Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 8:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanrijding auto en motor
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lleto

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009 22:34    Onderwerp: Aanrijding auto en motor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag ik jullie de volgende situatie voorleggen, die ik helaas afgelopen middag mee mocht maken.

Op een uitje met mijn schoonouders rijd ik in de auto met een rustige gang van 50 over een dijk. 60 is hier toegestaan, maar het is er mooi en we hebben geen haast. Mijn zwager rijdt achter mij aan in een andere auto. Plotsklaps komt een motor op hoge snelheid de bocht door en begint halverwege de bocht te zwalken, waarna de bestuurder de controle over het stuur verliest. Door mijn stuurbeweging naar het midden van de weg (links vanuit de auto gezien) klapt de motorrijder op de rechterkant (bij-rijderskant) vam mijn auto. De motor wordt 20 meter terug geworpen en de motorrijder wordt 25 meter de dijk af gekatapulteerd. Brokstukken liggen tot 50 meter verderop. Als ik niet had ingestuurd (en geremd) was de botsing frontaal en veel harder geweest. Ik reed niet harder dan 15km/u ten tijde van de klap. De motor heeft geen remspoor achtergelaten (niet geremd?) en stond na het ongeval vast in de zesde versnelling.

Gevolgen: wat lichte verwondingen bij inzittenden van de auto, gelukkig een redelijk intacte motorrijder, waarschijnlijk mijn auto total loss.

De politie ongevallen dienst kon niet vaststellen hoe hard de motor had gereden door het ontbreken van sporen. Qua verzekering denk ik dat de conclusie niet anders kan zijn dat de motorrijder schuld had en aansprakelijk is.

Echter de vervolgschade die ontstaat doordat mijn auto total loss is wordt daar niet door gedekt. Kan ik de tegenpartij (ook nog een Duitser) aansprakelijk stellen voor de geleden vervolgschade:
- ongeluk was in mijn optiek 100% schuld tegenpartij
- ik lijd direct aantoonbare economische schade door verlies waarde auto
- ik ben voor de uitvoering van mijn werk (eigen bedrijf) afhankelijk van die auto

Ik zie uit naar uw meningen en tips.

Groet,
lleto.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de motorrijder inderdaad voor 100% aansprakelijk is, dan draait hij op voor jouw schade. Die schade bestaat uit de dagwaarde van je auto en de redelijke kosten van tijdelijk vervangend vervoer.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 19:53    Onderwerp: Re: Aanrijding auto en motor Reageer met quote Naar onder Naar boven

lleto schreef:
De politie ongevallen dienst kon niet vaststellen hoe hard de motor had gereden door het ontbreken van sporen. Qua verzekering denk ik dat de conclusie niet anders kan zijn dat de motorrijder schuld had en aansprakelijk is.

Dan hoop ik voor je dat er niet in het p-v staat 'ik stuurde naar het midden van de weg'.
Quote:

Echter de vervolgschade die ontstaat doordat mijn auto total loss is wordt daar niet door gedekt. Kan ik de tegenpartij (ook nog een Duitser) aansprakelijk stellen voor de geleden vervolgschade:

Uiteraard kun je dat doen, maar hou er dan wel rekening mee dat op jou de - wettelijke - plicht rust de schade te beperken.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dan hoop ik voor je dat er niet in het p-v staat 'ik stuurde naar het midden van de weg'.
Dat kan toch in de context ook wel een goede actie zijn geweest? Stel dat die motorrijder helemaal hun kant van de weg op komt, dan is dat de enige manier van poging tot ontwijken.

Maar het is wel irritant dat je, ook al heeft een ander de schuld, altijd alleen maar de dagvaarde van je wagen krijgt, want je kunt niet altijd zo'n zelfde auto weer kopen voor dat geld.

Zo lijkt die van mij (Saab 900) max rond de € 6.000 te zijn. Daar zou ik toch heeeeeeeeeel verdrietig van worden ..........
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 20:30    Onderwerp: Re: Aanrijding auto en motor Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Uiteraard kun je dat doen, maar hou er dan wel rekening mee dat op jou de - wettelijke - plicht rust de schade te beperken.

Dus niet rustig je bedrijf failliet laten gaan en dan schadevergoeding eisen, maar een auto huren.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 20:32    Onderwerp: Re: Aanrijding auto en motor Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
lleto schreef:

Gezien dat de auto slechts aan de rechterzijde is beschadigd lijkt me dit juist een voordeel punt.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 8:27    Onderwerp: Re: Aanrijding auto en motor Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
StevenK schreef:
lleto schreef:

Gezien dat de auto slechts aan de rechterzijde is beschadigd lijkt me dit juist een voordeel punt.

Want? Niets is zo moelijk als een verkeersdeelnemer ontwijken die iets anders doet dan blijven rijden waar hij of zij moet rijden: misschien huldigt de motorrijder wel het standpunt 'Die auto ging ineens midden op de weg rijden' en in reactie op het 'slingeren': 'ik slingerde helemaal niet, ik sneed de bocht aan'.
Bekijk de homepage
lleto

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de tips in zoverre.

Ik zal inderdaad mijn best doen om de kosten te beperken, maar was wel even nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Als ik in juridische termen moet denken valt zo'n gedraging (veel te hard rijden, verlies controle voertuig, ongeluk) dan onder de noemer onrechtmatige daad?

Met betrekking tot 'het naar links sturen' en mogelijk voorkomen in het pv hebben beide agenten aangegeven dat als ik niet naar links had gestuurd dat het zeer waarschijnlijk slechter was afgelopen, in ieder geval voor de motorrijder.

Foto van mijn auto hier:

Bij dat zwarte streepje naast mijn achterband is waar de motor mijn auto geraakt heeft. Het lijkt me dus niet dat de motorrijder kan claimen dat de botsing ontstaan is omdat ik teveel naar links reed.

De klap is aanzienlijk geweest:

Groet,
lleto
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds