|
Auteur |
Bericht |
cluseau
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 sep 2009 12:08 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Als dit het geval is dan zal er, naast een schadevergoeding, niets anders op zitten denk ik. |
Bedankt voor uw heldere antwoord. Door het te bekijken vanuit oogpunt van de VVE was ik al bang voor een dergelijke miskleun van de woningbouwvereniging. We zullen zien waar het eindigd na de vergadering, ik hou u op de hoogte
mvg
Cor |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 sep 2009 12:57 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
Als de woningbouw de grond heeft verkocht aan de VVE, waarmee ook "uw" parkeerplaats, heeft de nieuwe eigenaar niets met uw afspraak te maken.
|
Ik lees het verhaal van Cor net iets anders, namelijk: De parkeerplaats is niet verkocht aan de VvE (laat ik het zo noemen), maar de grond ernaast, met recht van overpad bedongen. Cor moet over het terrein van de VvE rijden om bij zijn parkeerplaats te kunnen komen die niet op dat terrein ligt. Over dat overpad doen ze nu moeilijk.
Klopt dit Cor? En zo ja, verandert dit het antwoord van Pacta?
Laatst aangepast door ouwe sloeber op vr 11 sep 2009 15:44, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cluseau
|
Geplaatst: vr 11 sep 2009 13:34 Onderwerp: |
|
|
ouwe sloeber schreef: |
Cor moet over het terrein van de VvE rijden om bij zijn parkeerplaats te kunnen komen die niet op dat terrein ligt. Over dat overpad doen ze nu moeilijk.
Klopt dit Cor? En zo ja, veranderd dit het antwoord van Pacta? |
Dat zou kunnen maar heb nog niet helemaal helder of mijn parkeerplaats ook bij de grond van de VVE hoort. Ik krijg namelijk niet zomaar inzage in de exacte eigendomsrechten. Ik heb slechts een huis gehuurd natuurlijk en ben van geen van beide de eigenaar. Derhalve bezit ik ook geen akte's. Ik ben wel blij met jullie input, zo kunnen we als gezonde mensen nadenken hoe dit aan te pakken. Dinsdag weet ik in ieder geval meer.....
Cor |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 11 sep 2009 15:03 Onderwerp: |
|
|
@ ouwe sloeber: dat is een goede opmerking. Zo had ik het nog niet bekeken.
Als dat zo is, dan wordt het verhaal wat rooskleuriger. Het recht van overpad is een beperkt recht . Bij de verkoop gaan dergelijke rechten mee over naar de nieuwe eigenaar.
Als het goed is staat dit recht ook ingeschreven.
De conclusie luidt dus dat het verhaal inderdaad anders wordt dan.
Als er wat meer feiten bekend zijn (rechten of overeenkomsten e.d.)kunnen we meer roepen over uw rechten. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 sep 2009 17:06 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Het recht van overpad is een beperkt recht. | Wat bedoel je daarmee (voor dit geval)?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 11 sep 2009 18:31 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | pacta sunt servanda schreef: | Het recht van overpad is een beperkt recht. | Wat bedoel je daarmee (voor dit geval)?? |
Hij bedoelt dat een recht van overpad (vaak) in de vorm komt van een erfdienstbaarheid. Als het gaat om een erfdienstbaarheid, dan kan de nieuwe eigenaar dat recht ook uitoefenen. Het recht volgt de eigendom van het goed waar het op rust. Omdat een erfdienstbaarheid is afgeleid van een meeromvattend recht (nl. het eigendomsrecht), wordt het een beperkt recht genoemd.
(Ik heb de draad verder niet gevolgd, dus ik antwoord slechts in het algemeen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 8:51 Onderwerp: |
|
|
cluseau schreef: | Ik krijg namelijk niet zomaar inzage in de exacte eigendomsrechten. Ik heb slechts een huis gehuurd natuurlijk en ben van geen van beide de eigenaar. Derhalve bezit ik ook geen akte's. | Natuurlijk ook in te zien bij het Kadaster. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 12:43 Onderwerp: |
|
|
Een schadevergoeding zit er m.i. amper in, omdat je dan bijvoorbeeld alleen de huurprijs terugkrijgt en wat heb je allemaal aan die flauwkul? De schade ligt hier op het immateriële vlak en dat wordt dus niks.
Maar Cor, je kunt sowieso wel op korte termijn een regeling via de rechter proberen te treffen, hoor. Het maakt niet uit dat het hier niet om iets niet-omkeerbaars (als bijvoorbeeld het kappen van een boom) gaat.
Er is het kort geding van art 254 Rv ("In alle spoedeisende zaken waarin, gelet op de belangen van partijen, een onmiddellijke voorziening bij voorraad wordt vereist, is de voorzieningenrechter bevoegd deze te geven") en je hebt de voorlopige voorziening van 223 Rv ("Tijdens een aanhangig geding kan iedere partij vorderen dat de rechter een voorlopige voorziening zal treffen voor de duur van het geding. Deze vordering moet samenhangen met de hoofdvordering").
Vanwege de omstandigheden van het geval lijkt het me toe dat jij in zo'n procedure gewoon in het gelijk wordt gesteld en weer toegang krijgt tot het gehuurde.
We kunnen een hele discussie starten over rechten van overpad e.d., maar dat is allemaal Cor's zaak niet. Die heeft wat gehuurd en tot op heden was daarover ook helemaal geen gepiep. Cor's auto voldoet gewoon aan de eisen die blijkbaar gelden en als bijzondere omstandigheid hebben we hier dat een oplossing in een andere vorm groot nadeel voor Cor (en zijn passagiers) brengt, aangezien die slecht ter been is en dan zijn werkzaamheden niet meer kan voortzetten.
Kortom: gewoon rechtzetten wat is misgegaan en wel snel! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cluseau
|
Geplaatst: di 15 sep 2009 9:09 Onderwerp: |
|
|
Beste allemaal,
Op de vergadering is waarschijnlijk toch in gezien dat wij een sterke positie hadden en telefonisch is ook duidelijk gemaakt dat wij zonder twijfel een procedure gingen starten mocht de uitkomst negatief beslist worden. De initiatiefnemer is zelfs zijn excuus komen aanbieden wat wij dan ook gewaardeerd en geaccepteerd hebben. Er is een goede oplossing aangedragen waar wij mee kunnen leven. We hebben zelfs meer mogelijkheden dan voorheen. Dus eind goed al goed. Zo blijkt dat het schrijven van een duidelijke brief wel degelijk zin heeft gehad.
Mag ik een ieder hartelijk danken voor hun input en steun.
mvg
Cor  |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 15 sep 2009 10:07 Onderwerp: |
|
|
@ Bona Fides: bedankt voor de uitleg. Zo bedoelde ik het ook.
@ Tik Simone: dat het om een beperkt recht óf een overeenkomst gaat doet er wel degelijk toe voor TS, Cor. Er zit dan een groot verschil in het wel of niet kunnen afdwingen van je recht tegenover de nieuwe eigenaar; iets dat speelde in de discussie.
@ Cor: ik ben blij dat het goed is gekomen!! Veel plezier gewenst met de werk  _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 17 sep 2009 22:23 Onderwerp: |
|
|
Hartstikke leuk dat jullie het zo hebben kunnen oplossen, Cor, en bedankt voor het posten van de update!
@ pacta: koop breekt geen huur _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: vr 18 sep 2009 8:03 Onderwerp: |
|
|
Daar heb je gelijk in. Maar ik doelde ook niet op huur, maar een gebruiksovereenkomst o.i.d. (ben niet geheel thuis in de soort ovk die kan worden gebruikt hiervoor) en die werkt alleen tussen partijen.
Maar als het gaat om een huurovereenkosmt gaat dit mee naar de volgende inderdaad. Is dit trouwens ook in rechte af te dwingen, net als een beperkt recht? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 18 sep 2009 12:32 Onderwerp: |
|
|
Gebruik van een zaak tegen betaling is huur.
Een huurovereenkomst gaat van rechtswege over op de nieuwe eigenaar, en natuurlijk is zo'n overeenkomst in rechte af te dwingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|