Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
auto veilig te...
incasso proced...
Meerdere schul...
Ingebrekestell...
Master Strafre...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 apr 2025 7:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verkoop op internet
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
toskai

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 19:20    Onderwerp: verkoop op internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraag, onlangs heb ik mijn auto verkocht via de website www.ikwilvanmijnautoaf.nl

Hier bied je je auto op aan, en bedrijven bieden via hen op de auto. zij belde mij terug over een bod van een veel te laag bedrag. in eerste instantie heb ik gezegd dat ik er over na wilde denken, ik werd echter erg onder druk gesteld dat ik binnen een dag moest reageren omdat het bod reeds een dag oud was(deze was via email in eerste instantie binnengekomen, wat ik toen nog niet had gezien).

Nou heb ik voor mijn gevoel onder druk ja gezegd, achteraf ben ik dan ook van mening dat ik mijn auto niet wil verkopen. Nou vraagt deze website 90 euro annuleringkosten, zijn deze kosten juridisch gezien rechtvaardig?

Als ik via internet iets aankoop heb ik 2 weken recht op herroeping, is er ook een soortgelijk regel voor annulering?

Alvast bedankt voor het advies!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 20:09    Onderwerp: Re: verkoop op internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

toskai schreef:
Hallo,
Nou heb ik voor mijn gevoel onder druk ja gezegd, achteraf ben ik dan ook van mening dat ik mijn auto niet wil verkopen. Nou vraagt deze website 90 euro annuleringkosten, zijn deze kosten juridisch gezien rechtvaardig?

Juridisch en rechtvaardig hebben zo heel weinig met elkaar van doen. Ongetwijfeld dat die annuleringskosten contractueel zijn en dan zit u eraan vast, er is geen algemene regel die mensen de ruimte laat terug te komen op hun uitspraken.
Bekijk de homepage
HenkR

HenkR

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 21:07    Onderwerp: Re: verkoop op internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
er is geen algemene regel die mensen de ruimte laat terug te komen op hun uitspraken.

Die is er wel maar dat is geen juridische regel waarschijnlijk.

FireFly

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 0:10    Onderwerp: Re: verkoop op internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

toskai schreef:
Hallo,

Hoi

toskai schreef:
Ik heb een vraag, onlangs heb ik mijn auto verkocht via de website www.ikwilvanmijnautoaf.nl

Hier bied je je auto op aan, en bedrijven bieden via hen op de auto. zij belde mij terug over een bod van een veel te laag bedrag. in eerste instantie heb ik gezegd dat ik er over na wilde denken, ik werd echter erg onder druk gesteld dat ik binnen een dag moest reageren omdat het bod reeds een dag oud was(deze was via email in eerste instantie binnengekomen, wat ik toen nog niet had gezien).

Nou heb ik voor mijn gevoel onder druk ja gezegd, achteraf ben ik dan ook van mening dat ik mijn auto niet wil verkopen.

Er zou eventueel sprake kunnen zijn van een misbruik van omstandigheden (art. 3:44 BW), daar de eis om binnen een dag te reageren enige druk kan opleveren, vooral omdat jij graag je auto wilt verkopen. Of deze druk voldoende is om ook een misbruik van omstandigheden op te leveren, betwijfel ik echter.

toskai schreef:

Nou vraagt deze website 90 euro annuleringkosten, zijn deze kosten juridisch gezien rechtvaardig?

Als ik via internet iets aankoop heb ik 2 weken recht op herroeping, is er ook een soortgelijk regel voor annulering?

zeven werkdagen om precies te zijn, ingaande vanaf de dag dat je het product of de dienst ontvangt.

Het te koop zetten van je auto op de website is in ieder geval een dienst die je op afstand bent aangegaan (ik ga er voor het gemak even vanuit dat de overeenkomst op afstand is gesloten).
Deze dienst zou dus onder de regeling kunnen vallen, maar zou ook onder één van de uitzonderingen kunnen vallen. Ik kan de uitzondering voor verkoop via distributieautomaten en geautomatiseerde handelsruimten niet plaatsen. Valt een verkoopwebsite hier ook onder?

Bovenstaand hangt natuurlijk wel af of jij je auto wel of niet hebt verkocht. Mocht je de auto hebben verkocht, dan mag worden aangenomen dat de dienst ook automatisch stopt.

- Alice M. Swaim
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het karakter van de wet koop op afstand is zodanig dat alleen de koper (en m.i. daarmee ook alleen afnemer van een dienst) zich er op kan beroepen. Voor het ontbinden van de verkoop heb je er dus niets aan.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 1:14    Onderwerp: Re: verkoop op internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

De regeling van koop op afstand biedt geen soelaas. Ook al kun je inkoop waarschijnlijk wel zien als dienst in de zin van art. 7:46i BW, de overeenkomst is niet gesloten in het kader van een door de inkoper georganiseerd systeem (zie art. 7:46a sub a BW).

FireFly schreef:
Er zou eventueel sprake kunnen zijn van een misbruik van omstandigheden (art. 3:44 BW), daar de eis om binnen een dag te reageren enige druk kan opleveren, vooral omdat jij graag je auto wilt verkopen. Of deze druk voldoende is om ook een misbruik van omstandigheden op te leveren, betwijfel ik echter.

Die druk lijkt mij ook onvoldoende. Voor misbruik van omstandigheden is ten eerste nodig dat de koper weet had van bijzondere omstandigheden bij de verkoper "zoals noodtoestand, afhankelijkheid, lichtzinnigheid, abnormale geestestoestand of onervarenheid", en ten tweede dat die kennis hem van het uitoefenen van de druk had behoren te weerhouden.

Als we aannemen dat de verkoper door onervarenheid tot het aanvaarden van het aanbod is gebracht en dat de verkoper van deze onervarenheid op de hoogte was, zelfs dan denk ik niet dat de verkoper deze druk niet had mogen uitoefenen. Het lijkt me maatschappelijk geaccepteerd om als onderdeel van onderhandelingen aan een aanbod een termijn te verbinden, ook als dit wordt gedaan om een onervaren verkoper over de streep te trekken.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben bang dat er weinig tegen te doen is, uit de algemene voorwaarden;

Levering en uitvoering opdracht
Artikel 4
1. Binnen 14 dagen na de totstandkoming van de overeenkomst dient deze gerealiseerd te zijn. Indien dit niet mogelijk is, dient u de wederpartij hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen, http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl brengt hiervoor 15% van het overeengekomen bedrag als annuleringskosten bij u in rekening. De wederpartij heeft alsdan de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te ontbinden.

Dit is een dienst van BOVAG dus daar zullen de nodige juristen al naar gekeken hebben.
FireFly

FireFly

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Het karakter van de wet koop op afstand is zodanig dat alleen de koper (en m.i. daarmee ook alleen afnemer van een dienst) zich er op kan beroepen. Voor het ontbinden van de verkoop heb je er dus niets aan.

In dit geval kan de koper zich er ook niet op beroepen, omdat de koper geen consument is, maar een bedrijf.

Over de afnemer van een dienst heb je gelijk, maar in dit geval is TS ook de afnemer van een dienst van de website. Hij zou deze overeenkomst kunnen ontbinden die hij met de website heeft. Daarmee ontbindt hij inderdaad niet de verkoop van de auto.

- Alice M. Swaim
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even opletten allemaal; de auto is dus niet verkocht, de site claimt de bemiddelingskosten zonder een verkoop.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo? De TS heeft (onder druk) "ja" gezegd staat in het eerste bericht. Ik kan dat niet anders lezen dan dat hij de auto heeft verkocht. Misschien is de auto nog niet in eigendom overgegaan maar dat is wat anders.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat wel een beetje vreemd is, is dat de site zelf de annuleringskosten in rekening brengt. In de AV:
Quote:
Artikel 4
1. Binnen 14 dagen na de totstandkoming van de overeenkomst dient deze gerealiseerd te zijn. Indien dit niet mogelijk is, dient u de wederpartij hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen, http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl brengt hiervoor 15% van het overeengekomen bedrag als annuleringskosten bij u in rekening. De wederpartij heeft alsdan de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te ontbinden.
2. Voornoemde termijn ter zake de realisatie van de overeenkomst vangt aan met ingang van de dag volgend op de dag waarop http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl het door de wederpartij verschuldigde bedrag ter zake de betreffende overeenkomst heeft ontvangen. http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl vangt niet eerder aan met de uitvoering van de opdracht vóórdat het gehele verschuldigde bedrag is ontvangen. De wederpartij stemt ermee in en wenst dat, inden het gehele verschuldigde bedrag is ontvangen, met de uitvoering van de overeenkomst wordt begonnen binnen zeven dagen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen. Het herroepingsrecht van de wederpartij op grond van de Wet Verkoop op afstand is hierdoor echter niet van toepassing.
3. (...)

Tot wie is deze bepaling nu gericht? De aanbiedende consument of het kopende BOVAG-autobedrijf? Op wie wijst "wederpartij"?

In lid 2, eerste zin, moet met "wederpartij" het kopende autobedrijf zijn bedoeld. Maar in artikel 1 lid 1 lees ik:
Quote:
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, overeenkomsten en overige verbintenissen welke direct of indirect verband houden met de werkzaamheden en andere ondernemersactiviteiten van http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl. De natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden c.q. het verstrekken van adviezen, zal verder worden aangeduid als 'de wederpartij'.

en in artikel 2 lid 2:
Quote:
2. De overeenkomst wordt geacht te zijn gesloten zodra de wederpartij aan http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl via e-mail of op andere wijze via een internetsite van http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl opdracht heeft gegeven tot het verstrekken van een taxatie en die vervolgens door http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl is geaccepteerd. http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl behoudt zich te allen tijde het recht voor om een gegeven opdracht gemotiveerd te weigeren.

Hmm. Ik begrijp hier gewoon niets van en heeft volgens mij weinig zin om dit te proberen te begrijpen. Het is een grote bende.

Algemene voorwaarden
De AV bevat nogal wat taalfouten.

FireFly

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien beide partijen iets dienen na te komen, kan het ook voor beide partijen gelden. Naar mijn mening is 'wederpartij' dus wisselend op beide partijen van toepassing. Als de koper niet binnen 14 dagen nakomt, is de wederpartij de verkoper en vice versa.

Wel raar en onduidelijk, maar dat is de enige manier waarop ik het nog een beetje kan begrijpen.

- Alice M. Swaim
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 6:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Hoezo? We hebgen het over annuleringskosten! Auto is dus niet verkocht.
FireFly

FireFly

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Quote:

Hoezo? We hebgen het over annuleringskosten! Auto is dus niet verkocht.

Mjah, maar verkoper heeft natuurlijk met koper een overeenkomst en niet met de website.

Wel erg rare constructie trouwens. Zoals ik het nu begrijp, moeten koper en verkoper hun verplichtingen na komen (volstrekt logisch), maar wanneer één van de partijen dit niet doet, dan krijgt de website annuleringskosten en de wederpartij enkel het recht om te ontbinden?

Volgens de AV heeft de koper of verkoper dus geen recht op nakoming van de overeenkomst? Lijkt me niet dat zomaar aan de kant mag worden geschoven...

- Alice M. Swaim
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FireFly schreef:
Over de afnemer van een dienst heb je gelijk, maar in dit geval is TS ook de afnemer van een dienst van de website. Hij zou deze overeenkomst kunnen ontbinden die hij met de website heeft. Daarmee ontbindt hij inderdaad niet de verkoop van de auto.

Ik heb sterk de indruk dat het gebruik van de website gratis, dus daar schiet hij niet veel mee op.

Ik neem aan de aanbieder van de dienst dezelfde partij is als de koper, anders zou ik de annuleringskosten erg vreemd vinden.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds