|
Auteur |
Bericht |
Hugozer
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 12:46 Onderwerp: Ontslag tijdens proeftijd voor aanvang dienstverband? |
|
|
Het volgende is het geval- per 1-8 zou ik bij een nieuwe werkgever beginnen, ik heb in mei een arbeidscontract onbepaalde tijd getekend.
Omstreeks 10 juli kreeg ik te horen dat ik niet kon starten op 1-8 omdat het financieel slecht gaat met het bedrijf (IT detachering/consultancy, 90 werknemers). Ik heb een schriftelijke bevestiging gevraagd en gekregen waarin wordt vermeld dat ik in mijn proeftijd ben ontslagen. De reden is: 'De huidige economische omstandigheden en de daarbij behorende slechte afzetmarkt in detachering bieden op dit moment geen mogelijkheden om tot een rendabele samenwerking te kunnen komen' .
Ik vraag me af of dit zomaar kan? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 13:25 Onderwerp: |
|
|
Ja, in of voor de proeftijd kan een werkgever zonder opgave van reden de arbeidsovereenkomst beeindigen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 14:26 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Ja, in of voor de proeftijd kan een werkgever zonder opgave van reden de arbeidsovereenkomst beeindigen. |
Niet zondermeer!
Artikel 3:13 BW: Diegene die een bevoegdheidheid heeft, mag die niet inroepen indien hij de bevoegdheid misbruikt.
TS kan aanknopingspunten zoeken bij HR 10 november 2000, JAR 2000, 249 en Hof Den Bosch 2 maart 2004, JAR 2007, 70.
Uitgangspunt is dat proeftijd bedoeld is om inzicht te krijgen in de vaardigheden van de werknemer en zijn geschiktheid voor de bedongen arbeid. Proeftijd mag niet gebruiikt worden ter financiele indekking. Artikel 7:611 blijft onverminderd van kracht!
TS dient een goede advocaat in te schakelen... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 15:02 Onderwerp: |
|
|
Zie ook deze draad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hugozer
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 14 aug 2009 9:40 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
TS dient een goede advocaat in te schakelen... |
Thx voor de reacties, ga vandaag eens bellen met mijn rechtsbijstand. Niet geschoten is altijd mis  |
|
|
|
 |
|