Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 15:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagvaarding ontvangen getuige deskundige
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kfemc

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 8:20    Onderwerp: Dagvaarding ontvangen getuige deskundige Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb de volgende vraag nog even voor het weekend. Gisteren heb ik een dagvaarding ontvangen waarin ik als getuige deskundige moet komen. Echter in de dagvaarding staat helemaal niet waarvoor ik moet getuigen, alleen de datum en locatie (eind deze maand). Ik vroeg me af of ik verplicht ben om te komen of ook mag weigeren (evt op grond van dat er noodzaak is dat ik elders ben).

Alvast bedankt voor de hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 8:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dagvaarding van wie?

En u zegt 'getuige deskundige'? Hebt u een erkende deskundigheid?

Als u verhinderd bent, kan er - mits u dat tijdig bericht - ongetwijfeld een andere datum worden bepaald.
Bekijk de homepage
kfemc

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Dagvaarding van wie?

En u zegt 'getuige deskundige'? Hebt u een erkende deskundigheid?

Als u verhinderd bent, kan er - mits u dat tijdig bericht - ongetwijfeld een andere datum worden bepaald.

van de OvJ.

Ik heb inderdaad een erkende deskundigheid, maar op meerdere vlakken.

Ok, maar ik voel er eigenlijk weinig voor om te getuigen, dus eigenlijk ben ik permanent verhinderd als je begrijpt wat ik bedoel.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kfemc schreef:

Ok, maar ik voel er eigenlijk weinig voor om te getuigen, dus eigenlijk ben ik permanent verhinderd als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je in het strafrecht "deskundige" bent, dan sta je naar mijn weten ook vrijwillig geregistreerd als deskundige om ter advies geroepen te worden. Je staat dan in een register (art. 51k, Sv).

Als dit zo is dan ben je verplicht te verschijnen (art. 51j, eerste lid, Sv). Wel heb je een verschoningsrecht (art. 51j, derde lid, jo. 217-219a, Sv).

Artikel 217
Van het geven van getuigenis of van het beantwoorden van bepaalde vragen kunnen zich verschoonen:
1°. des verdachten of mede-verdachten bloed- of aanverwanten in de rechte lijn;
2°. des verdachten of mede-verdachten bloed- of aanverwanten in de zijlijn tot den derden graad ingesloten;
3° des verdachten of mede-verdachten echtgenoot of eerdere echtgenoot dan wel geregistreerde partner of eerdere geregistreerde partner.

Artikel 218
Van het geven van getuigenis of van het beantwoorden van bepaalde vragen kunnen zich ook verschoonen zij die uit hoofde van hun stand, hun beroep of hun ambt tot geheimhouding verplicht zijn, doch alleen omtrent hetgeen waarvan de wetenschap aan hen als zoodanig is toevertrouwd.

Artikel 219
De getuige kan zich verschoonen van het beantwoorden eener hem gestelde vraag, indien hij daardoor of zichzelf of een zijner bloed- of aanverwanten in de rechte lijn of in de zijlijn in den tweeden of derden graad of zijn echtgenoot of eerdere echtgenoot dan wel geregistreerde partner of eerdere geregistreerde partner aan het gevaar eener strafrechtelijke veroordeeling zou blootstellen.

Artikel 219a
De getuige die uit hoofde van zijn ambt of beroep betrokken is bij het verhoor van een bedreigde getuige of een verhoor waarbij artikel 187d is toegepast, dan wel een daaraan voorafgaand verhoor, kan zich verschonen van het beantwoorden van een hem gestelde vraag, voor zover zulks ter bescherming van de in artikel 187d, eerste lid, of artikel 226a, eerste lid, genoemde belangen noodzakelijk is.

Ben je geen "deskundige" die geregistreerd staat. maar wordt bedoeld dat je als "gewone" getuige wordt opgeroepen dan ben je ook verplicht te verschijnen. De rechtbank kan je zelfs "gijzelen" en ophalen middels opsporingsambtenaren.
kfemc

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik weet sta ik niet geregistreerd als deskundige in een of ander register voor strafrechtzaken. Het verschoningsrecht gaat niet op.
kfemc

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb net even gebeld en het blijkt dat ik moet beoordelen of een bepaald model voldoet om een bepaalde verwachting uit te scheppen en het handelen daarna rechtvaardig is (het is mij duidelijker verteld, maar ik wil niet al te veel gegevens hier publiceren). Maar het is ontzettend moeilijk om daar eenduidig antwoord op te geven, het is bovendien erg ingewikkeld om uit te leggen aan leken waarom dat wel of niet het geval is.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan ga je er toch gewoon heen om het verhaal aan te horen en zeg je vervolgens, dat je er geen mening over hebt??
kfemc

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Dan ga je er toch gewoon heen om het verhaal aan te horen en zeg je vervolgens, dat je er geen mening over hebt??

Er zijn inmiddels al wat vorderingen. Ik heb vanmorgen details ontvangen waarover ik een oordeel moet geven. Aangezien dit mij behoorlijk wat tijd kost om te onderzoeken, heb ik een brief gestuurd naar de griffier waarin ik dit aangeef en hem verzoek mij te verwijderen als getuige.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kfemc schreef:
Er zijn inmiddels al wat vorderingen. Ik heb vanmorgen details ontvangen waarover ik een oordeel moet geven. Aangezien dit mij behoorlijk wat tijd kost om te onderzoeken, heb ik een brief gestuurd naar de griffier waarin ik dit aangeef en hem verzoek mij te verwijderen als getuige.

Ik vraag me gelijk af welke partij daar nadeel van zal ondervinden.

Maar ik snap je standpunt maar al te goed.
Moderator

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: za 08 aug 2009 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kfemc schreef:
cvb schreef:

Je bent opgeroepen door het OM, dus je kunt beter met het OM contact opnemen.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds