Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 4:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weigeren doorlopende machtiging
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ralph.v

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 17:55    Onderwerp: Weigeren doorlopende machtiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn cliënten kunnen kiezen tussen een eenmalige machtiging (per zaak) of een doorlopende machtiging (voor alle zaken). Enkele cliënten kiezen uit praktisch oogpunt voor een doorlopende machtiging omdat ik meerdere zaken voor hun behandel. Ingevolge artikel 8:24 tweede lid kan de rechtbank een machtiging verlangen.

Mag de rechtbank een door de cliënt afgegeven doorlopende machtiging weigeren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zou de weigeringsgrond kunnen zijn?

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechtbank geeft aan dat het haar vaste beleid is om een machtiging te vragen die betrekking heeft op een specifieke zaak. De doorlopende machtiging heb ik vervolgens binnen de termijn verstrekt. Vervolgens heb ik verzocht de weigering een doorlopende te verstrekken te heroverwegen nu artikel 8:24 het verstrekken van een doorlopende machtiging niet in de weg staat. Op mijn verzoek is echter pas na drie weken gereageerd (dus na het verstrijken van de termijn). Het beroep is vervolgens niet ontvankelijk verklaard. Het verzet ongegrond.

Mijn verzoek tot heroverweging had in redelijkheid tevens moeten worden gezien als verzoek om uitstel. De rechtbank was volgens haar eigen richtlijnen in dat geval verplicht binnen een week te reageren op mijn verzoek.

Het weigeren van de doorlopende machtiging, het niet op tijd reageren op mijn verzoek en het vervolgens ongegrond verklaren van het verzet is voor zover ik begrijp niet in overeenstemming met wetgeving en het beleid van de rechtbank.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 20:02    Onderwerp: Re: Weigeren doorlopende machtiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ralph.v schreef:
Mijn cliënten kunnen kiezen tussen een eenmalige machtiging (per zaak) of een doorlopende machtiging (voor alle zaken). Enkele cliënten kiezen uit praktisch oogpunt voor een doorlopende machtiging omdat ik meerdere zaken voor hun behandel. Ingevolge artikel 8:24 tweede lid kan de rechtbank een machtiging verlangen.

Mag de rechtbank een door de cliënt afgegeven doorlopende machtiging weigeren?

Mits de machtiging voldoende duidelijk is, lijkt mij dat deze vraag ontkennend beantwoord moet worden. Voor zover mij bekend volgt uit de wet zeker niet dat er sprake moet zijn van een machtiging per zaak / dossier / procedure / whatever.
Bekijk de homepage
xs

Leeftijd: 65
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 4:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk, dat je in eerste aanleg, moet doen wat de rechtbank zegt, en beter achteraf een klacht kan indienen, over het algemeen beleid van de rechtbank, ipv riskeren dat de zaak voortvloeiend niet-ontvankelijk wordt

als klant, zou ik in zo'n geval mijn gemachtigde schadeplichtig stellen..
Ralph.v

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 8:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@xs: Bedankt voor de tip. Ik begrijp dat je zegt dat wanneer ik weiger te voldoen aan de eis van de rechtbank ik wel met mijn cliënt moet kortsluiten of hij het daarmee eens is. Daar is gelukkig aan voldaan.

Ik heb mijn cliënten op voorhand expliciet toestemming gevraagd voor mijn handelswijze. Zij gingen akkoord met mijn handelswijze omdat zij met mij onderkennen dat de rechtbank de gelegenheid moet krijgen om aan te tonen dat zij in strijd met de wet handelt en hieraan vergaande consequenties verbindt. Klagen over iets waar geen consequenties aan zijn verbonden (omdat je eraan voldoet) is nou eenmaal minder sterk.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het belang van je cliënt je iets waard is, dan volg je het advies van xs op.

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vooruitziend, dat je jezelf hebt gevrijwaard, maar je klant is nu de verliezer..

ongeacht of doorlopende volmacht 'mag', zou ik er toch voor gaan, per zaak te laten tekenen, zodat de klant weet WAAR hij precies voor tekent
Ralph.v

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@xs:
Schadeplichtig stellen, mezelf vrijwaren, cliënt de verliezer. Een heleboel grote woorden zonder de van belang zijnde feiten te kennen. Ik geef de voorkeur aan een andere manier van communiceren. Ik zal daarom niet reageren op je eventuele overige stellingen en conclusies.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet wat er mis is met de manier van communiceren van xs? Het gebruik van de correcte juridische termen lijkt mij geen "grote woorden"...

Als advocaat zou je volgens mij een beroepsfout maken als je zoals hier het belang van je cliënt ondergeschikt maakt aan een persoonlijk principe. Het lijkt mij daarbij niet uit te maken of de cliënt daarmee expliciet toestemt of niet. Je kunt niet verwachten dat de cliënt de risico's goed kan inschatten. Bovendien dient een cliënt hier m.i. helemaal niet mee lastig gevallen te worden. (Nou ja, het alternatief is natuurlijk dat hij opnieuw een machtiging tekent, dus in die zin is het niet helemaal te voorkomen dat de cliënt wordt lastiggevallen.)

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vervallen, verouderd
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds