Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Afstuderen - v...
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 19 dec 2025 21:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Maatregelen tegen aanrijdingsgevaar af te dwingen?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
W

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 20:05    Onderwerp: Maatregelen tegen aanrijdingsgevaar af te dwingen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon sinds 10 jaar met plezier in mijn huidige woning. De erfgrens achter mijn woning grenst aan een openbare parkeerplaats. Op de erfgrens is een gemetselde erfafscheiding (halfhoge halfsteens tuinmuur met kolommen en houten schotten tot 1.8m)

Afgelopen zaterdag is mijn tuinmuur voor de 5e (!) keer kapot gereden door een achteruit parkerende auto. De schade is aanzienlijk, de muur is gedeeltelijk ingestort. Gelukkig net geen persoonlijke ongelukken, want mijn visite waarmee ik een gezellige middag in de tuin had doorgebracht was net de deur uit. . .
De dader is (dit keer) bekend, er is een ooggetuige en gelukkig is er een verzekering die de schade afdekt. A.s. vrijdag heb ik een afspraak op het politiebureau om aangifte te doen.

De vorige keer (inmiddels 3 jaar geleden) heb ik bij een vergelijkbaar voorval bij de gemeente melding gemaakt van een gevaarlijke situatie.
Tevens heb ik verzocht om maatregelen ter vermindering van het risico op aanrijding. Ik heb gesuggereerd om de parkeervakken te voorzien van een zgn varkensrug.

In haar reactie geeft de gemeente aan dat in principe niet in kunnen gaan op de wensen van individuele burgers. Zij zijn evenwel bereid zijn om de door mij voorgestelde aanpassing aan de (openbare) parkeerplaatsen op mijn kosten uit te voeren. Er werd mij voorgerekend dat dit 1600 euro per parkeerplek ging kosten, aangezien de kleurmarkering van de parkeerplaatsen moet worden aangepast. Het werd mij niet toegestaan zelfstandig wijzigingen aan de parkeervakken uit te voeren.

Ik heb destijds gereageerd dat ik het voorstel niet accepteer en dat ik de gemeente verantwoordelijk houdt voor de veiligheid.

Zolang er geen afdoende maatregelen worden genomen heeft het geen zin om herstelwerkzaamheden uit te laten voeren.

Welke stappen kan ik nu het best tegen de gemeente ondernemen?
Hoe pak ik dit het beste aan? (doel: een effectieve maatregel door de
gemeente tegen - aantoonbaar - aanrijdingsgevaar)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 1:07    Onderwerp: Re: Maatregelen tegen aanrijdingsgevaar af te dwingen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

W schreef:
A.s. vrijdag heb ik een afspraak op het politiebureau om aangifte te doen.

Aangifte doe je van een strafbaar feit en daar lijkt mij hier geen sprake van. Ik neem tenminste aan dat de "dader" niet met opzet je tuinmuur heeft vernield.

Quote:
In haar reactie geeft de gemeente aan dat in principe niet in kunnen gaan op de wensen van individuele burgers.

Het lijkt mij dat de gemeente gelijk heeft, tenzij je kunt zeggen dat de parkeerplaats niet voldoet aan de eisen die aan een parkeerplaats mogen worden gesteld. Met de parkeerplaats lijkt me echter niets mis. Dat er eens in de paar jaar iemand een fout maakt bij het parkeren komt niet doordat er iets fout is met de parkeerplaats, is mijn inschatting.

Verder is de situatie niet zodanig dat er aanzienlijk gevaar bestaat voor ernstige schade, bijv. letselschade. Er zijn, waarschijnlijk ook in jouw gemeente, veel plaatsen waar de verkeerssituatie niet ideaal is met het oog op de veiligheid van bjiv. voetgangers en fietsers, en ook dan rust er op de gemeente meestal geen harde rechtsplicht om daar iets aan te doen. Iedere gemeenschapseuro kan nu eenmaal maar 1x worden uitgegeven, dus een gemeente moet (en daarom: mag) keuzes maken.

Het gaat hier daarom naar mijn mening om een politieke keuze waar de rechter niets over te zeggen heeft. Je kunt wel lobbyen, maar niets afdwingen.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 14:41    Onderwerp: Re: Maatregelen tegen aanrijdingsgevaar af te dwingen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

W schreef:

Afgelopen zaterdag is mijn tuinmuur voor de 5e (!) keer kapot gereden door een achteruit parkerende auto. (..) Ik heb gesuggereerd om de parkeervakken te voorzien van een zgn varkensrug.

In haar reactie geeft de gemeente aan dat in principe niet in kunnen gaan op de wensen van individuele burgers. Welke stappen kan ik nu het best tegen de gemeente ondernemen?
Hoe pak ik dit het beste aan? (doel: een effectieve maatregel door de
gemeente tegen - aantoonbaar - aanrijdingsgevaar)

Aanvullend op wat er al gezegd is: je beste mogelijkheid is om een advocaat of rechtsbijstand in te schakelen en die opdracht te geven de gemeente via de civielrechtelijke procedure te dwingen actie te ondernemen. Openbare parkeerplaatsen hebben namelijk geen publiekrechtelijke grondslag dus je kunt geen besluit uitlokken.

Heb je geen zin in de kosten van zo'n procedure kun je eerst beginnen met een aansprakelijkstelling van de gemeente wegens gevaarzetting. Dit kan gewoon met een brief waarin jij gemotiveerd uitlegt waarom de huidige verkeersituatie schuld is aan de schade. Schadevergoeding lijkt niet je eerste doel maar indien aansprakelijkheid blijkt dan zal uiteindelijk ook wel de maatregel worden getroffen.

Voor wat betreft de haalbaarheid van beide opties. Net als BonaFides geef ik je weinig kans wanneer de parkeerplaats voldoet aan de geldende regels.
W

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de tips.

V.w.b. aangifte:
de bestuurder heeft zich na het voorval niet gemeld. Echter zijn identiteit is door getuigen vastgesteld. Mijn verzekeraar adviseerde mij er melding van te maken.

V.w.b. aansprakelijkheidstelling gemeente:
dit is de vorige keer schriftelijk gebeurd.
Verder is het zo dat alle vergelijkbare parkeerplaatsen in de buurt zijn uitgerust met een zgn varkensrug (een fysieke drempel) die voertuigen behoeden tegen te ver doorrijden. Helaas is dergelijke voorziening er bij mijn woning niet.

Ik heb mijn buurman benaderd. Die heeft hetzelfde probleem. Bij hem is afgelopen zomer een kolom aangereden, zonder dat de dader zich heeft gemeld. Hij heeft aangegeven zich aan te sluiten bij mijn initiatief.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

W schreef:
V.w.b. aangifte:
de bestuurder heeft zich na het voorval niet gemeld. Echter zijn identiteit is door getuigen vastgesteld. Mijn verzekeraar adviseerde mij er melding van te maken.

Ah, de bestuurder is doorgereden! Dan is aangifte inderdaad op zijn plaats.

Quote:
Ik heb mijn buurman benaderd. Die heeft hetzelfde probleem. Bij hem is afgelopen zomer een kolom aangereden, zonder dat de dader zich heeft gemeld. Hij heeft aangegeven zich aan te sluiten bij mijn initiatief.

Wil je de geleden schade vergoed krijgen van de gemeente, dan is aansprakelijkstelling op van art. 6:174 BW (aansprakelijkheid van de opstalhouder/wegbeheerder) zoals BartL aangaf de aangewezen weg. Daarvoor moet je aantonen dat de parkeerplaats niet voldoet aan de eisen die daaraan in de gegeven omstandigheden mogen worden gesteld. Het lijkt erop dat de gemeente aansprakelijkheid niet zal erkennen, zodat je naar de rechter zult moeten stappen.

Als je de schade al vergoed hebt gekregen van de dader, dan wordt dit wat lastiger (want dan heb je geen schade meer). Maar als het inderdaad zo is dat de parkeerplaats niet voldoet aan de eisen die daaraan mogen worden gesteld, dan lijkt het mij wel mogelijk om van de gemeente te vorderen dat dit gebrek aan de parkeerplaats wordt opgeheven.

Alleen denk ik dus dat de parkeerplaats voldoet...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds