|
Auteur |
Bericht |
claudia2
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 aug 2009 21:02 Onderwerp: Geld geleend |
|
|
Hoi,
Weet niet of dit de juiste rubiek ervoor is maar vooruit. Ik heb mijn broer geld geleend omdat hij nogal wat schulden had. En je raad het al ik ben al tien jaar bezig het terug te krijgen. Hij heeft inmiddels alles op orde is vader geworden maar ik zie geen geld. Kan ik hier wat aan doen of is het ja had je maar na moeten denken. Ik weet nu ook wel dat het echt stom was om te lenen maar toen had ik zo iets van je laat je eigen broer niet op straat zetten. Iemand een idee?
claudia |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 aug 2009 22:13 Onderwerp: Re: Geld geleend |
|
|
claudia2 schreef: | maar toen had ik zo iets van je laat je eigen broer niet op straat zetten. | Zeer juist; jij hebt toch die vriendin van iets tussen grote mensen? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 19 aug 2009 8:34 Onderwerp: |
|
|
Je kunt natuurlijk je geld terugeisen. Dit kan gewoon via juridische procedures. Waar ligt het probleem? Ontkent je broer geld geleend te hebben? Is het probleem dat de leenovereenkomst niet op papier staat??
Als dat zo is moet je eerst even kijken of je andersoortig bewijs van de lening hebt (bankafschriften met omschrijving of iets dergelijks?). |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 19 aug 2009 20:22 Onderwerp: |
|
|
Vanwege het termijnverloop is deze vordering eigenlijk verjaard (de termijn van 3:307 BW is 5 jaren), maar als schriftelijk gestuit is of je kunt aantonen dat de vordering is erkend dan zou een procedure nog wel kans hebben. Het ligt aan de hoogte van het bedrag en je relatie met de broer of je zo'n procedure wilt inzetten.
Heeft de broer wel eens iets terugbetaald?
Een tussenvorm is een brief van bijvoorbeeld een rechtswinkel. Daarmee is de toon richting je broer echter wel gezet, dus da's aan jou. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 19 aug 2009 21:58 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Vanwege het termijnverloop is deze vordering eigenlijk verjaard (de termijn van 3:307 BW is 5 jaren) |
En voor de volledigheid: die termijn gaat lopen vanaf het opeisbaar worden van de vordering tot terugbetaling. Dus als is afgesproken dat pas na 6 jaar zou worden terugbetaald, dan is de vordering nog niet verjaard. (Niet zo waarschijnlijk.)
Quote: | Heeft de broer wel eens iets terugbetaald? |
Dat zou vermoedelijk erkenning opleveren (waarschijnlijk één van de redenen dat je het vraagt ) en daarmee stuiting van de verjaring. Om uitstel van betaling vragen lijkt ook al voldoende te zijn. Normaal gesproken lijkt verjaring dus wel een overkomelijk probleem in dit geval. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 19 aug 2009 22:00 Onderwerp: |
|
|
Praktisch gezien wel, maar als je een procedure start en alles is maar mondeling gegaan dan kun je, met name in de familiesfeer, nog wel eens een bewijsprobleem hebben. Wederom maar weer eens: gelijk hebben is nog niet altijd gelijk krijgen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
claudia2
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 aug 2009 23:20 Onderwerp: Geld geleend |
|
|
Hoi,
Het gaat om een groot bedrag en nee hij heeft nog nooit iets terug betaald. Het is ongeveer 10 jaar geleden en er zijn meerdere getuigen van het lenen inclusief mijn eigen familie. Maar kan en wil niet van mijn ouders verwchten dat hun zich er mee gaan bemoeien ivm de familieband. Maar goed ik vroeg hem laastst goh zullen we om tafel gaan zitten en wat afspreken hij zei ja en kwam niet. Dat is de zoveelste keer ik ben er klaar mee maar wil wel me geld terug. Kan wel kijken in de bankafschriften van toen. Goed idee! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 20 aug 2009 12:23 Onderwerp: |
|
|
Als er niets is afgesproken over de termijn van terugbetaling, wanneer is de vordering dan opeisbaar? Pas nadat je ingebrekestelling stuurt? Als dit juist is, is de vordering nog niet verjaard.
Overigens, als de vordering wel verjaard is heb je nog steeds recht op terugbetaling. Je kunt het dan enkel niet meer in rechte afdwingen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 20 aug 2009 14:18 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Als er niets is afgesproken over de termijn van terugbetaling, wanneer is de vordering dan opeisbaar? Pas nadat je ingebrekestelling stuurt? |
Een vordering is opeisbaar wanneer je nakoming kunt vorderen (en andersom). Opeisen is hetzelfde als nakoming vorderen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 aug 2009 8:37 Onderwerp: |
|
|
Zie een eerdere diskussie over een familie-geld-kwestie op dit forum met o.m. deze post.
Gisteravond was er (toevallig) weer een EO-uitzending over onder meer problemen met geld en familie. |
|
|
|
 |
|