|
Auteur |
Bericht |
Diandra444
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: zo 09 aug 2009 19:17 Onderwerp: Burgerlijke status: Gescheiden geregistreerd partner? |
|
|
Hallo,
Ik heb van de gemeente een gewaarmerkt afschrift uit de basisadministratie persoonsgegevens. Op dit document staat de volgende burgerlijke status: Gescheiden geregistreerd partner. Ik vraag mij af of de betreffende persoon dan gescheiden is van degene waarmee hij een geregistreerd partnerschap had, of dat deze persoon gescheiden is en nu een geregistreerd partnerschap heeft
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 10 aug 2009 8:07 Onderwerp: |
|
|
deze variatie heb ik ook nog niet eerder gezien. misschien kun je het beste de gemeente bellen.
er staat dus geen komma tussen?
in principe wordt een geregistreerd partnerschap ontbonden en spreek je in die context dus niet van scheiden. |
|
|
|
 |
nuytinck
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 aug 2009 9:36 Onderwerp: gescheiden geregistreerd partner |
|
|
Ongetwijfeld is hiermee bedoeld de ex-geregistreerd partner. De opmerking dat men in geval van een geregistreerd partnerschap niet zou mogen spreken van scheiding, is onjuist. De term scheiding omvat echtscheiding, scheiding van tafel en bed, ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed, ontbinding van het geregistreerd partnerschap, be-eindiging van het geregistreerd partnerschap met wederzijds goedvinden en zelfs scheiding van samenwoners, al spreekt men in het laatste geval in de rechtspraktijk meestal van feitelijke scheiding. Ook de opmerking dat een geregistreerd partnerschap in beginsel wordt ontbonden, is onjuist. Een geregistreerd partnerschap kan door de rechter worden ontbonden en, als er geen rechter aan te pas komt, door de partners zelf worden be-eindigd met wederzijds goedvinden, althans als hierbij geen minderjarige kinderen zijn betrokken.
prof. mr. André Nuytinck,
hoogleraar personen- en familierecht EUR en RU |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 10 aug 2009 13:53 Onderwerp: |
|
|
Hoi meneer Nuytinck! Welkom op Rechtenforum. Leuk om u naast de colleges ook hier te treffen!  |
|
|
|
 |
|