Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 23:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geschil huurcontract na Overlijden huurbaas
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janssen01

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 18:47    Onderwerp: Geschil huurcontract na Overlijden huurbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twee maanden geleden is mijn huurbaas overleden van het pand waar ik een etage bewoon. Nu heeft zijn zoon (die slecht contact met zijn vader had) klaarblijkelijk het pand geërft en claimt hij een ander huurbedrag dan wat ik betaal. Met de huurbaas had ik een goede relatie en gemaakte wijzigingen in het huurbedrag zijn nooit schriftelijk vastgelegd, hieronder de details:

---------------------------------------
Ik ben komen te wonen op de etage per maart 2006. Ik betaalde 400,- inclusief, samen met mijn toenmalige partner waarmee ik de etage bewoonde.

Oktober/november 2006 ging mijn ex-partner ergens anders wonen, en heeft mijn huurbaas in overleg de huurprijs verlaagd naar 375,-.

Rond +/- maart/april 2008 stelde mijn huurbaas een verhoging in van de stookkosten (servicekosten) á 18,50 omdat hij vond dat ik moest meebetalen aan de gestegen stookkosten van het afgelopen jaar (naheffing Nuon), en voor het toenmalig komende jaar. Dit alles met de afspraak dat wanneer de kosten omlaag zouden gaan dit bedrag weer zou komen te vervallen.

Mijn huurbaas overleed eind mei 2009 zeer plots.

Nuon verlaagde per 1 juli 2009 zijn gasprijs met 36% (nuon.nl).

Met de gemaakte afspraak in het achterhoofd, leek en lijkt het me daarom niet meer dan vanzefsprekend dat de extra bijdrage voor de stookkosten per 1 juli 2009 komen te vervallen, en heb ik dit in goed vertrouwen weer in mindering gebracht.

----------------------------------------------------

Nu heeft de zoon van de overleden huurbaas contact met mij opgenomen, en claimt de volledige 400,- als huurbedrag. Dit omdat in het huurcontract nog het oude bedrag staat vermeld van 400,- (zie uitleg hierboven), en hij de door mij uitgelegde feiten (ook schriftelijk) naast zich neerlegt en zich beroept op het contract.

Hij verwijt mij dat ik de bovenstaande feiten verzin/niet relavant zijn, ondanks dat ik heb gezegd dat hij ook bij de bank kan inzien welke bedragen ik per maand betaalde in de afgelopen 3 jaren.

Hij dreigt met ondernemen van stappen als ik niet 400,- betaal, en zegt dat ik anders beter kan vertrekken omdat hij 'in zijn recht staat'.

HOE MOET IK HIERMEE OMGAAN EN WAT ZIJN MIJN RECHTEN? WELKE STAPPEN KAN IK ONDERNEMEN?

Met vriendelijk groet, hartelijk dank
Bastiaan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een kwestie van bewijs. De mondelinge afspraken met de overleden huurbaas zijn nog steeds geldig, maar je moet ze wel kunnen bewijzen. Daarbij kan in principe alles helpen wat je maar kunt bedenken.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het is een kwestie van bewijs. De mondelinge afspraken met de overleden huurbaas zijn nog steeds geldig, maar je moet ze wel kunnen bewijzen. Daarbij kan in principe alles helpen wat je maar kunt bedenken.

Dus ook bankafschriften als betalingsbewijs.
janssen01

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
bona fides schreef:

Dus ook bankafschriften als betalingsbewijs.

Ik ben bij de bank geweest maar 3 jaar afschriften rekenen ze 3,- p/mnd voor.. Volstaat dan bv 1 maand exemplaar waar 375,- op staat ??

En hoe bewijs ik die regeling van de 18,50 extra toeslag voor het gas? Ik kan middels de betaling het verschil (18,50) aantonen tussen 375 en 393,50 op de bankafschrijften, maar hoe bewijs ik dat dit zou worden teruggedraaid indien de kosten omlaag zouden gaan? Is mijn woord hiervoor voldoende? Is dit aannamelijk te maken?

En moet ik actie ondernemen, of afwachten tot mijn nieuwe huurbaas actie tegen mij onderneemt?

Dank!!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssen01 schreef:
Ik ben bij de bank geweest maar 3 jaar afschriften rekenen ze 3,- p/mnd voor.. Volstaat dan bv 1 maand exemplaar waar 375,- op staat ??

Bewaar je zelf je bankafschriften niet? Het is verstandig om dat wel te doen.

Quote:
En hoe bewijs ik die regeling van de 18,50 extra toeslag voor het gas? Ik kan middels de betaling het verschil (18,50) aantonen tussen 375 en 393,50 op de bankafschrijften, maar hoe bewijs ik dat dit zou worden teruggedraaid indien de kosten omlaag zouden gaan? Is mijn woord hiervoor voldoende? Is dit aannamelijk te maken?

De vraag is wat objectief waarschijnlijker is: een tijdelijke verhoging of een permanente verhoging.

Quote:
En moet ik actie ondernemen, of afwachten tot mijn nieuwe huurbaas actie tegen mij onderneemt?

Afwachten. Of erkennen dat je niet alles kunt bewijzen en om die reden toegeven.

Misschien kun je afspreken de huur te splitsen in een deel kale huur en een deel servicekosten/stookkosten op basis van de gasprijs van vóór 1 juli 2009.

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
janssen01 schreef:

Bewaar je zelf je bankafschriften niet? Het is verstandig om dat wel te doen.

** Wie krijgt er tegenwoordig nog afschriften met ebankieren!?

Quote:

De vraag is wat objectief waarschijnlijker is: een tijdelijke verhoging of een permanente verhoging.

**De verhoging ging in rond maart/april. Ik weet ook niet eens zeker of die verhoging opzich wel legaal is. Maar daaruit blijkt wel dat het bewijsbaar is dat het om een verhoging van stookkosten ging en niet huurprijs, want die vindt plaats in juni/juli.

Quote:

Afwachten. Of erkennen dat je niet alles kunt bewijzen en om die reden toegeven.

Misschien kun je afspreken de huur te splitsen in een deel kale huur en een deel servicekosten/stookkosten op basis van de gasprijs van vóór 1 juli 2009.

** De beste kerel is niet vatbaar voor een redelijk gesprek, vandaar ik mij tot dit forum heb gewend om te kijken welke stappen ik verder kan ondernemen!!! Het is een nors figuur, en blijkbaar was de erfenis van 1miljoen+ niet genoeg.

Quote:
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel gemaakte afspraken nog altijd wel gelden, loop je wellicht tegen een hoop bewijsproblemen aan. De vraag is dan of je je voor dat marginale bedrag zoveel problemen op de hals moet halen? (Het feit dat je sinds maart 2006 nog steeds nooit verhoging hebt hoeven te betalen zou ik zeker laten meewegen in je beslissing hieromtrent...)

Kijk in ieder geval eens op www.huurcommissie.nl Dat is het startpunt voor de oplossing van elk huurgeschil!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds