|
Auteur |
Bericht |
Sehaga1
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 12 aug 2009 19:07 Onderwerp: Huurverhoging en huurder eruit zetten? |
|
|
Hoi,
Ik heb een situatie waarbij mijn verhuurder mijn huur dit jaar wou verhogen per 1 juni. De verhoging was 15 euro ( van 250 dus 6 %). Hij heeft wel badkamer en andere gedeeltes een beetje opgeknapt maar ik weet niet zeker of hij de huur per 1 juni mag verhogen en of het met zo'n hoog percentage mag. Hij heeft me die verhoging "aangeboden" rond midden april maar hij deed dit niet schriftelijk en ik heb het aanbod ook niet aanvaard toen en in latere gesprekken heb ik het ook verworpen. Nu is het al augustus en hij is langsgekomen om me te vertellen dat ik de huurverhoging niet had betaald ( hij claimt dus dat ik 30 euro schuldig ben, namelijk van juni en juli). Ik zei tegen hem dat ik niet van plan was dat te doen en dat ik dat pas zou doen als hij de afzuigkap in de keuken zou maken ( die al meer dan 3-4 maanden kapot is). Nu dreigt hij mij eruit te zetten en zegt dus dat ik volgende maand eruit moet zijn.
Mijn vraag is dus of dit wel kan, want het lijkt me absurd dat hij me eruit kan zetten in dit geval. Een tweede vraag is wat ik het beste kan doen?
Alvast bedankt  |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 aug 2009 20:21 Onderwerp: |
|
|
Er uit zetten kan enkel met een uitspraak van een rechter.
Echter zal je toch de huurverhoging moeten betalen echter kan je dit aanvechten via de huurcommissie.
Overigens mag de huur per 1.000Euro investering verhoogd worden, het percentage weet ik zo niet uit het hoofd. |
|
|
|
 |
Sehaga1
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 0:49 Onderwerp: |
|
|
Maar kan hij de huur gewoon verhogen zonder dat hij dit schriftelijk heeft aangeboden en 2 maanden van tevoren?
In het BW boek 7 staat dit ( samengevat) :
Hoe moet een verhuurder de huurverhoging voorstellen?
Een verhuurder moet een huurverhoging schriftelijk voorstellen. Het voorstel moet ten minste twee maanden van tevoren zijn ontvangen door de huurder en moet het volgende bevatten:
* het verhogingspercentage;
* de oude huurprijs;
* de nieuwe huurprijs;
* de ingangsdatum;
* hoe de huurder bezwaar kan maken;
* de termijn waarbinnen de huurder bezwaar kan maken. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 7:13 Onderwerp: |
|
|
Sorry had ten onrechte aangenomen dat het voorstel tot verhoging schriftelijk was toegekomen.
Zoals je zelf kunt lezen in je eigen post is de huurverhoging dus ten onrechte en kan dus geen reden tot uitzetting zijn. |
|
|
|
 |
Rony
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: zo 16 aug 2009 17:48 Onderwerp: |
|
|
De huur mag in 2009 met max. 2,5 % verhoogd worden. Dit geldt overigens voor de kale huur. De servicekosten mogen wel met meer verhoogd worden want die zijn afhankelijk van bijv. energiekosten e.d. Wel moet verhuurder dit inderdaad vooraf schriftelijk kenbaar maken, zodat je de mogelijkheid hebt om in bezwaar te gaan. |
|
|
|
 |
|