Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 19:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overgangsrecht Vierde Tranche Awb
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
barneveld

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 11:20    Onderwerp: Overgangsrecht Vierde Tranche Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na de inwerkingtreding van de vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht op 1 juli 2009 zijn wij (de gemeente Barneveld) bij de juridische handhaving van de bouw- en bestemmingsregeling in de praktijk tegen enkele vragen aangelopen met betrekking tot het overgangsrecht van de (aanpassingswet van de) vierde tranche (29702). De vragen hebben vooral betrekking op de invordering van verbeurde dwangsommen.

In artikel III lid 1 van de aanpassingswet is het volgende geregeld:
Op een verplichting tot betaling van een geldsom aan of door een bestuursorgaan die is vastgesteld of ontstaan voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, blijft het recht zoals dat gold voor dat tijdstip van toepassing.

In artikel IV lid 1 van de aanpassingswet is vervolgens geregeld:
Indien een bestuurlijke sanctie wordt opgelegd wegens een overtreding die plaatsvond voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, blijft het recht zoals dat gold voor dat tijdstip van toepassing.

Het is ons, ook na het lezen van de memorie van toelichting op de voornoemde artikelen, nog niet geheel duidelijk hoe de regeling precies toegepast dient te worden in situaties die zich omstreeks de datum van inwerkingtreding voordoen. In dit kader zal ik in het navolgende drie voorbeelden noemen waarin voor ons niet duidelijk is welk recht van toepassing is, het oude of het nieuwe recht:

1. De beschikking waarin een last onder dwangsom is opgelegd is verzonden vóór 1 juli 2009 (oud recht), en de opgelegde dwangsom is ook verbeurd vóór 1 juli 2009 (bijvoorbeeld op 1 juni 2009), maar de daadwerkelijke invordering (inningsbrief/invorderingsbeschikking, aanmaning, deurwaarder etc.) start pas na 1 juli 2009. Geldt dan het oude of het nieuwe recht voor wat betreft de verdere invorderingsprocedure?
2. De beschikking waarin een last onder dwangsom is opgelegd is verzonden vóór 1 juli 2009 (oud recht), maar de opgelegde dwangsom verbeurt pas na 1 juli 2009 (bijvoorbeeld op 1 augustus 2009). De daadwerkelijke invordering start in die situatie derhalve ook na 1 juli 2009. Geldt in die situatie het oude of het nieuwe recht voor wat betreft de verdere invorderingsprocedure?
3. Er is sprake van een periodieke last onder dwangsom, welke is verzonden vóór 1 juli 2009, en waarbij er sprake is van een dwangsom van 5.000,-- per periode met een maximum van 40.000,--. De eerste zeven periodieke dwangsommen zijn verbeurd, en hiervoor is vóór 1 juli een aanmaning (invorderingsbrief) verzonden, de laatste op 30 juni 2009. Voor de achtste en laatste dwangsom geldt dat deze pas ingevorderd wordt na 1 juli 2009. Geldt dan voor alle acht dwangsommen het oude recht geldt, of geldt voor de eerste zeven dwangsommen het oude recht en voor de achtste dwangsom het nieuwe recht?

Graag zouden wij duidelijkheid krijgen over de voornoemde vragen, temeer omdat er op dit moment enkele procedures lopen die een vervolg dienen te krijgen. Helaas heeft zoals gezegd het raadplegen van de memorie van toelichting geen soelaas geboden en ook andere bronnen hebben geen duidelijkheid gegeven.

Zijn er collega's die ons wellicht kunnen helpen bij het beantwoorden van de voornoemde vragen?

Alvast hartelijk dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 12:11    Onderwerp: Re: Overgangsrecht Vierde Tranche Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

barneveld schreef:
In artikel III lid 1 van de aanpassingswet is het volgende geregeld:
Op een verplichting tot betaling van een geldsom aan of door een bestuursorgaan die is vastgesteld of ontstaan voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, blijft het recht zoals dat gold voor dat tijdstip van toepassing.

In artikel IV lid 1 van de aanpassingswet is vervolgens geregeld:
Indien een bestuurlijke sanctie wordt opgelegd wegens een overtreding die plaatsvond voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, blijft het recht zoals dat gold voor dat tijdstip van toepassing.

Mijns inziens laat het overgangsrecht duidelijk zien dat gekeken dient te worden naar het ontstaan van de vordering en niet naar andere procedurele acties.

1. Oude procedure.
2. Oude procedure.
3. Vind ik een lastige. Ik zou zeggen dat de dwangsommen na 1 juli volgens het nieuwe recht gaan omdat de overtreding per maand worden bekeken en dus ook ontstaan per maand.
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 13:03    Onderwerp: Re: Overgangsrecht Vierde Tranche Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

barneveld schreef:

1. De beschikking waarin een last onder dwangsom is opgelegd is verzonden vóór 1 juli 2009 (oud recht), en de opgelegde dwangsom is ook verbeurd vóór 1 juli 2009 (bijvoorbeeld op 1 juni 2009), maar de daadwerkelijke invordering (inningsbrief/invorderingsbeschikking, aanmaning, deurwaarder etc.) start pas na 1 juli 2009. Geldt dan het oude of het nieuwe recht voor wat betreft de verdere invorderingsprocedure?
2. De beschikking waarin een last onder dwangsom is opgelegd is verzonden vóór 1 juli 2009 (oud recht), maar de opgelegde dwangsom verbeurt pas na 1 juli 2009 (bijvoorbeeld op 1 augustus 2009). De daadwerkelijke invordering start in die situatie derhalve ook na 1 juli 2009. Geldt in die situatie het oude of het nieuwe recht voor wat betreft de verdere invorderingsprocedure?
3. Er is sprake van een periodieke last onder dwangsom, welke is verzonden vóór 1 juli 2009, en waarbij er sprake is van een dwangsom van 5.000,-- per periode met een maximum van 40.000,--. De eerste zeven periodieke dwangsommen zijn verbeurd, en hiervoor is vóór 1 juli een aanmaning (invorderingsbrief) verzonden, de laatste op 30 juni 2009. Voor de achtste en laatste dwangsom geldt dat deze pas ingevorderd wordt na 1 juli 2009. Geldt dan voor alle acht dwangsommen het oude recht geldt, of geldt voor de eerste zeven dwangsommen het oude recht en voor de achtste dwangsom het nieuwe recht?
Alvast hartelijk dank!

Vooraf: de verplichting tot betaling ontstaat op het moment van verbeuren en dus onafhankelijk van het moment dat de gemeente de invorderingsprocedure start.

1. De verplichting tot betaling ontstaat na de verbeurdverklaring. Deze verbeuring geschied voor 1 juli, dus onder het oude recht. Op de invorderingsprocedure is dus oud recht van toepassing.
2. Omdat hier de verplichting tot betaling (de verbeurdverklaring) ontstaat na 1 juli is hier het nieuwe recht van toepassing op de invorderingsprocedure.
3. Hier is ook van belang op welk moment de dwangsommen worden verbeurd. Is dat voor 1 juli dan is het oude recht volledig van toepassing. Het moment waarop je met invordering begint is niet van belang. Alleen het moment van verbeurdverklaring.

Het overgangsrecht voor wat betreft de handhavingsprocedure zelf is wat mij betreft lastiger. Het startmoment van de overtreding wordt daar als uitgangspunt genomen in plaats van de start van de procedure. Dat zou betekenen dat wanneer een overtreding aanvangt voor 1 juli 2009 maar er wordt pas in 2012 (bijvoorveeld omdat de overtreding dan pas wordt geconstateerd) gehandhaafd dat dan het oude recht nog steeds van toepassing is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik hoop dat dat in de jurisprudentie wat pratischer wordt uitgelegd/toegepast.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk inderdaad ook:

1 = oud recht
2 = nieuw recht
3 = gedeeltelijk oud en gedeeltelijk nieuw recht.

Ik denk dat het voor de 3de situatie (aangenomen dat de 8 verbeurde bedragen worden opgeteld en uitvloeien tot één rekening) verdedigbaar is dat de totale vordering van de 8 dwangsommen (die dus deels voor en deels na 1 juli zijn ontstaan) bij elkaar worden genomen en allen onder het nieuwe recht kunnen worden ingevorderd. Het totale bedrag is immers pas na 1 juli 2009 onstaan. Bovendien is de rechtsbescherming onder het nieuwe recht beter dan onder het oude recht. Anders moet je de rekening gaan splitsen, iets wat ook een mogelijkheid is. Ik denk dat het allebei moet kunnen.
BartL

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ik denk inderdaad ook:

Ik denk dat het voor de 3de situatie (aangenomen dat de 8 verbeurde bedragen worden opgeteld en uitvloeien tot één rekening) verdedigbaar is dat de totale vordering van de 8 dwangsommen (die dus deels voor en deels na 1 juli zijn ontstaan) bij elkaar worden genomen en allen onder het nieuwe recht kunnen worden ingevorderd. Het totale bedrag is immers pas na 1 juli 2009 onstaan. Bovendien is de rechtsbescherming onder het nieuwe recht beter dan onder het oude recht. Anders moet je de rekening gaan splitsen, iets wat ook een mogelijkheid is. Ik denk dat het allebei moet kunnen.

Voor wat betreft optie 3 ben ik het niet helemaal met je eens. Een dwangsom wordt, in het geschetste voorbeeld, opgelegd per week. Voor iedere week waarin de overtreding niet wordt opgeheven onstaat een aparte betalingsverplichting. Dat is bijvoorbeeld 100 euro per week met een maximum van 1000 euro. Kom je aan de 1000 euro dan is dat het resultaat van 10 verschillende betalingsverplichtingen die zijn opgeteld en is het geen eenmalige betalingsverplichting van 1000 euro. Daar zit echt een verschil tussen.

Google helpt: zie toelichting bij de vierde tranche:

"Naar huidig recht worden dwangsommen van rechtswege verbeurd zodra de last wordt overtreden. Ter vermijding van misverstand zij opgemerkt dat de introductie van een invorderingsbeschikking hierin geen verandering brengt. Als gezegd, zal het bestuursorgaan bij de motivering van de invorderingsbeschikking een oordeel moeten geven over de vraag in hoeverre dwangsommen zijn verbeurd, maar dit oordeel heeft een declaratoir karakter: de betalingsverplichting ontstaat reeds door het niet naleven van de last en niet pas door de invorderingsbeschikking."

De wetgever wil dus met de vierde tranche op dat punt niets wijzigen.

In een normale invorderingsprocedure kun je de bedragen uiteraard wel samenvoegen (let wel op verjaring) en 1 procedure opstarten maar in deze specifieke situatie zal een dwangsom die is verbeurd na 1 juli volgens mij toch echt anders moeten worden behandeld dan een dwangsom die is verbeurd voor 1 juli.

Overigens legt TS optie 3 zo voor dat het onmogelijk is om precies vast te stellen of voor de achtste dwangsom oud recht of nieuw recht van toepassing is. Hij zegt alleen dat de invordering start na 1 juli. Dat zegt nog niets over het moment van verbeuren.

Edit: om de thread taalvouten te vermijden.. Very Happy
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL ik ben het helemaal met je eens. Op basis van artikel III lid 1 heb je helemaal gelijk. Het gaat om het moment van verbeuren en iedere verbeurte brengt zijn eigen betalingsverplichting met zich mee. Formeel heb je m.i. daarom 100 % gelijk.

Maar als in de praktijk een bestuurorgaan bij beschikking vastlegt dat er (in jouw voorbeeld) 1000 euro betaald moet worden, dan denk ik toch niet dat het bestuursorgaan zich een buil gaat vallen enkel om het feit dat een deel van de geldsom reeds voor 1 juli verbeurd is. Dit, omdat de rechtsbescherming minstens zo groot is. Maar mocht iemand zich erop beroepen dan is het zeer goed mogelijk dat hij formeel gelijk zal krijgen conform jouw redenering. Echter, de inning van dat deel van de verbeurde dwangsommen kan dan toch nog geschieden op de gebruikelijke wijze en ik denk dat de inningsbeschikking dan als stuitingshandeling kan worden aangemerkt.

Aan de andere kant: als de bedragen makkelijk te splitsen zijn naar een gedeelte van voor 1 juli en een gedeelte na 1 juli dan zou je dit misschien maar gewoon moeten doen.

We zijn nu uitgegaan van artikel III lid 1, maar hoe verklaar je de formulering van artikel IV lid 1? De dwangsombeschikking zelf is immers in alle voorbeelden van voor 1 juli 2009. Hoe moet dit artikel gelezen worden?
BartL

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:

Maar als in de praktijk een bestuurorgaan bij beschikking vastlegt dat er (in jouw voorbeeld) 1000 euro betaald moet worden, dan denk ik toch niet dat het bestuursorgaan zich een buil gaat vallen enkel om het feit dat een deel van de geldsom reeds voor 1 juli verbeurd is.

In het geval je bij een rechter terecht komt zit je altijd voor een gedeelte van de vordering aan het verkeerde adres. Voor 1 juli kom je bij de civiele rechter, na 1 juli bij de bestuursrechter. Je zult een gedeelte van de procedure dus overnieuw moeten doen. Geen onoverkomelijk probleem maar wel lastig en duur.

Quote:
We zijn nu uitgegaan van artikel III lid 1, maar hoe verklaar je de formulering van artikel IV lid 1? De dwangsombeschikking zelf is immers in alle voorbeelden van voor 1 juli 2009. Hoe moet dit artikel gelezen worden?

De dwangsombeschikking staat los van de invorderingsbeschikking. Het zijn twee aparte besluiten. Op de dwangsombeschikking is de Awb van toepassing van voor 1 juli. Tot op heden kwam je ook voor het handhavingsbesluit bij de bestuursrechter en voor de invordering bij de civiele rechter.

De civiele rechter ging dan uit van de rechtmatigheid van de dwangsombeschikking en toetste deze zeer marginaal. Hij toetste inhoudelijk alleen of er daadwerkelijk sprake was van een overtreding en of er dus inderdaad sprake was van een verbeuring.

Er is dus geen conflict. De twee procedures kunnen onder een verschillend rechtsregime worden uitgevoerd.

Dat doet niet af aan het feit dat ik het door jou aangehaalde artikel onzinnig vind zoals ik al eerde stelde hierboven. Handhavingszaken gaan regelmatig over overtredingen die 10 jaar of meer oud zijn. Je moet dan dus bijna wetshistoricus zijn om de juiste procedure te kiezen Very Happy [/quote]
barneveld

BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties tot dusver. @BartL: het is correct dat uit mijn casus bij situatie 3 niet blijkt of de achtste dwangsom voor of na 1 juli 2009 is verbeurd, ik kijk dat morgen op kantoor even na.

Overigens: er bestaat ook de opvatting dat er reeds een (voorwaardelijke) betalingsverplichting zou ontstaan op het moment dat het primaire dwangsombesluit wordt genomen, en dat derhalve de datum van het besluit in dit kader maatgevend is. Hoe staan jullie tegenover deze opvatting?

Mvg,
Marcel.
barneveld

BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2009 7:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de casus genoemd bij situatie 3 gaat het om een periodieke dwangsom van 5000 euro per periode van twee weken, met een maximum van 40.000 euro. De eerste 7 dwangsommen zijn voor 1 juli verbeurd, de laatste op 1 juli (op het moment dat de vierde tranche in werking is getreden). In de redenatie van BartL zouden de eerste 7 dwangsommen dan ingevorderd moeten worden op grond van het oude recht, en de laatste op grond van het nieuwe recht. Lijkt logisch.

Groet,
Marcel.
BartL

BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2009 8:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

barneveld schreef:
Overigens: er bestaat ook de opvatting dat er reeds een (voorwaardelijke) betalingsverplichting zou ontstaan op het moment dat het primaire dwangsombesluit wordt genomen, en dat derhalve de datum van het besluit in dit kader maatgevend is. Hoe staan jullie tegenover deze opvatting?

Ik kan me wel iets voorstellen bij de opvatting dat de dwangsombeschikking een voorwaardelijke betalingsverplichting oplevert maar op het moment van het opleggen van de dwangsom is er nog geen verplichting tot het betalen van een geldsom. Deze veplichting ontstaat pas daadwerkelijk op het moment van verbeuring. Anders zou je ook bij het bepalen van de verjaringstermijn en de wettelijke rente terug moeten in de tijd. Dat lijkt me niet logisch.

Anders geredeneerd: de vraag is of de dwangsombeschikking een betalingsverplichting oplegt met een ontbindende voorwaarde (terugwerkende kracht) of een opschortende woorwaarde (geen terugwerkende kracht). De voorwaarde is dan het ongedaan maken (of niet opnieuw begaan)van de overtreding.

De dwangsombeschikking lijkt mij een betalingsverplichting met een opschortende voorwaarde. De verplichting ontstaat pas op het moment dat aan de voorwaarde (niet) wordt voldaan.
barneveld

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de casus van dit topic vorige week ook voorgelegd aan de VNG. Ik kreeg vandaag een mailtje dat de beantwoording nog even op zich laat wachten omdat er nog onduidelijkheden over de regeling zijn, en er over dit punt een overleg wordt gepland met de ministeries van Justitie en Binnenlandse zaken. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst c.q. de uitleg.

Mvg,
Marcel.
awb_adviezen

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 15 sep 2009 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Marcel,

Nog wat van de VNG/Ministeries vernomen n.a.v. je vraag? Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst! Meld je die nog terug?

Groet,

Dirk.
jdrijftholt

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Barneveld,

Ik heb de discussie gelezen terwijl ik aan het speuren was op het internet over een vergelijkbare casus en zoom even in op casus 3.
Het antwoord hierop is heel simpel. Het oude recht is van toepassing.
Artikel III heeft het over de verplichting tot betaling van een geldsom. Deze verplichting ontstaat niet op het moment dat de dwangsommen worden geind. overigens gaat hier aan vooraf de verbeurte. de verbeurte is geen toetsmoment en op dat moment ontstaat niet de verplichting tot betaling c.q. de vestiging daarvan. dit is reeds geschied op het moment dat de last werd opgelegd. voor een uitgebreider antwoord kun je contact met mij opnemen
020 30 17 180

Vriendelijke groet,

Jaap Drijftholt
Legoal Juristen Amsterdam
Verstuur e-mail
J. Landman

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste J. Drijfholt,

Mag ik uw inbreng zo interpreteren dat u stelt dat de betalingsverplichting met betrekking tot een dwangsom al onstaat op het moment dat de last wordt opgelegd?

De last onder dwangsom houdt in de verplichting tot betaling van een geldsom indien de last niet of niet tijdig wordt uitgevoerd. Deze betalingsverplichting heeft een voorwaardelijk karakter. Zij onstaat pas als de last niet of niet tijdig is uitgevoerd. Het onstaan van de betalingsverplichting wordt het verbeuren of de verbeurte van een dwangsom genoemd.

De dwangsom is een geldschuld die voorvloeit uit een wettelijk voorschrift. Zij wordt van rechtswege verbeurd na ommekomst van de begunstigingstermijn en dient (onder het nieuwe recht) binnen zes weken na die verbeurte te worden betaald. Uit de wet kan nu worden afgeleid dat voor de aanvang van de betalingstermijn wordt aangeknoopt bij de verbeurte, zodat je er gevoegelijk van kan uitgaan dat de geldschuld onstaat op het moment van verbeurte.

Dit neemt overigens niet weg dat uw conclusie, het oude recht is van toepassing, heel wel juist kan zijn. Je kunt art. IV van het invorderingsrecht zo interpreteren dat het "nieuwe recht" niet van toepassing is in die gevallen waarin de overtreding is begaan vóór 1-7-2009, maar de dwansom is verbeurd na 1-7-2009. Maar voor de oplossingen van de andere deelnemers aan dit forum is ook wat te zeggen. Ik denk dat de rechter zich hierover nog wel zal uitlaten.

Met vriendelijke groet,
barneveld

BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2009 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste medeforummers,

Allereerst iedereen bedankt voor de input tot nu toe. Ik heb even kort de bijdragen van J Landman en J Drijfholt gelezen, en ik neig er op dit moment naar om het eens te zijn met J Landman, een opgelegde last is in mijn optiek niet meer dan een voorwaardelijke betalingsverplichting. Echter, dit standpunt is voor discussie vatbaar, dat is wel duidelijk. Het ontbreekt me deze week helaas aan de tijd om hier dieper op in te gaan, wellicht dat ik volgende week er nog even nader op terug kom. Overigens heb ik begrepen dat de VNG op haar website op 16 november een advies over dit aspect heeft uitgebracht, waarbij het moment van ontstaan van de overtreding als ijkmoment wordt beschouwd. Ik heb mijn twijfels over de juistheid van dit advies, ik vraag me af waarom er dan twee overgangsrechtbepalingen zijn opgenomen.

Mvg,
Marcel van der Voet
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds