Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 6:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over naamsveranderin
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unknown_user

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 18:51    Onderwerp: Vraag over naamsveranderin Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Ik heb een vraag. Ik wil mijn voornaam laten veranderen en ik heb hier al een beetje re-searsch over gedaan. Ik heb vernomen dat je hiervoor een gegronde reden moet hebben. Mijn vraag nu is, of vanwege geloofsovertuiging een (voor de staat) aanneembare reden is om dit toe te staan. Ook wil ik het gooien op de betekenis van de naam die ik nu draag, waar mijn neefjes mij weleens mee geplaagd hebben en waar ik geen leuke herinneringen aan heb.

Bij voorbaat dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke sites/bronnen heb je tot nu toe geraadpleegd?

BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Welke sites/bronnen heb je tot nu toe geraadpleegd?

Excusses iedereen voor de verkeerd geschreven titel. De sites die ik heb geraadpleegd vond ik via google.nl. Ik weet dus niet precies welke sites dit waren. Het waren wel meerdere sites en die omschreven ongeveer hetzelfde.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze site van de overheid lijkt mij belangrijk genoeg:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/familie-jeugd-en-gezin/naamskeuze-naamgebruik-en-naamswijziging/voornaam-wijzigen/wanneer-kan-ik-mijn-voornaam-wijzigen.html
Als reden wordt hierin o.a. genoemd dat je de naam lelijk vindt, dat klopt als ik de beschrijving van TS zo lees. Lijkt me geen probleem dus verder

Quote:
Wanneer kan ik mijn voornaam wijzigen?
U kunt uw voornaam alleen laten wijzigen als u daar een belangrijke reden voor heeft. Bijvoorbeeld wanneer u slechte herinneringen aan die naam heeft. Het kan gaan om een nieuwe voornaam, maar ook om het toevoegen of schrappen van een of meerdere voornamen.

Naar boven
Redenen voornaamswijziging

U kunt uw voornaam bijvoorbeeld laten wijzigen in de volgende situaties:

* bij uw geboorteaangifte is een onjuiste naam opgegeven;
* uw voornaam is niet meer passend omdat u een geslachtsverandering heeft ondergaan;
* u vindt uw naam lelijk.

Een verzoek om uw voornaam te wijzigen moet u indienen bij de rechtbank. De rechter beslist of er voldoende reden is om uw voornaam te veranderen.
unknown_user

BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor de info die jullie hebben gegeven. Ik weet genoeg. Meer info is natuurlijk welkom.

Groetjes
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In plaats van de officiële voornaam te wijzigen kun je ook overwegen om een andere roepnaam te gaan voeren.

Wijziging van de voornaam of voornamen kan op grond van art. 1:4 lid 4 BW op verzoek van de betrokken persoon worden gelast door de rechtbank. Het woordje "kan" geeft de rechter enige vrijheid om te beslissen over de wenselijkheid van naamswijziging (HR 19 september 1938, NJ 1939, 338). Het lijkt erop dat dit tegenwoordig wordt vertaald in de vraag of er een "voldoende zwaarwichtig belang" is bij de naamswijziging.

Rb. Utrecht 22 februari 2006, LJN AW4865:
Quote:
Verzoeker heeft als gronden voor zijn verzoek aangevoerd dat zijn ouders in eerste instantie de bedoeling hadden om hem de verzochte voornamen te geven, maar dat zij hier bij de aangifte om hen moverende redenen bewust vanaf zagen. In eerste instantie waren verzoekers ouders van plan hem [nieuwe voornaam] te noemen. Voor verzoekers moeder in het bijzonder, en ook voor verzoeker zelf, is [naam] een belangrijk historisch persoon. Daarnaast heeft verzoeker aangegeven dat hij op zijn studentenvereniging vaak negatieve reacties krijgt over het feit dat hij slechts één voornaam heeft.

Zoiets is volgens de rechtbank geen voldoende zwaarwichtige grond:
Quote:
3. Beslissing

De rechtbank wijst het verzoek af.

Een naamswijziging om godsdienstige redenen zal vermoedelijk wel worden toegestaan. Bijvoorbeeld:
Quote:
Rb. Amsterdam 21 juni 1938, NJ 1939, 357:
Verzoek toegewezen om naam 'Heinrich' te mogen veranderen in 'Chajim Simon' omdat verzoeker zijn bewustheid van het Jodendom naar buiten wil doen blijken.

En andersom kan ook, zie Hof Amsterdam 17 maart 2005, LJN AT2901
Quote:
Appellant wil middels de verzochte voornaamswijziging voorkomen dat zijn huidige voornamen voortdurend de associatie oproepen verbonden te zijn aan het katholieke geloof en daardoor een inbreuk maken op zijn privéleven, terwijl hij daar juist afstand van heeft genomen
Het hof is van oordeel dat dit een voldoende zwaarwichtig belang voor voornaamswijziging oplevert.

Maar plagerijen lijken een minder goede reden te zijn:
Quote:
Rb. Haarlem 20 mei 1943, NJ 1943, 860:
Verzoekster wil haar naam 'Pietje' veranderen in 'Petronella', omdat zij in haar kennissenkring als Petronella bekend staat en steeds 'Nelly' of 'Nel' wordt genoemd. De naam Pietje was en is steeds oorzaak van plagerijen. De rechtbank acht de opgegeven reden niet voldoende klemmend en wijst het verzoek af.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds