Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 13:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gemeente maakt blunder bij bouwvergunning
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
angel8

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 0:08    Onderwerp: gemeente maakt blunder bij bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb bouwvergunnning aangevraag om woonboerderij volledig te renoveren en stal bij woning te betrekken.na 1 jaar en allerlei afwijzingen gebelt door gemeente.bouwvergunning is rond.bij ophalen vergunning ook handtekening plaatsen voor planschade,was formaliteit want alles was via de regels en procedures verlopen en was standaard bij bouwvergunning tegenwoordig zei men.
na 3 maanden gaat de boer naast mij in beroep wat ik ga binnen 50 m van zijn veestal wonen.gemeente wijst alles af want hij is een jaar te laat en was op de hoogte van het bouwplan,buurman haalt milieu erbij die attendeerd gemeente erop dat de bouwverguning niet verleend had mogen worden.
gemeente erkend dat ze wat over het hoofd hebben gezien......

gemeente meld simpel dat de schade (enkele tonnen in euro's)toch door aanvrager (door mij)betaald wordt want die heeft getekend voor planschade.......
ik kan mij niet voorstellen dat ik zometeen al mijn bezittingen kwijt ben door een blunder van de gemeente die hebben zitten slapen (1 jaar lang)tijdens mijn bouwaanvraag.tijdens aanvraag constant tekeningen en andere onzin terug bij de kleinste dingetjes en ook nog duizende euro's leges kosten betaald.
wie kent een soortgelijk geval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 4:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik goed dat de verbouwing al achter de rug is en dat de schade bestaat uit wat die verbouwing heeft gekost?

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 7:54    Onderwerp: gemeente maakt blunder bij bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

verbouwing is nog niet klaar maar woon nu op 40 meter afstand van veestal, in de praktijk zal de boer zijn vee 10 meter naar achteren moeten halen in zijn stal om 50 meter uit mijn bewoning te blijven.
als de verbouwing klaar is zit de woning op 30 meter en zal het dus 20 meter naar achteren moeten.
hierdoor loopt hij natuurlijk schade en inkomsten mis, de gemeente is vergeten ? tijdens bouwaanvraag naar de afstand van 50 meter te kijken (was voorheen 25 meter) dan was er geen probleem.

dus grote fout van hun.........
en dan mij tonnen ? schade te willen laten betalen door hun fout ?.
ik betaal(duizenden euro's) leges kosten om hun de vergunningen te laten regelen en bestemmingsplan etc te laten wijzigen.

bouwvergunning heb ik via rechtswege ontvangen want 2e fase hadden ze te laat behandeld (weer een fout).
gelukkig schijnen ze niet de bouwvergunning te kunnen intrekken.......
want dat schijn onherroepelijk te zijn
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen week besteedde de Volkskrant aandacht aan de 'plattelandswoning' met dit, dit en dit artikel.
angel8

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 11:30    Onderwerp: gemeente maakt blunder bij bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,ben geen lid van volkskrant,kom er niet in.......is er een andre mogelijkheid
cvb

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat blijkbaar, vooral?, om de woonvergunning.

Is zo'n verbouwing geen, weliswaar blijkbaar onbedoelde, inbreuk op de rechten van die boer, waartegen deze, terecht, opkomt??
Is het misschien een idee om de boer(en) in de omgeving, aan je onroerend goed te verbinden, vrijwaring van klachten aan te bieden, welke wordt opgenomen in het kadaster of zo??, vergelijkbaar met recht van overpad??
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dergelijke actie's halen helaas niets uit, het is gewoon bij wet verboden om daar te gaan wonen mede omdat het een (verbouwde)bedrijfswoning betreft en zolang men geen bedrijf daar heeft dat aan het bestemmingsplan voldoet mag men daar niet wonen.

Aan de hand van een initiatief Ruud van Heugten wordt er binnenkort in de tweede kamer een initiatief nota gepresenteerd waarin dergelijke woningen uit de groep bedrijfswoningen wordt gehaald en worden overgeheveld naar plattelandswoning waar omtrent de milieuwetgeving dezelfde uitzonderingen wordt gemaakt als voor een bedrijfswoning.
angel8

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 13:17    Onderwerp: gemeente maakt blunder bij bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

woonvergunning heb ik omdat ik ook bouwvergunning heb,ik woon er ook al een jaar volkomen legaal.het probleem gaat naar de boer want die moet als ze volgens de regels gaan werken zijn koeien naar achteren zetten.

ik heb een bouwval van een boerderij gekocht die ik tot vreugde van gemeente en welstand volledig zelf opnieuw opbouw,sta onder strenge controle omdat ik een beschermd dorpsgezicht ben.val onder strenge eisen van welstand maar krijg geen enkele subsidie van de overheid.

vergunning duurde daarom ruim en jaar wat 6 weken zou zijn,door fout van gemeente zit eerst de boer met een probleem en de schade wil de gemeente mij laten betalen.......
kan het me niet voorstellen dat ze mij voor hun fout laten opdraaien

heb voorgesteld om verklaring op te stellen dat ik nooit over het bedrijf zal zeuren maar is niet rechtsgeldig.

ik weet ook wel als ik tussen boeren gaat wonen dat ik overlast zal hebben af en toe.ik kies hier natuurlijk zelf voor.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst denk dat u zich zo snel mogelijk tot één van mijn beroepsgenoten moet wenden, omdat u hier te maken hebt met de complexe samenloop van bestuursrecht en civielrecht.

De planschadeovereenkomst is er één tussen u de gemeente en deze overeenkomst bent u aangegaan terwijl u - en mogelijk ook de gemeente - dwaalde ten aanzien van de inhoud en gevolgen van de die overeenkomst. De dwaling is het gevolg van laakbaar handelen van de zijde van de wederpartij en dat maakt dat er - mogelijk - ruimte is de planschadeovereenkomst te vernietigen.

Daarnaast is het zo dat de gemeente, ook bij het civielrechtelijk handelen, gebonden is aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en aangezien de planschade die nu zal ontstaan of reeds is ontstaan, geheel voor rekening van de gemeente komt, lijkt het mij in strijd met deze beginselen om deze schade op een derde, u, te verhalen.

Let wel: deze opmerkingen zijn op basis van uw weergave van de zaak en voor een goede beoordeling is inhoudelijke kennis van het gehele dossier noodzakelijk.
Bekijk de homepage
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 13:39    Onderwerp: Re: gemeente maakt blunder bij bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

angel8 schreef:
woonvergunning heb ik omdat ik ook bouwvergunning heb,

Dit zijn twee verschillende zaken, een bouwvergunning geeft geen rechten om in het pand te wonen.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eén de genoemde artikelen in de Volkskrant (van 13 augustus jl.) staat op naam van Annieke Kranenberg en een ander op die van Anja Sligter; misschien is het een goed idee, om die, alvorens het advies van StevenK te volgen, te bellen of te mailen (redactie@volkskrant.nl) voor tips, jurisprudentie?
angel8

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 14:59    Onderwerp: gemeente maakt blunder bij bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

gelukkig en hoop reaktie's want ik zit er wel mee in mijn maag met de planschade ondertekening van mij.

de woonboerderij die ik heb gekocht is al sinds 1986 bedrijf af en toen al partikulier bewoond.
het is gewoon een partikuliere woning
het probleem is enkel dat ik inwendig woonruimte bij krijgt (stal)om de woning wat groter te maken, ik bouw niks op of aan.
hiervoor is het bestemmingsplan gewijzigd.

de gemeente laat een onafhankelijk bureau de hele zaak nakijken om te kijken wat er fout is gegaan en wat de eventuele schade zou zijn voor betrokkene.
ze melden wel netjes dat de gemeente deze kosten zou betalen voor dit bureau.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het advies van StevenK om een advocaat in te schakelen moet hier zeker worden opgevolgd, alleen al gelet op het bedrag.

Al heb ik de Volkskrantartikelen niet gelezen, op basis van wat ik hier lees ben ik 99,9% zeker dat die over iets anders gaan.

De boer heeft door de wijziging van het bestemmingsplan blijkbaar planschade geleden. Hij kan die planschade (deels) verhalen op de gemeente. De gemeente kan die planschade weer verhalen op TS op basis van de planschadeovereenkomst. Zoiets betekent trouwens niet dat de gemeente heeft geblunderd.

Een beroep op dwaling om de planschadeovereenkomst te vernietigen zou inderdaad kunnen slagen, en misschien zijn er nog andere bestuursrechtelijke of civiele mogelijkheden om hier iets tegen te doen. Een advocaat met verstand op dit gebied zal het dossier in moeten duiken.

Het lijkt me overigens geen uitgemaakte zaak dat een beroep op dwaling slaagt: wie zo'n overeenkomst tekent moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat er ook planschade is. Maar misschien had de gemeente hier beter moeten voorlichten, moeilijk te beoordelen zonder alle details te kennen.

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Al heb ik de Volkskrantartikelen niet gelezen, op basis van wat ik hier lees ben ik 99,9% zeker dat die over iets anders gaan.
Klopt, voor zover je denkt, dat blunders van gemeenten niet aan de orde komen.

Vraag me trouwens af, of tenminste de vorige huiseigenaar, de door TS ingeschakelde notaris en de eventuele makelaar aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Quote:
Zoiets betekent trouwens niet dat de gemeente heeft geblunderd.
Misschien heeft de gemeente het verkeerd aangepakt met de vorige burger-eigenaar en probeert die het nu voor rekening van TS recht te trekken??

angel8 schreef:
de gemeente laat een onafhankelijk bureau...
Dat lijkt mij een paradox.
angel8

BerichtGeplaatst: zo 16 aug 2009 16:57    Onderwerp: gemeente maakt blunder bij bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

toen ik de boerderij wilde kopen heb ik de gemeente gevraagd wat de mogelijkheden waren,alle bouwplannen waren volgens de gemeente geen enkel probleem.

ook mijn eigen makelaar die een taxatie heeft gedaan en bij de gemeente informatie heeft gevraagd wat ik allemaal mocht op het perceel heeft van de gemeente hetzelfde gehoord dat er geen enkel probleem was om de woning inwendig te vergroten..

toe ik de bouwvergunning na 1 jaar eindelijk op mocht komen halen en ik moest tekenen voor de vergunning en eventuele planschade vertelde de gemeente ambtenaar dat dit slechts een formaliteit was en standaard altijd getekend moest worden hiervoor tegenwoordig, alles was volgens de regels was gegaan en aangezien ik al mijn direkte buren vanaf het begin op de hoogte heb gehouden over mijn bouwplan en ze het alleen maar mooi vonden dat het bouwval gerenoveerd werd zag ik ook geen enkel probleem om te tekenen.

ik voel me wel verschrikkelijk genaait door de gemeente omdat ik min of meer onder dwang de planschade moest tekenen en dat door hun fout ik de kosten moet gaan betalen als het aan hun ligt.
hoe moet je dit nou een burger uitleggen als ik zometeen alles moet verkopen door hun fout...

de vorige eigenaar,notaris staan hier volgens mij buiten want de huidige situatie was normaal een woning.,
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds