de cd (= "roerende zaak, niet-registergoed) die Frans heeft verkocht (= "overdracht anders dan om niet") aan Hans (= "verkrijger te goeder trouw").
Volgens art. 5:2 BW heeft Bram niet het recht om deze cd bij Hans te op te eisen, want Hans is eigenaar van de cd.
* Harry is verkrijger te kwader trouw
* De overdracht aan Ans is "om niet" |
|
|
|
 |
DeZaNe
|
Geplaatst: zo 11 okt 2009 20:15 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel Ella, voor je snelle reactie!
En op het moment dat Frans de cd's gestolen had van Bram, zijn dan dezelfde regels van toepassing? Want dan is Frans nog steeds geen eigenaar en dus niet beschikkingsbevoegd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 11 okt 2009 20:54 Onderwerp: |
|
|
DeZaNe schreef: | En op het moment dat Frans de cd's gestolen had van Bram, zijn dan dezelfde regels van toepassing? Want dan is Frans nog steeds geen eigenaar en dus niet beschikkingsbevoegd. |
Als Frans de cd's zou hebben gestolen, dan zouden inderdaad dezelfde regels van toepassing zijn geweest en wel precies om de reden die je geeft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
elmajimbe
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 13 okt 2009 2:57 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als Frans de cd's zou hebben gestolen, dan zouden inderdaad dezelfde regels van toepassing zijn geweest en wel precies om de reden die je geeft. |
Zij het, dat art. 3:86, uit 4 leden bestaat.
(edit: had ik het toch nog bijna helemaal voorgekauwd ) _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 13 okt 2009 14:25 Onderwerp: |
|
|
elmajimbe schreef: | bona fides schreef: | Als Frans de cd's zou hebben gestolen, dan zouden inderdaad dezelfde regels van toepassing zijn geweest en wel precies om de reden die je geeft. |
Zij het, dat art. 3:86, uit 4 leden bestaat. |
Daar heb je een punt. Ik heb verzuimd om alle vier de gevallen te checken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DeZaNe
|
Geplaatst: di 13 okt 2009 19:45 Onderwerp: |
|
|
Thanks voor jullie reacties/antwoorden. Kwam er echt even niet uit. Maar is inmiddels gelukt mede dankzij jullie. |
|
|
|
 |
|