|
Auteur |
Bericht |
efbo
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 okt 2009 12:50 Onderwerp: Maatregelen bij verkeerde registratie? |
|
|
Kun je maatregelen nemen wegens geleden schade bij verkeerde registratie bij een commerciele credietcontrole bedrijf?
De situatie is als volgt. Ik ben een zelfstandig ondernemer en wil een hypotheek aanvragen voor een nieuwe woning. De desbetreffende bank informeert bij dit crediet bedrijf naar de financiele situatie van mijn bedrijf. Het crediet bedrijf constateert dat de financiele rating ok is maar geeft een negatief advies op basis van het feit dat het laatste gedeponeerde jaarverslag uit 2005 dateert. (Uitstel van deponering van jaarverslagen is wettelijk toegestaan.)
Op basis van dit negatieve advies wil de bank geen hypotheek offerte uitbrengen.
a) Mag een credietcontrole bedrijf deze informatie over mijn bedrijf eigenlijk opslaan en verkopen?
b) Als ik schade lijd doordat ik nu een hypotheek met slechtere voorwaarden moet accepteren, is het credietcontrole bedrijf dan aansprakelijk te stellen voor de schade (= hogere hypotheeklasten voor 30 jaar)?
Ef |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 okt 2009 13:07 Onderwerp: |
|
|
De verstrekte feiten zijn correct en tevens voor iedereen opvraagbaar via de KvK. Dat een bedrijf deze feiten verzamelt er een ranking aangeeft en dit vervolgens verkoopt als informatie is allemaal toegestaan, zolang dit berust op de ware feiten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 05 okt 2009 14:18 Onderwerp: |
|
|
Uiteindelijk is het ook niet dat bedrijf dat beslist over de aangeboden hypotheekvoorwaarden, maar de bank zelf. Ik kan me goed voorstellen dat een bank door het ontbreken van recente financiële gegevens minder vertrouwen heeft in de kredietwaardigheid van een bedrijf.
Dat het uitstel wettelijk is toegestaan maakt doet er hier niet veel toe. Die wet dwingt andere partijen (zoals de bank) niet om de financiële gezondheid van je bedrijf voor zoete koek aan te nemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
efbo
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 16:43 Onderwerp: |
|
|
Dat is nu juist de crux. De bank krijgt alleen een code en weet niet wat de achterliggende oorzaak is. Dus het crediet bedrijf bepaalt de criteria waarop zij de rating vaststellen. De bank weet niet beter dan dat het bedrijf wat het crediet bedrijf betreft op een zwarte lijst staat. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 17:09 Onderwerp: |
|
|
Dan vertel je aan de bank hoe het zit.
Wil de bank niet luisteren, dan verliest de bank een klant. Banken genoeg.
Hoe dan ook gaat het hier om de verantwoordelijkheid van de bank. Als de bank ervoor kiest om te luisteren naar het advies van dat bedrijf, dan kun je hooguit de bank daarop aanspreken. Maar waarom zou de bank niet mogen luisteren naar wat het bedrijf te vertellen heeft? Als de bank denkt dat dit in het belang van haar bedrijfsvoering is, dan moet ze dat maar doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|