|
Auteur |
Bericht |
Indyaantje
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 20:44 Onderwerp: contractuele overeenkomsten ontbinden |
|
|
Welke manieren, anders dan wanprestatie en 6:162 BW, kunnen er worden 'gebruikt' bij een contractuele overeenkomst?
Sorry maar ik kom even niet verder,
Iemand alsjeblieft? [/list] |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 21:22 Onderwerp: |
|
|
Gebruikt voor wat? Om er af te komen?
Hier een hint (want ik ga je huiswerk niet doen, omdat jij er dan niks van leert) om je een beetje op het paadje te zetten. Je moet kijken in boek 3 (overeenkomst is namelijk een rechtshandeling) en in boek 6 (kijk zowel in het algemene deel van het verbintenissenrecht als in het specifieke deel over overeenkomsten)
Post je antwoorden en je krijgt feedback
Overigens geef je jezelf in de titel van het topic ook al een hint, zie ik nu  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Indyaantje
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 21:34 Onderwerp: |
|
|
Bedankt,
maar zover was ik ook al!
Ik ben nog steeds met mijn opdracht bezig, waar ik het pas met u ook al over had die stemovereenkomst
Ik moet deze overeenkomst nu gaan ontbinden. Aangezien het een contractuele ovk moet ik dus niet gaan kijken na geschillen regeling en enquete recht, maar naar 6:162 en 6:74 etc.
Maar bij 6:74 betrek ik al de wilgebreken, waardoor ik even helemaal in de war ben met wat voor een artikelen ik nog meer een contractuele ovk kan ontbinden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 21:38 Onderwerp: Re: contractuele overeenkomsten ontbinden |
|
|
Indyaantje schreef: | Welke manieren, anders dan wanprestatie en 6:162 BW, kunnen er worden 'gebruikt' bij een contractuele overeenkomst? |
Art. 6:162 BW dus niet. Verder is je vraag onbegrijpelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Indyaantje
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 21:42 Onderwerp: |
|
|
Sorry ik zag dat er een woordje ontbrak
De vraag is:
welke juridische procedures kunnen er worden gevolgd, als er een contractuele overeenkomst moet worden ontbonden?
Snapt iemand hem nu wel?
6:162 volgens mij wel hoor? Waarom niet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 22:01 Onderwerp: |
|
|
Kun je uitleggen wat art. 6:162 BW met overeenkomsten te maken heeft? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Indyaantje
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 22:21 Onderwerp: |
|
|
Hmm ja het is omdat mijn leraar zei dat ik die artikelen erbij moet betrekken, maar als ik zo nadenk is een onr d. een feitelijke handeling
en overeenkomsten zijn rechtshandelingen.
Moet ik dan puur gaan kijken naar deze vormen tot beeindiging van een overeenkomst:
- Nakoming van de overeenkomst 3:296
- Schadevergoeding 6:74
- Ontbinding
- Opschorting
Of? Zit ik nu weer de verkeerde richting op te gaan?
Sorry, |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 23:55 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, een onrechtmatige daad heeft maar weinig met overeenkomsten te maken.
Waar je wel naar moet kijken hangt af van de inhoud van de opdracht. Als het gaat om ontbinden kijk je naar art. 6:265 BW. Ook kan het zijn dat de overeenkomst zelf een ontbindende voorwaarde heeft. Verder kun je kijken naar bijv. dwaling, maar dat leidt niet tot ontbinding maar tot vernietiging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 23:42 Onderwerp: |
|
|
Schadevergoeding is een gevolg, geen manier. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|