|
Auteur |
Bericht |
elmajimbe
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 14 sep 2009 20:04 Onderwerp: Executie-kosten gerechtsdeurwaarder |
|
|
Eindelijk heeft mijn advocaat toegezegd om de executie van een vonnis en van een beschikking in gang te zetten, nu de wederpartij weigert aan deze titels te voldoen.
Op mijn vraag, hoe de zaak ervoor staat, krijg ik het antwoord van mijn advocaat dat hij de grossen en de executie in handen heeft gegeven van een gerechtsdeurwaarder, en nu wacht op een prijsopgave van de deurwaarder met betrekking tot de hiermee gepaard gaande kosten.
Klopt dat wel?
Ik meende dat de deurwaarder een ambtshandeling verricht door de grossen (en een exploit houdende het bevel tot voldoen aan de uitspraken) te betekenen. Voor wie komen in eerste instantie die kosten van de betekening van de exploiten? Die komen toch bovenop het bedrag van de uitspraak?
Indien de schuldenaar niet voldoet aan het bevel, dan kan de deurwaarder beslag leggen 'op alle goederen', en voldoet hij toch krachtens art. 474 Rv uit de opbrengst onverwijld de kosten van de executie.
Wordt ik hier andermaal in de maling genomen? _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 14 sep 2009 21:30 Onderwerp: |
|
|
Correct, maar als er niets te halen is, dan dient de advocaat de rekening van de deurwaarder te voldoen. |
|
|
|
 |
elmajimbe
|
Geplaatst: ma 14 sep 2009 21:46 Onderwerp: |
|
|
Bedankt StevenK,
maar, of er al dan niet iets te halen valt, wordt toch pas achteraf vastgesteld?
In de praktijk; heeft de deurwaarder het recht op vooruitbetaling van de executant? Ik kan me dat wel enigszins voorstellen, in geval je bijv. op een failliet zou willen executeren, waarbij het geenszins zeker is dat er nog iets te halen valt, en je als executant desondanks op de executie staat.
Maar hoe zit het als, zo het ernaar uitziet, de ge-executeerde een liquide bedrijf is met voldoende voorraden? Past het dan om vooruitbetaling door de executant van de executiekosten te eisen? Zo die al bepaalbaar zijn bij voorbaat, want de ge-executeerde kan natuurlijk aan het bevel tot betaling voldoen. _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: zo 20 sep 2009 21:29 Onderwerp: |
|
|
elmajimbe schreef: | maar, of er al dan niet iets te halen valt, wordt toch pas achteraf vastgesteld?
In de praktijk; heeft de deurwaarder het recht op vooruitbetaling van de executant? Ik kan me dat wel enigszins voorstellen, in geval je bijv. op een failliet zou willen executeren, waarbij het geenszins zeker is dat er nog iets te halen valt, en je als executant desondanks op de executie staat. |
Of er iets te halen is, is altijd pas achteraf te zeggen. Ook beslagmogelijkheden die van te voren 'zekerheidjes' lijken, zijn achteraf met grote regelmaat zinloos gebleken. Maar dat terzijde.
Je bent volledig vrij om met je deurwaarder overeen te komen of je iets vooruit betaald of niet, maar als je hem wil dwingen bepaalde beslagleggingen te doen, kan hij een maximum voorschot vragen ter hoogte van het 'schuldenaarstarief' dat vastgelegd is in het Besluit Tarieven Ambtshandelingen Gerechtsdeurwaarders. Overigens kan je deurwaarders alleen dwingen voor ambtshandelingen die binnen het arrondissement moeten gebeuren waar hij/zij gevestigd is.
Nu even naar de praktijk, ik heb echt maar enkele advocaten op een zwarte lijst staan omdat het wanbetalers zijn. Het grootste gedeelte krijgt de gevraagde ambtshandelingen gewoon op krediet. Ook in jouw geval lijkt de advocaat mij de opdrachtgever van de deurwaarder en dus is hij verantwoordelijk voor de nota. Dat is ook verstandig, advocaten betalen vaak lagere tarieven en betalen vrijwel nooit voorschotten, in tegenstelling tot andere partijen aan gerechtsdeurwaarders. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
elmajimbe
|
Geplaatst: zo 20 sep 2009 22:11 Onderwerp: |
|
|
Vriendelijk bedankt voor uw antwoord Yetl, dat is duidelijk. _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 0:19 Onderwerp: |
|
|
Yetl schreef: | Overigens kan je deurwaarders alleen dwingen voor ambtshandelingen die binnen het arrondissement moeten gebeuren waar hij/zij gevestigd is. |
Dus als de eiser een zaak in Amsterdam voor de rechter brengt en de gedaagde woont in Limburg dan moet je iemand uit Limburg vinden? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 6:52 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Yetl schreef: | Overigens kan je deurwaarders alleen dwingen voor ambtshandelingen die binnen het arrondissement moeten gebeuren waar hij/zij gevestigd is. |
Dus als de eiser een zaak in Amsterdam voor de rechter brengt en de gedaagde woont in Limburg dan moet je iemand uit Limburg vinden? |
Nee, je moet iemand vinden die de opdracht voor je uitvoert. Dat kan een deurwaarder buiten het arrondissement zijn die voor jou naar Limburg wil rijden, maar deurwaarders in het betreffende arrondissement zijn *verplicht* de opdracht uit te voeren. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 14:28 Onderwerp: |
|
|
Wat dat laatste betreft: het voordeel van werken met landelijke deurwaardersketens is dat je 1 contactpersoon (in je eigen regio) hebt aan wie je je opdrachten toestuurt en dat die zelf dan het betreffende collega-kantoor in de regio waar de actie moet worden verricht inschakelt. Wel zo makkelijk. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 19:20 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Wat dat laatste betreft: het voordeel van werken met landelijke deurwaardersketens is dat je 1 contactpersoon (in je eigen regio) hebt aan wie je je opdrachten toestuurt en dat die zelf dan het betreffende collega-kantoor in de regio waar de actie moet worden verricht inschakelt. Wel zo makkelijk. |
Waarom is dat een voordeel voor een landelijke keten? Elk kantoor dat ik ken regelt dat voor je. En dan zijn er ook nog genoeg kantoren die zelf het gehele land bedienen, zonder onderdeel te zijn van een keten. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 15:29 Onderwerp: |
|
|
Bij een landelijke keten gebeurt dat allemaal onder dezelfde naam/noemer, dat vind ik duidelijker. En bovendien mag ik dan (enigszins gechargeert) verwachten dat alle kantoren dezelfde kwaliteit hebben, terwijl ik dat bij het inschakelen van een 'los' kantoor in pak-'m-beet Groningen niet weet. M.n. gevoelsmatig i.r.t vertrouwen dus. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|