Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beloofde verhoging en bonus blijven uit. wat nu?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Danoontje

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 14:50    Onderwerp: Beloofde verhoging en bonus blijven uit. wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze vraag stel ik voor mijn vriendin. Zij werkt nu bijna 1,5jaar bij een grafisch bedrijf.
Haar eerste contract liep van 01maart08 tot 01sept08
Haar tweede contraft loopt van 01sept08 tot 01sept09.

De werkgever zelf houdt zich alleen aan het CAO wanneer hem dit uitkomt. In alle andere gevallen krijgen wij het antwoord: "ik ben te klein om mij aan de CAO te kunnen houden".
Dit antwoord kreeg mijn vriendin toen ze ging klagen over onderstaande feiten:
1) overwerk: AL het overwerk wordt in uren teruggegeven (1 op 1) of 70% van brutosalaris uitbetaald (daar gaat dan nog belasting e.d. van af). (ze verdient net iets boven het minimumloon; overwerk zit niet in salaris inbegrepen)
2) werken op zondag: reiskosten zelf betalen en wederom: of de gewerkte uren 1 op 1 terug voor verlofuren of 70% uitbetaald. ORT e.d. kan ze naar fluiten. M.a.w. werken op zondag en overwerk kost ons geld.
3) verlof opnemen is onmogelijk. Zelfs als een maand van te voren een vrije dag wordt aangevraagd trekt hij deze dag ervoor nog in.

Dit zijn voorbeelden om aan te geven hoe laks deze baas is en welke houding hij aanneemt.

Het echte probleem volgt nu:
Na haar eerste contract van 6maanden (gedurende deze periode heeft ze zelfs onder het minimumloon betaald gekregen nadat ze een jaar ouder werd) heeft ze een gesprek gehad. Met name de laagte van het salaris was een punt. Aangezien dit haar 1e aanstelling is en ze nog niet veel ervaring had beloofde haar baas het volgende:

Hij zou gedurende het nieuwe contract (sept08-sept09) twee maal met haar een gesprek aangaan. Indien ze voldeed aan de eisen zou ze bij beide gesprekken een salarisverhoging van €100,- bruto krijgen. Wij hebben nog gevraagd of hij dat zwart of wit wilde zetten, maar dat weigerde hij. Mijn vriendin werd toen bekroond tot lastig, wantrouwend en arrogant.

Het eerste gesprek vond met veel aandringen en vragen 1 maand te laat plaats; na 5maanden. Toen heeft ze wel de verhoging gekregen, met als opmerking dat het allemaal goed ging en dat ze de 2e verhoging naar alle waarschijnlijkheid ook zou krijgen bij het volgende gesprek.
In de tussentijd draait mijn vriendin voltallig mee in het productieproces. Ze doet nergens onder voor haar collega's. Dit was de reden van haar lage salaris: hij moest investeren in haar om haar op hetzelfde niveau te krijgen als haar collega's.

Het tweede gesprek had in mei09 plaats moeten vinden, maar dit is nooit gebeurt. Nu is mijn vriendin al ruim 1 tot 2 maanden aan het vragen voor het 2e gesprek. De baas stelt maar uit en uit; elke keer weer een smoesje. Vandaag kreeg ze dan bericht dat hij de eerste week van aug09 met haar wou praten. Dit is de laatste maand voor het einde van haar contract!
Met andere woorden: door uitstel en afstel heeft hij dalijk gedurende 1 jaar een hele goedkope kracht gehad en wij worden gekort op onze inkomsten.
Mijn vriendin voldoet aan de eisen die hij t.t.t. aan haar stelde. Kunnen wij nu aanspraak maken op die €100,= salarisverhoging met terugwerkende kracht?

Tevens heeft haar werkgever in 2008 haar een bonus beloofd. Deze bonus kreeg eenieder uitbetaald welke gedurende het gehele jaar niet ziek was geweest. De uren welke je ziek was kon je compenseren door overwerkuren in te leveren.
Ze is niet ziek geweest, dus ze heeft recht op de bonus. Toen ze dit ging navragen kreeg ze het antwoord: 'ik weet niet of ik die bonus mag geven. Dat moet ik navragen aan de boekhouder.' Toen ze haar werkgever hieraan herhinnerde werd hij kwaad.

Welke rechten hebben wij? Heeft mijn vriendin recht op de 2e verhoging? en op de bonus?

Alvast bedankt voor de moeite!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 16:48    Onderwerp: Re: Beloofde verhoging en bonus blijven uit. wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Danoontje schreef:
Kunnen wij nu aanspraak maken op die €100,= salarisverhoging met terugwerkende kracht?

Dat kun je proberen, maar de afspraken staan blijkbaar niet zwart op wit en zullen waarschijnlijk slechts moeilijk te bewijzen zijn. Daarnaast is het uiteindelijk toch aan de werkgever om te beoordelen hoe je vriendin functioneert. Stel dat je naar de rechter stapt, dan zal die hoogstwaarschijnlijk niet bereid zijn om in de plaats van de werkgever te bepalen dat je vriendin goed moet worden beoordeeld. Dat is in principe niet het terrein van de rechter.

Als de CAO in haar arbeidsovereenkomst van toepassing is verklaard, zijn die bepalingen echter wél afdwingbaar. Het ligt m.i. daarom veel meer voor de hand om alsnog betaling te vorderen van wat er gelet op de CAO te weinig is uitbetaald.

Quote:
Tevens heeft haar werkgever in 2008 haar een bonus beloofd. Deze bonus kreeg eenieder uitbetaald welke gedurende het gehele jaar niet ziek was geweest. De uren welke je ziek was kon je compenseren door overwerkuren in te leveren.
Ze is niet ziek geweest, dus ze heeft recht op de bonus.

Als het een harde belofte was, en jullie kunnen ook aantonen dat die belofte is gedaan, dan is die bonus in principe afdwingbaar.

Verder lijkt het mij verstandig om gewoon een andere werkgever te zoeken.

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten overvloede:

Als er onder het minimumloon is betaald dan is dat eenvoudig aan te tonen en dient de werkgever dat alsnog te betalen. Hetzelfde geldt voor de overige betalingen die niet conform CAO zijn of in zijn geheel niet correct zijn.

Zo'n vordering kun je zelf vrij eenvoudig aanbrengen bij een kantonrechter. Dergelijke vorderingen verjaren pas na 5 jaar, dus je hebt nog wel even om er werk van te maken, maar verstandig is dat niet! (om lang te wachten bedoel ik dan...)

Overigens kun je dan naast wettelijke rente ook wettelijke verhoging vorderen voor te late uitbetaling van salaris.
Danoontje

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Komt er in feite dus op neer dat we machteloos staan.

Een andere werkgever zoeken zijn we al mee bezig, echter is dat lastig in deze richting omdat heel veel mensen zelfstandig beginnen en als 1 mans bedrijf geen personeel hebben.

Het loon onder het minimum is t.t.t. al geregeld. Embarassed

De bonus dat wordt een moeilijke; de andere collega's zijn bang te worden ontslagen en durven hier niets van te zeggen. Zowiezo zal het het werkplezier niet ten goede komen. Hij is in staat iedereen eruit te gooien en 6 anderen aan te nemen 'voor jou 9 anderen' is zijn insteek.

De loonsverhoging staat niet op papier en zal zodoende dus lastig worden Crying or Very sad
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 9:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Danoontje schreef:
Komt er in feite dus op neer dat we machteloos staan.

Nou voor wat betreft het loon wat onder het minimumloon is uitbetaald in ieder geval niet!!

Ook voor de betalingen op zondag, reiskosten etcetera, voor zover die niet conform de CAO zijn geweest!!

Je moet er alleen voor naar de rechter stappen. Maar dat is met zoveel zaken waarin je wel gelijk hebt, maar het niet krijgt van je werkgever...
Danoontje

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry voor de late reactie Embarassed Embarassed

Inmiddels nul komma nul vooruitgang geboekt. Het is inmiddels al de eerste week van augustus geweest en ondanks dat hij kwaad riep dat mijn vriendin de 1e week van deze maand in zijn agenda stond voor een gesprek (ook m.b.t. het feit of het contract verlengd wordt of niet) is er nog steeds geen gesprek geweest.

Hij is elke dag hooguit 10min aanwezig: inlopen, spullen pakken en weglopen.

Morgen heeft hij zijn laatste dag, daarna is hij 3 weken op vakantie...hij komt dus pas de 1e week van september terug. Maar het contract van mijn vriendin loopt maar tot 1 sept 09... Confused Confused

Mijn vriendin werkt voor een grafisch bedrijf en heeft dus de grafimedia CAO. Klopt het dat, als morgen geen gesprek plaatsvindt, dat haar contract dan automatisch afloopt zonder verlenging? Of geldt hetzelfde als bij de ziekenhuis CAO dat bij zwijgen van de werkgever het contract automatisch verlengd is voor dezelfde periode?

Iemand?
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de werkgever even bellen met de vraag of het contract verlengd wordt?

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

CAO Grafimedia:

1.6.5. Voortzetting arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Voor voortzetting van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd geldt het bepaalde in artikel 7: 668a BW. De status van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd dan wel een voortgezette arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die voor de duur van één jaar of langer is aangegaan, wordt uiterlijk één maand voor het einde van deze overeenkomst tussen werkgever en werknemer besproken. Zowel werkgever als werknemer hebben de verantwoordelijkheid tot het initiëren van het gesprek.

ERGO: Je werkgever dient het gesprek wel aan te gaan over voortzetting van de ovk, maar er staat geen sanctie op.
Danoontje

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

is het dan niet zo, als dat gesprek later dan 1 maand voor datum wordt gehouden, dus té laat, dat dan het contract automatisch verlengd wordt voor dezelfde periode als voorheen????
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de post van Dennis niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds