|
Auteur |
Bericht |
VeraLinda
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 13:02 Onderwerp: dagvaarden |
|
|
Hallo Hallo,
Ik wil graag iemand dagvaarden. Het gaat om een bedrag van 1250,-, dit betreft een huurschuld. De persoon heeft 6 mnd in mijn kamer gewoon omdat ik in een andere stad stage ging lopen. Deze kwestie loopt nu al drie jaar.
Ik heb aangifte gedaan en mijn zaak is overgenomen door Justitie. Mijn zaak is ontvankelijk verklaard, was resulteert in het feit dat ik nu een civiele zaak moet aanspannen. De persoon in kwestie is een oplichtster. Het ging goed en nu begint ze weer opnieuw. Haar schuld is nu rond de 6000,- euro.
Kan ik samen met de anderen een civiele zaak aanspannen of dien ik dit alleen te doen? Ik woon zelf in Utrecht, de persoon in kwestie in Enschede, hoe vind ik incassobureau's die landelijk opereren? En hoe gaat dit precies in zijn werk en kan ik de kosten die ik maak op haar verhalen?
Merci! voor de hulp,
Groetjes, VeraLin |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 17 sep 2009 1:12 Onderwerp: |
|
|
Aangezien je op school zit c.q. studeert is de kans groot dat je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand. Kost je relatief weinig en één van de voordelen is dat alle deurwaarderskosten ook gedekt worden.
Stap dus gewoon naar een advocaat die meedoet aan het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 17 sep 2009 1:22 Onderwerp: |
|
|
Net als StevenK zal ik je aanraden om een advocaat te zoeken. Mocht dat niet lukken dan kan je het ook zelf doen.
Je kan als particulier zonder professionele hulp procederen bij de kantonrechter in zaken tot 5000 euro. Hiervoor moet je een dagvaarding opstellen (gebruik de zoekfunctie voor voorbeelden) en laten betekenen door een deurwaarder. Dit betekenen kost je ongeveer 90 euro en gaat eigenlijk heel simpel: zoek gewoon een deurwaarder in de buurt van de gedaagde en die regelt de betekening en een roldatum voor je.
Als de gedaagde niet op komt dagen zal je vordering bij verstek worden toegewezen. Als de gedaagde verweer voert zal je met bewijzen moeten komen. Dit alles zal in eerste instantie schriftelijk gaan tenzij de rechter een zgn comparitie gelast.
Succes. |
|
|
|
 |
VeraLinda
|
Geplaatst: vr 18 sep 2009 19:56 Onderwerp: reactie op tips |
|
|
ik ben op dit moment geen student meer... helaas. Mijn rechtsbijstandverzekering dekt deze kwestie niet omdat ik ten tijde van verhuur geen bedrijfs rechtsbijstand had afgesloten.
Ik zal gebruik maken van jullie tips... merci
Ik laat jullie weten wat er zoal gebeurd!
groetjes linda |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 18 sep 2009 20:18 Onderwerp: Re: reactie op tips |
|
|
VeraLinda schreef: | ik ben op dit moment geen student meer... |
Beslissend voor het recht op gefinancierde rechtsbijstand is niet of je studeert, maar of je (on)voldoende geld/inkomen hebt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 19 sep 2009 9:32 Onderwerp: Re: reactie op tips |
|
|
bona fides schreef: | VeraLinda schreef: | ik ben op dit moment geen student meer... |
Beslissend voor het recht op gefinancierde rechtsbijstand is niet of je studeert, maar of je (on)voldoende geld/inkomen hebt. |
Sterker nog: primair gaat het om de vraag hoeveel je inkomen in 2007 was. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 19 sep 2009 14:03 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat begreep ik deze week ook al van een advocaat. Waarom is dat? Het gaat toch om of je NU een advocaat kunt betalen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: za 19 sep 2009 14:16 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ja, dat begreep ik deze week ook al van een advocaat. Waarom is dat? Het gaat toch om of je NU een advocaat kunt betalen? |
Zal wel iets met de wet van de grote getallen te maken hebben. Wil je bij iedereen toetsen op het inkomen van dit jaar, dan moet iedereen een compleet financiëel dossier overleggen. Dat is ondoenlijk.
Nu is het zo dat er getoetst wordt aan de hand van gegevens die bij (bijna) iedereen beschikbaar zijn via de fiscus, waardoor er heel weinig werk is aan de toetsing. En als iemand in de tussentijd minder is gaan verdienen, dan kan hij of zij via een peiljaarverlegging alsnog in aanmerking komen voor een toevoeging. |
|
|
|
 |
VeraLinda
|
Geplaatst: zo 20 sep 2009 16:24 Onderwerp: advocaat kosten |
|
|
Feitelijk gaat het om 2006 tot 2007. Ze heeft namelijk mijn kamer gehuurd van sept. 2006 tot feb. 2007. Ik heb nu een rechtsbijstandverzekering maar deze organisatie (achmea) wil mijn geen advocaat geven omdat ik in 2006-2007 geen bedrijfs rechtshulp heb afgesloten.
Ik heb dus geen recht op een advocaat van Achmea, ik zal hem dus zelf moeten betalen en aangezien deze kosten behoorlijk kunnen oplopen is het beter om via een incassobureau dit te regelen en de kosten te verhalen op diegene die mij dit geld schuldig is.
Ik heb een steeds sterkere zaak omdat er wederom aangiftes tegen haar zijn gedaan en zij al veroordeeld is voor 3 weken cel met een proeftijd van 2jr. Ze is weer bezig binnen deze 2 jaar dus wrs zal ze eerst 3 weken in de cel moeten, maar hoe en wat is nog even afwachten
greetz... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 20 sep 2009 16:55 Onderwerp: |
|
|
Maar als je inkomen in 2007 nog laag was kun je dus zelf tegen relatief geringe kosten (check je eigen bijdrage via www.rvr.org) ook een advocaat inschakelen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
VeraLinda
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 14:06 Onderwerp: eigen bijdrage |
|
|
ik heb gekeken en moet een bijdrage betalen 98 euro. Dit is natuurlijk prima als ik mijn geld mar terug kan krijgen.
Maar hoe doe ik dit dan met een advocaat. Kan ik gewoon een advocaten kantoor bellen en mijn papieren mee nemen zodat de advocaat aan het werk kan?
groetjes Linda |
|
|
|
 |
bertvanloo
Leeftijd: 82 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 17:06 Onderwerp: |
|
|
Niet vergeten dat je bewijsvoering sluitend is. Is er een schriftelijke overeenkomst? Vaak gaat zoiets onderhands. Heeft deze handigerd een vast adres? En belangrijker: je kunt een zaak wel winnen maar dat betekent nog niet dat je je centjes ook binnen krijgt. |
|
|
|
 |
|