Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 6:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Actueel: privacy schending hogeschool
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jasonbb

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 13:52    Onderwerp: Actueel: privacy schending hogeschool Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

In groningen is laatst een stuk in de krant verschenen over de privacy schending van 28000 studenten, aangekaard door een student. Ik heb de student benadert en zijn klacht ontvangen.

Mijn vraag is wat zijn de mogelijkheden voor een student om tegen de werkwijze van de hogeschool in te gaan: juridische mogelijkheden?
Kan ik als student van de Hogeschool direct naar de rechter (wil geen voorlopige voorziening), maar bijv. direct naar het kantongerecht, omdat er geen beschikking wordt afgegeven. Naar het kantongerecht om de werkwijze te toetsen aan het recht? En wat van de motivering van de student (hieronder) is juist?

[b]Samenvatting klacht van de student[/b]

(student) Ik heb een klacht ingediend tegen de Hanzehogeschool Groningen bij het College Bescherming Persoonsgegevens.
Ik ben van mijn mening dat de Hanzehogeschool Groningen de Wet bescherming persoongegevens schend.
Bij het inschrijven als student bij de Hanze Hogeschool Groningen worden de adresgegevens (prive) vrijgegeven.
Wanneer ik dit niet zou willen moet ik naar een lange internetlink gaan en dit wijzigen. Dit zal na een dag gewijzigd zijn.
Naar mijn mening schending Wet op Privacygegevens, aangezien er vooraf geen toestemming is gevraagd en gegeven voor de publicatie
van deze privegegevens. De gegevens worden vrijgegeven in Hanze Webmail en de student moet dan actief hier achteraan gaan om deze
privegegevens te laten verwijderen.

- De meeste onderwijsinstellingen hebben inderdaad een adresboek, waar medewerkers en studenten in kunnen worden gezocht, maar dan
krijgt men alleen de noodzakelijke gegevens: naam (daar wordt op gezocht) en emailadres. Ook de Rijks Universiteit Groningen hanteert deze wijze van handelen.

De Wbp stelt eisen aan de verwerking van persoonsgegevens. Een organisatie

mag persoonsgegevens alleen verzamelen en verwerken als daar een goede reden voor is. Of als de betrokken burger toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn gegevens. (intern gebruik - noodzakelijk voor de school)
mag niet meer gegevens verwerken dan strikt noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld (adresgegevens zijn voor de organisatie van belang -administratief en financieel)
mag de gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk,
moet passende technische en organisatorische maatregelen treffen om de gegevens te beschermen (hier zie ik problemen - gegevens worden vrijgegeven voor een doel wat niet voor waar hij bedoelt is)

Tevens acht ik dit gebruik in strijd met het eigen studentenstatuur in zake privacy:

Artikel 1.3 Doel

2. Deze regeling heeft tevens tot doel:

a. de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen waarvan persoonsgegevens zijn opgenomen in een of meer persoonsgegevensverwerkingen te beschermen tegen misbruik van die gegevens en tegen opslag van onjuiste gegevens;

b. te voorkomen dat persoonsgegevens die in een persoonsgegevensverwerking zijn opgenomen voor een ander doel worden gebruikt dan waarvoor deze bestemd zijn

Bescherming tegen misbruik; a contrario; ik zie niet in dat het vrijgeven van de adresgegevens voor studenten GEBRUIK is. Aangezien er geen enkele relevante reden kan zijn voor het op de hoogte zijn van het adres van de medestudent. Wanneer hier voor een student behoefte aan is (sociale reden), zal hij deze wel vrijwillig kenbaar maken aan de medestudent.

Tevens acht ik het privacy-regime van de Hanzehogeschool in strijd met de wet en Europese regelgeving. Verdrag in Rome (2004), voorziet naast de opneming van het grondrecht van een ieder op eerbiediging van zijn priveleven (artikel II-7 Handvest), ook in een nieuw zelfstandig grondrecht op de bescherming van persoonsgegevens (artikel II-8 jo. art. 8, eerste lid EVRM). Ingevolge het tweede lid (art. II-Cool moeten persoonsgegevens eerlijk worden verwerkt, voor bepaalde doeleinden en met toestemming van de betrokkenen of op basis van een andere gerechtvaardigde grondslag waarin de wet voorziet. Tevens acht ik het voorgenoemde in strijd met de volgende bepalingen: artikel I-50 (thans art. 286 EG), richtlijn 95/46/ EG, artikel 8 EVRM, het Europees Dataverdrag 1981 en verorderning (EG) nr. 45/2001. Tevens bepalingen in de grondwet (recht op privacy): art. 10 //11/12/13 Gw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 14:21    Onderwerp: Re: Actueel: privacy schending hogeschool Reageer met quote Naar onder Naar boven

jasonbb schreef:
Mijn vraag is wat zijn de mogelijkheden voor een student om tegen de werkwijze van de hogeschool in te gaan: juridische mogelijkheden?

Je kunt naar de rechter en op grond van onrechtmatige daad en/of art. 50 lid 1 Wbp vorderen dat de huidige manier van verwerken wordt verboden.

Een andere mogelijkheid is op grond van art. 60 lid 1 Wbp het Cbp schriftelijk verzoeken een onderzoek in te stellen. Tegen een eventuele weigering van het Cbp staat bezwaar en beroep bij de bestuursrechter open.

Quote:
En wat van de motivering van de student (hieronder) is juist?

Het lijkt me dat de student gelijk heeft dat de door de hogeschool toegepaste "opt-out"-regeling niet in overeenstemming is met de Wbp.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds