Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 9:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opeisen legitieme portie / aanvaarding testament
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank2000

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 14:58    Onderwerp: Opeisen legitieme portie / aanvaarding testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.,
Als je je legitieme portie opeist, betekent dat dan (automatisch) ook dat je het (de) testament(en) formeel aanvaard? Toelichting?
Maakt het verschil of het (de) testament(en) onder het oude of het nieuwe erfrecht opengevallen zijn?
Bij voorbaat dank voor informatie en bijdragen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Elke rechthandeling kan in principe onder voorwaarde worden verricht.
U kunt dus de legitieme portie opeisen onder de voorwaarde dat het testament geldig zou mogen blijken te zijn. Daarmee erkend u niet de geldigheid van het testament.

Het gaat (voorzover ik weet) om de vraag wanneer de erflater is overleden. Overleed hij onder oud recht dan geldt oud recht, overleed hij onder nieuw recht dan geldt nieuw recht.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TS heeft het over aanvaarding van de erfenis, niet over erkenning van de geldigheid van het testament.

Ik probeer later naar deze vraag te kijken. Voor het moment raad ik aan niet te letten op wat Martha schrijft. Hij is volgens mij vooral hobbyist en denkt meer te weten dan hij daadwerkelijk doet.

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
TS heeft het over aanvaarding van de erfenis, niet over erkenning van de geldigheid van het testament.

Dat kan zo zijn, maar dan heeft hij zich niet duidelijk uitgedrukt. Want ik lees "aanvaarding testament", hetgeen niet noodzakelijkerwijs hetzelfde hoeft te betekenen als "aanvaarding erfenis". Want wat zou de TS dan bedoelen met het "formeel" aanvaarden? Bedoelt hij dan "zuiver" aanvaarden? Ik begreep uit zijn woorden dat hij bedoelde te vragen of men door het opeisen van de legitieme portie te kennen geeft in te stemmen met de geldigheid van het testament.

Wellicht is het beter als we Frank2000 zelf even vragen wat hij precies bedoelt, alvorens conclusies te trekken.
Dus bij deze:
Beste Frank2000,
Bedoelt u met "formeel" aanvaarden van het "testament" het zuiver aanvaarden van de nalatenschap? Of bedoelt u wellicht iets anders?

bona fides schreef:

Ik probeer later naar deze vraag te kijken. Voor het moment raad ik aan niet te letten op wat Martha schrijft. Hij is volgens mij vooral hobbyist en denkt meer te weten dan hij daadwerkelijk doet.

Volgens mij heb ik in mijn profiel mijn geslacht duidelijk als "vrouwelijk" aangegeven. Ook lijkt mij dat de naam Martha niet veel ruimte voor een dergelijke "vergissing" kan bieden. Aldus begrijp ik niet zo goed waarom je naar mij meent te moeten verwijzen in de mannelijke vorm. Ik ervaar dat als beledigend.
Voor het overige heb ik de indruk dat die woorden vooral op jouzelf van toepassing zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Aldus begrijp ik niet zo goed waarom je naar mij meent te moeten verwijzen in de mannelijke vorm.

Dat begrijp je natuurlijk wel, want hier was je nog een man. Dat soort draden zijn ook de reden dat ik niet meer ga proberen om jou iets uit te leggen.

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat begrijp je natuurlijk wel, want hier was je nog een man. Dat soort draden zijn ook de reden dat ik niet meer ga proberen om jou iets uit te leggen.

Ik begrijp niet zo goed hoe je erbij komt dat ik de persoon zou zijn waar je kennelijk reeds eerder een discussie mee hebt gehad. Kennelijk is er in het verleden iets gebeurd dat je nogsteeds dwars zit. Dat spijt me dan voor je, maar ik zie niet in hoe dit kan rechtvaardigen dat je mij als man aanspreekt terwijl ik dat duidelijk niet ben.
Het lijkt mij beter als we ons tot de inhoud beperken. Kan mij niet voorstellen dat Frank2000 hierbij is gebaat...en dat zou toch de bedoeling moeten zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 0:55    Onderwerp: Re: Opeisen legitieme portie / aanvaarding testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Frank2000 schreef:
L.S.,
Als je je legitieme portie opeist, betekent dat dan (automatisch) ook dat je het (de) testament(en) formeel aanvaard? Toelichting?

Bij gebrek aan veel kennis van het oude erfrecht heb ik het nu alleen over het nieuwe erfrecht. Het nieuwe erfrecht is van toepassing als de erflater op of na 1 januari 2003 is overleden, dus als het om een actuele kwestie gaat lijkt het me minder waarschijnlijk dat het oude erfrecht nog van toepassing is.

Ik neem aan dat je doelt op het aanvaarden van een erfenis. Het aanvaarden of verwerpen van een erfenis is een handeling die iemand in de hoedanigheid van erfgenaam verricht. Een beroep op de legitieme portie doe je als legitimaris. Een beroep op de legitieme portie impliceert daarom m.i. geen aanvaarding (of verwerping) van de erfenis.

Dit blijkt ook uit art. 4:191 lid 1 BW: de keuze (aanvaarding/verwerping) wordt gedaan door het afleggen van een daartoe strekkende verklaring ter griffie van het sterfhuis. Deze verklaring wordt in het boedelregister ingeschreven. Wel geldt dat een erfgenaam die zich ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt, daardoor de nalatenschap zuiver aanvaardt (art. 4:192 lid 1 BW). Om een beroep te doen op je legitieme portie hoef je echter geen erfgenaam te zijn, dus door zo'n beroep te doen gedraag je je niet als erfgenaam, laat staan als een erfgenaam die zuiver heeft aanvaard. Voor alle zekerheid zou je bij het beroep op de legitieme portie expliciet kunnen aangeven dat dit geen aanvaarding inhoudt. (Een verwerping kan het niet inhouden, want verwerpen kan slechts op de manier van art. 4:191 lid 1 BW.)

Wel lijkt het me in de praktijk gebruikelijk dat je eerst verwerpt of (beneficiair) aanvaardt en pas daarna eventueel een beroep op de legitieme portie doet.

(Om nog eventuele onduidelijkheid te voorkomen: een aanvaarding of verwerping kan niet voorwaardelijk of onder tijdsbepaling geschieden, art. 4:190 lid 3 BW. Wel kan een aanvaarding geschieden onder voorrecht van boedelbeschrijving (een beneficiaire aanvaarding).)

edit: spelfout...

Laatst aangepast door bona fides op do 24 sep 2009 19:00, in totaal 1 keer bewerkt
Frank2000

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 8:33    Onderwerp: Opeisen legitieme portie / aanvaarding testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Martha, Bona Fides en andere deelnemers,
Dank voor jullie reacties.
De vraag m.b.t. het al dan niet “zuiver” aanvaarden van een testament c.q. erfenis is op zich interessant, maar de kern van mijn vraag is of je rechtspositie verandert als je je legitieme portie opeist? Bijv.: aanvaard je het testament automatisch als je je legitieme portie opeist, of andersom? Dit kan bijv. van belang zijn voor je rechtspositie t.o.v. andere erfgenamen c.q. legitimarissen, maar ook bijv. voor de fiscale afwikkeling van een erfenis, bijv. een belastingaanslag, bezwaar daartegen maken, en successierechten.
Volgens mij zijn het opeisen van je legitieme portie (LP) en de formele aanvaarding van het testament nl. nièt automatisch met elkaar verbonden in de zin dat de opeising van je LP niet automatisch tot gevolg heeft dat je het testament aanvaard, of andersom. De vraag is: is dit juist?
Wel lijkt het me dat de daadwerkelijke uitkering van je LP (in de vorm van monetaire, materiële of immateriële zaken, althans onder oud erfrecht) pas kan plaatsvinden als de erfgenamen de nalatenschap zijn overeengekomen èn nadat de erfgenaam die aanspraak maat op de LP het testament aanvaard heeft.
Volgens mij kun je alleen je legitieme portie opeisen als je 1) erfgenaam bent (al dan niet vernoemd in het testament; kan bijv. ook van rechtswege, zelfs als je in het testament specifiek onterfd zou zijn) en 2) legitimaris bent, aan wie dergelijke rechten toekomen.
De uitkering van de legitieme portie kan mogelijk beperkt worden door de “verzorgingsplicht” van de achterblijvende echtgeno(o)t(e), tevens erfgenaam (OBV met Visser-Harms clausule; cautio socini clausule): als, de vermogenspositie van de achterblijvende echtgeno(o)t(e), na de uitkering van de LP, dusdanig zou zijn aangetast dat hij of zij min of meer niet meer verder kan leven zoals hij of zij gewends was (voor het overlijden van de erflater).
Maar het is, volgens mij niet zo dat de uitkering van de legitieme portie afhankelijk is van de instemming van de achterblijvende echtgeno(o)t(e).
Bij voorbaat dank voor verdere informatie en bijdragen!
bona fides

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 11:00    Onderwerp: Re: Opeisen legitieme portie / aanvaarding testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Frank2000 schreef:
De vraag m.b.t. het al dan niet “zuiver” aanvaarden van een testament c.q. erfenis is op zich interessant, maar de kern van mijn vraag is of je rechtspositie verandert als je je legitieme portie opeist? Bijv.: aanvaard je het testament automatisch als je je legitieme portie opeist, of andersom?

Allereerst is het belangrijk om helder te krijgen wat je bedoelt met "aanvaarden van een testament". Ik neem aan dat je bedoelt "aanvaarden van een erfenis". Aanvaarden tegenover verwerpen.

Als dat klopt, dan heb ik in mijn vorige bericht je vraag beantwoord en het antwoord toegelicht. Het antwoord is naar mijn mening dus "nee". Zie mijn vorige bericht.

Quote:
Volgens mij kun je alleen je legitieme portie opeisen als je 1) erfgenaam bent (al dan niet vernoemd in het testament; kan bijv. ook van rechtswege, zelfs als je in het testament specifiek onterfd zou zijn) en 2) legitimaris bent, aan wie dergelijke rechten toekomen.

Je hoeft geen erfgenaam te zijn om legitimaris te zijn. Je kunt als kind bijvoorbeeld onterfd zijn.

Ben je zowel erfgenaam als legitimaris, dan geldt art. 4:63 lid 3 BW:
Quote:
De legitimaris die de nalatenschap verwerpt, verliest zijn recht op de legitieme portie, tenzij hij bij het afleggen van de verklaring bedoeld in artikel 191, tevens verklaart dat hij zijn legitieme portie wenst te ontvangen.

Quote:
De uitkering van de legitieme portie kan mogelijk beperkt worden door de “verzorgingsplicht” van de achterblijvende echtgeno(o)t(e), tevens erfgenaam (OBV met Visser-Harms clausule; cautio socini clausule): als, de vermogenspositie van de achterblijvende echtgeno(o)t(e), na de uitkering van de LP, dusdanig zou zijn aangetast dat hij of zij min of meer niet meer verder kan leven zoals hij of zij gewends was (voor het overlijden van de erflater).
Maar het is, volgens mij niet zo dat de uitkering van de legitieme portie afhankelijk is van de instemming van de achterblijvende echtgeno(o)t(e).

Helemaal zeker weet ik dit niet, maar volgens mij is de Visser-Harms clausule iets uit het oude erfrecht. Nu is er art. 4:82 BW:
Quote:
Een erflater kan aan een uiterste wilsbeschikking ten behoeve van zijn niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot de voorwaarde verbinden dat de vordering van een legitimaris, voor zover deze ten laste zou komen van de echtgenoot, eerst opeisbaar is na diens overlijden. Een voorwaarde als bedoeld in de vorige zin kan op overeenkomstige wijze worden verbonden aan een making ten behoeve van een andere levensgezel, indien deze met de erflater een gemeenschappelijke huishouding voert en een notarieel verleden samenlevingsovereenkomst is aangegaan.

edit: ik heb gelijk.

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden als Frank2000 voor de duidelijkheid de onderstaande vraag zou willen beantwoorden, want dat blijft nu ergens in het luchtledige hangen.

Martha schreef:

Beste Frank2000,
Bedoelt u met "formeel" aanvaarden van het "testament" het zuiver aanvaarden van de nalatenschap? Of bedoelt u wellicht iets anders?
Frank2000

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 10:17    Onderwerp: Opeisen legitieme portie / aanvaarding testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Martha, Bona Fides en andere deelnemers,

Dank voor jullie reacties.

Ik heb mij wellicht slecht uitgedrukt in mijn vorige berichten.

Mijn vraag betreft de aanvaarding van de erfenis als gevolg, als een soort automatische bevestiging, op het moment dat je wèl aanspraak hebt gemaakt op je legitieme portie, maar nog géén bevestiging hebt gegeven over de aanvaarding van de erfenis (zuiver of onder voorrecht van boedelbeschrijving, ook wel “beneficiaire aanvaarding” genoemd) of verwerping daarvan.

De volgende situatie is ontstaan: op een bepaald moment heb ik aanspraak gemaakt op mijn legitieme portie d.m.v. een brief aan de notaris. Op dat zelfde moment heb ik mij nièt uitgelaten over mijn eventuele aanvaarding (zuiver of anders) of verwerping van de erfenis. Het enige wat ik gedaan heb is aanspraak maken op mijn legitieme portie.

De vraag is nu: heeft mijn aanspraak op mijn legitieme portie tevens (automatisch) tot gevolg dat ik de erfenis aanvaard? En als dat zo zou zijn: zou mijn aanvaarding dan zuiver of onder voorrecht van boedelbeschrijving zijn?

Volgens mij heeft mijn aanspraak op mijn legitieme portie nl. nièt automatisch tot gevolg dat ik daarmee tevens de erfenis aanvaard of verwerp; het één heeft het ander nièt (automatisch) tot gevolg.

Voor de daadwerkelijke uitkering van je legitieme portie lijkt het me waarschijnlijk dat je de erfenis aanvaard moet hebben, zuiver of onder voorrecht van boedelbeschrijving. Natuurlijk moet de omvang van de nalatenschap zijn bepaald en moet daarover overeenstemming bestaan tussen de erfgenamen.

WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een erfgenaam die zich "ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt" aanvaardt daardoor de nalatenschap zuiver. Indien derhalve erfgenamen die geen formele keuze hebben uitgebracht de inboedel van de erflater in juridsiche zin verdelen, kunnen ze nadien niet meer aankomen met het verhaal dat ze niet zuiver aanvaard hebben. Gedeeltelijke aanvaarding is niet mogelijk.

Artikel 4:191 BW

1. De in het vorige artikel bedoelde keuze wordt gedaan door het afleggen van een daartoe strekkende verklaring ter griffie van de rechtbank van het sterfhuis. De verklaring wordt in het boedelregister ingeschreven.

Artikel 4:192 BW

1. Een erfgenaam die zich ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt, aanvaardt daardoor de nalatenschap zuiver, tenzij hij zijn keuze reeds eerder heeft gedaan.

2. Indien een erfgenaam zijn keuze nog niet heeft gedaan, kan de kantonrechter hem daarvoor op verzoek van een belanghebbende een termijn stellen, die ingaat op de dag nadat de belanghebbende deze beschikking aan de erfgenaam heeft doen betekenen en de beschikking onder vermelding van de gedane betekening heeft doen inschrijven in het boedelregister. De kantonrechter kan op verzoek van de erfgenaam de termijn voor de afloop daarvan een of meer malen verlengen; de verlenging wordt in het boedelregister ingeschreven.

3. Laat de erfgenaam de termijn verlopen zonder inmiddels een keuze te hebben gedaan, dan wordt hij geacht de nalatenschap zuiver te aanvaarden.

4. Een erfgenaam die nog geen keuze heeft gedaan, wordt geacht beneficiair te aanvaarden, wanneer een of meer zijner mede-erfgenamen door een verklaring beneficiair aanvaarden, tenzij hij alsnog de nalatenschap zuiver aanvaardt of verwerpt binnen drie maanden nadat hij van die beneficiaire aanvaarding kennis heeft gekregen of, indien voor hem op het tijdstip van die beneficiaire aanvaarding een overeenkomstig het tweede lid gestelde of verlengde termijn liep, binnen die termijn. De zuivere aanvaarding kan slechts geschieden op de wijze als bepaald in het eerste lid van het vorige artikel.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 18:57    Onderwerp: Re: Opeisen legitieme portie / aanvaarding testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Frank2000 schreef:

Zie nogmaals mijn derde bericht in deze draad (22 sep, 0:55). Duidelijker kan ik het niet uitleggen, in ieder geval niet als je niet aangeeft wat er onduidelijk aan is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds