|
Auteur |
Bericht |
larock
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 23:01 Onderwerp: Twee opties (boek 7 BW) om loon stop te zetten bij ziekte |
|
|
In het burgerlijk wetboek 7 staan schijnbaar twee opties voor de werkgever om loon bij ziekte niet uit te betalen. (wel is de voorwaarde dat de werknemer geen gehoor geeft aan de gestelde voorwaarden, bijvoorbeeld geen gehoor geven aan de arboarts.)
Ik snap niet waarop gedoeld wordt.
Ik weet dat conform art. 7:629 lid 6 BW de werkgever de loondoorbetaling mag opschorten indien de werknemer zich niet aan redelijke voorschriften houd.
Is dit een van de zogenaamde twee opties? Zo ja, wat is de andere optie? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: do 01 okt 2009 9:40 Onderwerp: |
|
|
Op welke 2 opties doel je, en doe eens een poging deze uit te leggen? Wat zouden ze volgens jou kúnnen inhouden? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
memolen
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 19:18 Onderwerp: Interpretatie |
|
|
Art. 7:629 lid 6 BW gaat over redelijke voorschriften omtrent het verstrekken van inlichtingen die de werkgever behoeft om het recht op loon vast te stellen. Dit betreft regels betreffende de begeleiding en controle, die de werknemer bij ziekte dient op te volgen. Deze regels zijn dus bedrijfsgebonden en kunnen daarom verschillen. De meest voorkomende regel is, dat de werknemer zich op een bepaalde tijd en op een bepaalde wijze dient ziek te melden. Meestal moet de zieke werknemer ook op het spreekuur van de arbo-arts verschijnen. |
|
|
|
 |
memolen
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 19:20 Onderwerp: Uitsluitingsgronden |
|
|
Volgens mij zijn er, op basis van art. 7:629 lid 3 BW, meer uitsluitingsgronden voor de werkgever om geen loon door te betalen tijdens ziekte. Ik tel er zes. |
|
|
|
 |
|