|
Auteur |
Bericht |
anouk2008
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 15:25 Onderwerp: hoe kan de gemeente dadergegevens achterhalen? |
|
|
De casus is als volgt:
Op een avond heeft een dronken bestuurder een eenzijdig ongeval veroorzaakt waarbij er olie uit de auto op het wegdek is gelopen. De politie heeft hiervan proces verbaal opgemaakt.
Het oliespoor van circa 30 meter lang is in opdracht van de gemeente opgeruimd. Nu wil de gemeente de gemaakte kosten verhalen op de veroorzaker.
de politie mag de persoonsgegevens niet geven en zegt dat de verzekering van de gemeente de enige is die bevoegd is om gegevens op te vragen.
hoe zit dit nu precies? |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 14:45 Onderwerp: Re: hoe kan de gemeente dadergegevens achterhalen? |
|
|
anouk2008 schreef: | De casus is als volgt:
Op een avond heeft een dronken bestuurder een eenzijdig ongeval veroorzaakt waarbij er olie uit de auto op het wegdek is gelopen. De politie heeft hiervan proces verbaal opgemaakt.
Het oliespoor van circa 30 meter lang is in opdracht van de gemeente opgeruimd. Nu wil de gemeente de gemaakte kosten verhalen op de veroorzaker.
de politie mag de persoonsgegevens niet geven en zegt dat de verzekering van de gemeente de enige is die bevoegd is om gegevens op te vragen.
hoe zit dit nu precies? |
Voor de duidelijkheid: zegt de politie dat tegen de gemeente of tegen een burger? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 15:27 Onderwerp: |
|
|
Ik zie geen reden waarom de verzekering die gegevens wel en de gemeente die gegevens niet zou kunnen opvragen. En in dit geval zie ik geen reden waarom de politie de schadelijdende partij niet zou mogen informeren over de identiteit van de schadeveroorzaker. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 18:02 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me niet anders herinneren dan dat de politie ook de gegevens aan elkeen geeft die schade heeft ondervonden.
Indien men schade heeft geleden moet men namelijk in eerste instantie zelf de veroorzaker van de schade aansprakelijk stellen.
Is volgens mij ook geregeld in het WVW (art. omtrent doorrijden na aanrijding), als ik me niet vergis staat daar vermeld dat men ter plekke van het ongeval moet blijven totdat de indentie is vastgesteld.
In de voetnoot staat erbij dat het specifiek gaat om de schade te kunnen verhalen op de veroorzaker, mocht de schade niet verhaalt kunnen worden kan men zich wenden tot het waarborgfonds. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 21:35 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat de politie zich op de Wet politiegegevens beroept. Wellicht kan een formeel verzoek van de burgemeester die gegevens boven water krijgen als de spoedeisende bestuursdwang mede in het kader van de openbare orde en veiligheid is toegepast. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 23:46 Onderwerp: |
|
|
De Wet politiegegevens zou hier inderdaad wel eens mee te maken kunnen hebben. Maar waarom zou een verzekering die gegevens dan wel kunnen krijgen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 02 okt 2009 3:41 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de weergave van de feiten in de casus wat te mager is en misschien daarom zelfs niet geheel juist. Hoewel de casus geen aanknopingspunten biedt zou het te maken kunnen hebben met artikel 4:2 lid 1 onder d of n van het Besluit politiegegevens. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 02 okt 2009 10:41 Onderwerp: |
|
|
Art. 4:2 lid 1 sub n Besluit politiegegevens lijkt me hier inderdaad relevant:
Quote: | Politiegegevens die worden verwerkt overeenkomstig de artikelen 8 en 13, eerste lid, van de wet, kunnen, voor zover zij deze behoeven voor een goede uitvoering van hun taak, worden verstrekt aan:
n. benadeelden van strafbare feiten, waaronder begrepen de personen die in verband met die feiten in hun rechten zijn getreden of ingevolge enige wettelijke bepaling terzake van die rechten een recht van verhaal hebben gekregen, voor zover zij deze gegevens behoeven om in rechte voor hun belangen op te kunnen komen; |
Daar lijkt mij zowel de gemeente onder te vallen als de verzekering (zodra zij in de rechten van de gemeente is getreden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mart
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 dec 2009 11:43 Onderwerp: BPG |
|
|
De politie mag deze gegevens WEL verstrekken op grond van artikel 4:2, eerste lid onder n van het Besluit politiegegevens. Deze verstrekking is aan de benadeelde van een strafbaar feit die deze gegevens nodig heeft om in rechte voor hun belangen op te komen of om een civiele procedure te starten. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 22 dec 2009 15:42 Onderwerp: |
|
|
vervalt |
|