Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 22:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(snel) Hulp gezocht: directeur en overeenkomsten
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Indyaantje

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 21:40    Onderwerp: (snel) Hulp gezocht: directeur en overeenkomsten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was mijn verslag aan het schrijven, maar ik stuitte hierbij op een vraag, namelijk heeft de benoeming van een aandeelhouder tot directeur van de vennootschap, invloed op een voorvergadering(stem)overeenkomst?

Als ik het goed heb is een directeur een bestuurder en kunnen bestuurders tegelijk aandeelhouders zijn.
Dus mijn inziens zijn er geen gevolgen bij een stemovereenkomst.
Maar ik begin toch steeds meer te twijfelen.

Ik hoop dat iemand mij zo spoedig mogelijk wilt helpen.

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Heeft de benoeming van een aandeelhouder tot directeur van de vennootschap, invloed op een voorvergadering(stem)overeenkomst?

Dat is wel een hele brede vraag. Hoe bedoel je dat nou precies?

Een directeur kan bestuurder zijn maar dat hoeft niet. Iemand kan ook als gevolmachtigde bij de KvK ingeschreven staan, bijvoorbeeld. Directeur moet je in twee betekenissen zien: de functie Directeur (zeg maar: het arbeidsrechtelijke) en de statutair directeur (die is bestuurder)
Indyaantje

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou het gaat erom dat ik een aandeelhouder heb A en die heeft een stemovereenkomst met B.

A wordt door een besluit van de ava tot directeur genoemd. Nu moet ik aangeven of dit besluit (dus benoeming tot directeur) invloed heeft op de stemovereenkomst die hij met B heeft gemaakt.

Sorry als dit nog te breed is, maar ik weet niet hoe ik hem nog beter uit moet leggen, wel alvast super bedankt voor uw hulp!

Groetjes,
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer zou dat het geval kunnen zijn?

Er lijkt mij geen probleem te zijn. A kan immers zowel aandeelhouder als statutair directeur zijn. Het wordt misschien wel eens lastig in het traject na de benoeming. Aandeelhouders kunnen andere belangen hebben dan bestuurders. Dus het hangt er van af wanneer die stemovereenkomst werking moet hebben, lijkt me. Maar ik zou er meer tijd aan moeten besteden om er wat zinnigers over te zeggen.
Indyaantje

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch super bedankt.

Ik kwam zelf ook niet verder dan dat het verder niet veel uitmaakte, maar dat hij wel op moest letten over het feit dat hij als bestuurder niet in de ava gaat en niet als aandeelhouder bestuursbevoegdheden kan uitvoegen.

Verder, klopt het dat ze inderdaad verschillende belangen kunnen hebben, maar hoe zoude ze dat dan moeten oplossen? moet hij dan kiezen voor of aandeelhouder of bestuurder of?
Indyaantje

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi iedereen,

Ik heb het antwoord op mijn vraag nu redelijk in stand gebracht. Ik weet alleen niet of ik nu goed zit en of het ook wel echt klopt.
Ik hoop dat iemand het even wilt nalezen en tips wilt geven.

E heeft de benoeming van de heer Zaagmans tot directeur van de vennootschap overigens nog invloed op de bestaande overeenkomst?

De benoeming tot directeur heeft geen invloed op de overeenkomst. Je mag aandeelhouder en directeur, ook wel bestuurder, tegelijkertijd zijn. De overeenkomst om voor de aandeelhoudersvergadering nog een voorvergadering te houden is voor aandeelhouders toegestaan. Nu A dus directeur en aandeelhouder tegelijkertijd is, kan de overeenkomst blijven bestaan. Dan moet hij deze overeenkomst wel steeds sluiten in de rol van een aandeelhouder, want volgens het Forumbank- arrest zijn besluiten die de grens van de AvA bevoegdheid overschrijden nietig. De AvA mag de bij de wet / statuten getrokken bevoegdheid niet overschrijden.

Binnen de grenzen die door de wet en statuten worden aangegeven is het bestuur autonoom. Dus op zichzelf en dat wil zeggen dat zij niet door kunnen gedwongen om de instructies van de AvA of een ander orgaan te aanvaarden.
Hierdoor moet A wel uitkijken dat hij als een aandeelhouder niet gaat besturen en als bestuurder niet deelneemt in de aandeelhoudersvergadering. A moet dus duidelijk aangeven in welke ‘rol’ hij optreedt, want hij mag dan niet in de AvA als bestuurder mee besluiten aanvaarden, maar hij mag wel als bestuurder zijn raadgevende stem naar voren brengen art. 2:227 lid 4 BW.
Maar in principe kan de stemovereenkomst dus blijven bestaan, indien hij aandeelhouder blijft. Als hij zijn aandelen verkoopt of aanbied dan zal de overeenkomst niet meer gelden.
Dit omdat een dergelijke overeenkomst alleen gesloten kan worden tussen aandeelhouders en niet tussen een bestuurder en aandeelhouder.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds