Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 13:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gezags wijziging verzoekschrift door ex partner
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
denim911

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 19:59    Onderwerp: gezags wijziging verzoekschrift door ex partner Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte heer, mevrouw, Ik heb een afschrift van de rechtbank Breda ontvangen daar mijn ex-partner een verzoekschrift heeft ingedient bij de rechter om het gezag wat wij nu samen hebben over ons dochtertje, te laten wijzigen in een eenouder gezag. Nu is het zo dat ik erin meestem dat zij het gezag volledig krijgt. Omdat ik na 5,5 jaar een nieuwe leven ben begonnen en ik geen verbintenis voel. Ik heb nooit een omgangsregeling gehad en er is na de relatie breuk nimmer contact geweest. Het boek was voor mij gesloten. Nu heeft mijn ex-partner in het vezoekschrift een verhaal laten zetten, waarin staat dat ik haar dwong tot sexuele handelingen en ik haar zou mishandelen en dat ze door mij in de schuldsanering zit daar ik haar gedwongen zou hebben toen een lening te nemen van 15000,-. Dit berust absoluut niet op waarheid. Maar de rechter leest deze beschuldigingen. Wat moet ik nu doen? Ik wil dat de rechter haar verzoek honoreerd maar niet dat de rechter mij strafrechtelijk laat vervolgen. De zaak dient op 5 november a.s. maar ik ben niet verplicht te komen. Ik zie dat ook niet zitten. Kan de familierechter vervolgstappen nemen als hij deze strafbare feiten leest? of wijst hij alleen het verzoek toe aan haar en gebeurd er verder niets. Nadat ik de rechtbank kenbaar heb gemaakt dat ik akkoord ga met haar verzoek? Na 5,5 jaar komt ze pas met het verzoek omdat ze dacht dat ik laatst in haar woonplaats was. Misschien dat ze dacht om mijn recht te komen halen op omgang. Als ik werkelijk die feiten gepleegd zal hebben. Dan mag ik toch aannemen dat iemand al veel eerder een verzoek had ingedient? en aangifte had gedaan. Dat is ook niet gebeurd. kunt u mij hierover adviseren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagt je ex-partner de rechtbank om je van het ouderlijk gezag te "ontheffen" of te "ontzetten"?

Voor ontheffing is het normaal gesproken nodig dat je geen bezwaar maakt, en dat de rechter van mening is dat het in het belang van het kind is dat je ex alleen het gezag uitoefent. Voor ontzetting is het niet nodig dat je instemt, maar moet worden bewezen dat je moedwillig je plichten hebt verzuimd of het gezag onwaardig bent.

Het zou dus inderdaad kunnen dat je ex vermoedt dat je niet zult instemmen, en om die reden met dit soort beschuldigingen komt. (Hoewel, de beschuldiging lijkt niet voldoende te zijn voor ontzetting als ik art. 1:269 BW bekijk.)

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over een strafrechtelijke vervolging, tenzij je ex zelf aangifte gaat doen.

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw snelle reactie.

Ik kan uit de stukken van haar advocaat niet opmaken of er een ontheffing wordt gevraagd of een ontzetting.

Op de laatste pagina staat de reden waarom het verzoek wordt ingedient.
Hieronder beschreven:

Reden waarom de vrouw zich tot uw rechtbank wendt met het verzoek bij beschikking, uitvoerbaar bij voorraad, te bepalen, dat zij voortaan alleen het ouderlijk gezag over (naam kind), geboren te Tilburg op 18 juni 2003, uitoefent.A

Als ik het zelf zo lees, lijkt het op een ontzetting door het woord VOORTAAN.

Op de begeleidende brief van de Rechtspraak staat wanneer de zaak voorkomt en dat deze in een enkelvoudige kamer dient en dat ik alleen een verweerschrift kan indienen met tussenkomst van een advocaat.

Tevens staat erbij: Hierbij roep ik u op voor deze zitting.
Maar het is toch niet verplicht om bij een zitting aanwezig te zijn als het om verzoekschriften gaat? Ik wil de zaak graag schriftelijk afdoen. Ik wil de rechtbank middels een schrijven laten weten dat ik instem met haar verzoek. Moet dit dan ook met tussenkomst van een advocaat? Het is dan geen verweerschrift.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nu dat er nog andere mogelijkheden zijn dan ontheffing en ontzetting. Het gaat ongetwijfeld helemaal niet ontheffing of ontzetting, maar om een verzoek op grond van art. 1:253n lid 1 BW:
art. 1:253n lid 1 BW schreef:
Op verzoek van de niet met elkaar gehuwde ouders of een van hen kan de rechtbank het gezamenlijk gezag, bedoeld in de artikelen artikelen 251a, eerste lid, 252, eerste lid, 253q, vijfde lid, of 277, eerste lid, beëindigen, indien nadien de omstandigheden zijn gewijzigd of bij het nemen van de beslissing van onjuiste of onvolledige gegevens is uitgegaan. Alsdan bepaalt de rechtbank aan wie van de ouders voortaan het gezag over ieder der minderjarige kinderen toekomt.

Misschien vergis ik mij, maar volgens mij ben je niet verplicht om aan een oproeping gehoor te geven, tenzij er staat "in persoon". (Misschien kan iemand vertellen hoe dit precies zit in familierecht/verzoekschriftprocedures.)

Het lijkt me wel verstandig om via een advocaat een verweerschrift in te dienen waarin je in ieder geval wel de aantijgingen ontkent.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 7:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben bang dat deze tekst;

Quote:
Nu heeft mijn ex-partner in het vezoekschrift een verhaal laten zetten, waarin staat dat ik haar dwong tot sexuele handelingen en ik haar zou mishandelen en dat ze door mij in de schuldsanering zit daar ik haar gedwongen zou hebben toen een lening te nemen van 15000,-.

Ook tegen haar kan werken.

Ik krijg de indruk van een labiel persoon die zich laat leiden door iemand uit de direkte omgeving met het gevaar dat als dadelijk de kinderen gaan puberen zij de baas in huis zijn.

Maar goed voor jou hoeft een gedeeld gezag niet.
sietske1980

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 8:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent niet verplicht om ter zitting te verschijnen. In principe kun je alleen corresponderen met de rechtbank via een advocaat, dus de kans bestaat dat als je een brief schrijft dat je akkoord bent, je deze terug gestuurd krijgt met de mededeling dat je dat via een advocaat moet doen. Niet altijd is men zo formeel.
Als ik jou was zou ik een briefje aan de advocaat van je ex schrijven (met een cc aan de rb) waarin je aangeeft dat je akkoord gaat met het verzoek, dat je niet ter zitting zult verschijnen, noch verweer zult voeren. Je kunt er ook in zetten dat je je niet herkent in het door je ex geschepte beeld van jou, maar dat je daar om jou moverende redenen verder niet in op in zult gaan.

Bang dat de familierechter eea doorspeelt aan het OM oid hoef je niet te zijn. Er worden wel meer van dit soort verzoekschriften ingediend, daar ligt een rechter niet wakker van. Als het je ex echt zo hoog zit, doet ze wel aangifte en dat is vroeg zat om je druk te maken.
VUQ

Leeftijd: 69
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 11:04    Onderwerp: Re: gezags wijziging verzoekschrift door ex partner Reageer met quote Naar onder Naar boven

denim911 schreef:
Geachte heer, mevrouw, Ik heb een afschrift van de rechtbank Breda ontvangen daar mijn ex-partner een verzoekschrift heeft ingedient bij de rechter om het gezag wat wij nu samen hebben over ons dochtertje, te laten wijzigen in een eenouder gezag. Nu is het zo dat ik erin meestem dat zij het gezag volledig krijgt. Omdat ik na 5,5 jaar een nieuwe leven ben begonnen en ik geen verbintenis voel. Ik heb nooit een omgangsregeling gehad en er is na de relatie breuk nimmer contact geweest. Het boek was voor mij gesloten. Nu heeft mijn ex-partner in het vezoekschrift een verhaal laten zetten, waarin staat dat ik haar dwong tot sexuele handelingen en ik haar zou mishandelen en dat ze door mij in de schuldsanering zit daar ik haar gedwongen zou hebben toen een lening te nemen van 15000,-. Dit berust absoluut niet op waarheid. Maar de rechter leest deze beschuldigingen. Wat moet ik nu doen? Ik wil dat de rechter haar verzoek honoreerd maar niet dat de rechter mij strafrechtelijk laat vervolgen. De zaak dient op 5 november a.s. maar ik ben niet verplicht te komen. Ik zie dat ook niet zitten. Kan de familierechter vervolgstappen nemen als hij deze strafbare feiten leest? of wijst hij alleen het verzoek toe aan haar en gebeurd er verder niets. Nadat ik de rechtbank kenbaar heb gemaakt dat ik akkoord ga met haar verzoek? Na 5,5 jaar komt ze pas met het verzoek omdat ze dacht dat ik laatst in haar woonplaats was. Misschien dat ze dacht om mijn recht te komen halen op omgang. Als ik werkelijk die feiten gepleegd zal hebben. Dan mag ik toch aannemen dat iemand al veel eerder een verzoek had ingedient? en aangifte had gedaan. Dat is ook niet gebeurd. kunt u mij hierover adviseren?

===Herkenbaar in nagenoeg alle zaken waarbij de partner vaak moeder een stoornis heeft borderlinesyndroom. Is dit het geval en zo nee, is dat niet onderzocht. En in de tweede plaats u zegt het al, nu zoudt u moeten slikken dat -valse aantijging etc- men zoals gebruikelijk op papier kwakt
zonder enig onderzoek.
Deze zaken zijn diverse malen ter sprake gekomen ook in prima studie nu bijvoorbeeld lees bpdcentral.com
Waarin duidelijk stond en staat u te beschermen uzelf ook tegen borderliners wanneer een scheiding ter sprake is welke scheiding dan ook.
De kenmerken zijn inmiddels wel bekend en voorlichting moest men wel gaan geven na 2000 ook aan omstanders aangezien deze gedupeerden zijn en slachtoffers veelal. Ook de kinderen dus.
Vele kinderen komen in psychiatrie later (lees passyndroom).
U vraagt echter iets en tegelijkertijd vindt u de valse aantijgingen niet terecht. Logisch.
Heeft u melding-aangifte gedaan van valsheid in geschrifte in dat verweerschrift of dossier?
Want dat is het dan namelijk ook nog eens....
Daarbij vind ik als vader met soortgelijk probleem met voor mij vermist kind van nu negen jaren,
dat vvoor belang van het kind gehandeld dient te worden.
En dat belang is NIET als niets gedaan wordt aan een leugenachtige moeder neem ik maar even aan. Wel of niet als onderdeel stoornis.
Aangezien dat ziektebeeld GEEN excuus is tot het handelen....
Daarbij ook nog eens in het achterhoofd dat het 'besmettellijk' is dat gedrag en schadelijk voor kinderen ook.
Het is lees ik ook uw kind.
Advokaten hebben tot nu toe maar iedere keer geadviseerd om niks te zeggen over handel en wandel van zulke moeders meest,
rechters die niksdoen veroorzaken nog meer ellende laten we wel zijn,
dat is al gebleken uit de duizenden in problemen nu,
ook kinderen met allerhande moeilijkheden later ook,
en wat let u om in ieder geval voor kind op te komen als u bekend bent met schadelijk gedrag door de dan moeder gepleegd.
Ik zie het vaak gebeuren zelfs dat omstanders nota bene uit een soort van
ertegenop zien, of uit schaamte of anderszinds (ouders doen dat ook van zulke moeders vaak), om de zaken aan te pakken, te melden, of zelf aangifte te doen.
Dat kan in uw geval zondermeer wegens smaad en laster.
Want wanneer konstateerde u in dat dossier dat de valse aantijgingen u te lezen kreeg en bekend werden tenslotte?
Wellicht is de verjaringstermijn nog niet over, en ik zou zeker dit ter sprake brengen.
Te veel vaak moeders met of zonder die gevaarlijke voor anderen stoornis nemen de kuierlatten met kind en al, en krijgen door verzwijging van allerlei mensen en onder de plu van bijvoorbeeld hulpverleners de kans weer door te gaan met de volgende slachtoffers ook.
FOUT.

vr.groet en succes, gewoonweg aangifte zelf doen- c.q. melding
of u moet zeggen het interesseert me niet dat een verzorgend ouder een kind beschadigt wat gebeurt is wellicht al en dat hoeft niet verder beschadogd te worden door een leugenachtige dan neem ik aan even moeder die klakkeloos gezag kan krijgen hier.
denim911

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2009 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst heel erg bedankt voor de reacties.

Ik heb alleen nog een klein vraagje. Betreft eventuele aangifte tegen mij door mijn ex partner.

Als zij werkelijk aangifte gedaan zou hebben. Hoe kan ik daar achter komen? Het verzoekschrift is door haar advocaat begin juli 2009 opgemaakt en verstuurd naar de rechtbank. Afgelopen donderdag heb een afschrift hiervan ontvangen van de Rechtspraak.

Als zij toen aangifte had gedaan, had ik daar dan nu inmiddels bericht over moeten ontvangen. Ruim een maand later? Of kan dat nogsteeds?

Tevens kan ze volgens mij alle aantijgingen zoals de mishandeling en gedwongen sexuele handelingen enz niet bewijzen. Ik bedoel er wordt toch niet van haar woord alleen uitgegaan? Ik ben bang dat ze al deze aantijgingen doet om het gezag voor haar alleen te krijgen. En ben bang dat ze gewoon klakkeloos aangifte doet om dit de bekrachtigen. Terwijl ik absoluut haar met geen vinger heb aangeraakt. De relatie is imiddels 5,5 jaar voorbij. En heb een nieuw leven opgebouwd met een stabiele relatie en een dochtertje van 1 jaar, wat heel goed gaat. Door een valse aangifte en valse beschuldigingen wil ik dit natuurlijk niet kwijt en mijn baan (waarvoor ik politie toestemming nodig heb) ook niet. In hoeverre kan ik berecht worden als zij aangifte doet?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds