|
Auteur |
Bericht |
Kareltje Kletskop
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 20:35 Onderwerp: |
|
|
Rony schreef: | Je nodigt iedereen uit......
Leuke uitdaging!!!
Maar even serieus: als het gaat om een woning in de regio Haaglanden dan moet je het even zeggen. Dan is het wellicht bij een corporatie waar ik mensen intern goed ken en dan kan ik je misschien wat nuttige info verstrekken. |
Jammer, maar het gaat over een kleine woningbouw in west brabant. Tussen Breda en Bergen op Zoom in.
Maar mijn uitnodiging staat nog steeds.
Gaat de huurcommissie hier eigenlijk over ? Het is voor achterstallig onderhoud, en misschien is dat dat wel. Dan kan ik eens kijken of ik daar iets mee kan. |
|
|
|
 |
Rony
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 22:10 Onderwerp: |
|
|
Heb je het contract al getekend? |
|
|
|
 |
Kareltje Kletskop
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 22:14 Onderwerp: |
|
|
Enigste dat ik getekend heb is de overname met de vorige huurder en het papier waar ik op aangeef de woning te accpeteren. Absoluut geen huurcontract of opleveringsstaat. |
|
|
|
 |
Rony
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 22:16 Onderwerp: |
|
|
Huurcommissie gaat voornamelijk over huurprijzen en in het geval van een gebrek: toetsen of een huurprijsverlaging redelijk is. MAar jij hebt nog geen contract getekend.
Ik ga even voor je nadenken, want snel handelen is in deze wel belangrijk. Je wilt niet dat de woning aan jouw ogen voorbij gaat of dat je straks een maand huur moet betalen terwijl je er nog niet woonde. |
|
|
|
 |
Kareltje Kletskop
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 22:28 Onderwerp: |
|
|
Ik ga de woning wel accepteren en al moet ik in die bouwval gaan wonen, hier ga ik weg. Wat ik begrepen heb is dat ze de woning niet alsnog aan iemand anders meer aan kunnen en mogen bieden. Dan staan we gelijk voor de rechter.
Ik wil op zich graag deze woning, alleen wel in een normale staat. Maar al moet ik er in deze staat zolang in gaan wonen, als ik hier maar weg ben. Dit is te klein en veel te gehorig.
Dan strijd ik vanaf dat adres gewoon verder voor een normale woning en geen halve bouwval.
Maar bedankt dt je ook voor me mee wilt gaan denken, ik weet niet meer wat te doen hieraan.
En tekenen doe ik niet zomaar. Allleen met een kanttekening van niet tevreden met de opleveringsstaat. |
|
|
|
 |
Rony
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 22:38 Onderwerp: |
|
|
Dat is sowieso heel verstandig. Tekenen, maar er evt bij zetten dat er nog gebreken zijn die opgelost moeten worden.
Ik werk op een afdeling waar ik o.a. contracten laat tekenen en zelf teken, huurders informatie geef over allerlei zaken die met huren te maken hebben, huurders helpen bij aanvragen huurtoeslag. Soms ook een gesprek aan gaan bij burenruzie of regelingen treffen indien dit noodzakelijk is. Etc etc.
Ik ben dus ook zo'n dame die totaal geen technische kennis heeft. Als mensen met zo'n vraag naar mij toe komen kijk ik ook met grote ogen waarop ik snel naar een technisch beheerder (zelfde als opzichter) loop. Maar ik wil allereerst nog wel even wat commentaar leveren op jouw foto's. Maar niet teveel waarde aan hechten dus Ondertussen denk ik ook na over een oplossing voor als je er met de corporatie niet uit komt.
- Zitbad...is dit alleen viezigheid? Kan je het weg krijgen als je de kraan open zet?
- Je moet er gewoon net zo lang op aan dringen tot ze de gaatjes dichten! Dat wordt ook van jou verlangt als je er straks weer uit gaat en is een kleine moeite voor de corporatie.
- Plafond, zijn dat gaatjes? Kunnen die niet dicht gestopt worden?
- Moer op de grond, is dat niet levensgevaarlijk? Je kan daar zo over struikelen. Ik zou zeggen dat die weg moet.
- Muren moet je zelf behangen. Corporatie zorgt er alleen voor dat ze behangklaar zijn.
- Over stucwerk kan ik niets zeggen. Ik ben het zelf vaak daarover ook niet eens met de technisch beheerders. Zij zeggen dan dat het goed is, terwijl ik vind dat het niet egaal genoeg is.
- Plafond lelijk, tja met alleen lelijk zullen ze geen genoegen nemen denk ik. Maar hoe zit dat bij de andere zelfde woningen in die straat? Hebben die ook zo'n plafond? |
|
|
|
 |
Kareltje Kletskop
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 22:53 Onderwerp: |
|
|
Dat je geen technische kennis hebt is geen probleem. Je kunt niet overal verstand van hebben toch ? Maar ga dan net als die dame van deze woningbouw proberen om een technisch antowoord te geven. Laat dat aan iemand over die er wel verstand van heeft. Ik heb geen verstand van rechten dus ik ga geen juridisch advies geven. Ieder zijn of haar vak.
-Dat in het zitbad is een maandenlange lekkage van de kraan. Hopelijk is het alleen kalk. Ik vrees ergens dat er ook iets heeft liggen roesten. Zeker weten doe ik dat niet.
- Die gaatjes afsmeren ga ik ze weer eens vragen.
- Als ze die knoesten dichten en alles weer netjes afwerken is het nog acceptabel voor mij. Wel onder protest maar acceptabel.
- Behangen kan ik niet, ik wil met latex over het oude behang gaan. Mocht ik dan ooit alsnog gaan behangen dat kan ik het er niog afkrijgen.
- Een kleine oneffenheid in het stucwerk valt goed weg te werken met een stukje schuurlinnen. Deze gaten en stukken die eruit zijn krijg ik niet meer weg gepoetst.
- Dit balkenplafond is er er schijnbaar ingelegd door een vorige bewoner. Wat de andere woningen hebben weet ik eigenlijk niet. Het is zeer zeker niet standaard. |
|
|
|
 |
Rony
|
Geplaatst: do 06 aug 2009 23:43 Onderwerp: |
|
|
Ik geef geen technisch antwoord. Dat zeg ik net: ik heb geen technische kennis. Ik probeer je te laten in zien wat ze waarschijnlijk bij de corporatie zeggen. In ieder geval hoe het bij ons gaat...
Denk ook dat je met een iets andere houding misschien meer bereikt bij ze! Ik moet elke huurder hetzelfde behandelen, maar ook ik ben een mens van vlees en bloed en zal dus net even meer moeite doen voor iemand waarmee je op een normale manier erover kan praten. |
|
|
|
 |
Rony
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 0:56 Onderwerp: |
|
|
Verder wil ik je de procedure even uitleggen op het moment dat je in een huurwoning woont, dus na het tekenen van het contract.
Zoals ik al zei: allereerst moet je de klachten melden bij de corporatie. En dat moet schriftelijk gebeuren. De corporatie heeft 6 weken de tijd om de klachten te verhelpen. Zijn je klachten niet verholpen binnen deze 6 weken dan kun je een verzoek tot huurverlaging indienen bij de huurcommissie.
Voorbeelden van klachten die in aanmerking kunnen komen voor huurverlaging zijn:
- constructiefouten
- ontbreken van de basisvoorzieningen
- ernstige lekkages
- verzakkingen
- houtrot
- schimmelvorming
- onvoldoende ventilatie
- overlast door gebrek aan geluidsisolatie
- tekort aan buitenlicht in woon- en slaapkamer.
Ook nog wel andere zaken, maar dit zijn voorbeelden die ernstig genoeg zijn om in aanmerking te kunnen komen voor huurverlaging. Dus je zal wel moeten beoordelen of jij denkt dat dat het geval is.
Je kan ook naar de rechter stappen, maar dan moet je wel heeeel zeker van je zaak zijn.
Bij ons is het verder zo dat wanneer iemand het niet eens is met de staat van de woning (voordat het contract getekend wordt), dan gaat de technisch beheerder bekijken waar onderhoud noodzakelijk is. Is hij van mening dat de woning in goede staat is, dan kan de huurder kiezen. Of hij neemt de woning hoe hij is, of hij neemt hem niet en dan gaat de woning naar de volgende kandidaat.
En ik ben het met je eens als je denkt en voelt: dit kan toch niet, dit is niet eerlijk! Maar zo gaat het vaak wel. Er wordt ook vaak misbruik van gemaakt. Mensen die onterecht heel erg veel tijd nodig hebben om te beslissen over een woning, er allerlei zaken bijhalen zoals gebreken terwijl dat niet juist is.
Wat overigens ook nog weleens gebeurd is dat de corporatie er voor kiest om de woning een paar weken leeg te laten staan voor onderhoud. Dan schuift de mutatiedatum een paar weekjes vooruit. Dan kun jij een paar weken later je woning in, maar betaal je ook pas vanaf de datum dat het contract in gaat.
Wat ik je nog wilde vragen: Staat de woning al leeg of woont de vorige huurder er nog in? |
|
|
|
 |
Kareltje Kletskop
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 10:04 Onderwerp: |
|
|
De opmerking was als goed bedoeld hoor. Rony. Niet als aanval. Tekst is moeilijk om de juiste emotie erbij over te brengen. Ik merk aan je reaktie dat dat mislukt is.
Ik ben alleen ondertussen zo moe van dat gevecht met hun elke keer. Nooit is er iets normaal mogenlijk daar.Altijd kan iets niet, mag het niet is het niet mogenlijk. Is het niet volgens hun regels. Een keertje meedenken is te veel gevraagd bij deze woningbouw.
In deze woning heb ik ook een half jaar moeten knokken eer ze het aanrecht eens kwamen maken. Het lag er los en 1,5 cm scheef erop en alles afwerklatjes waren rot. Ook het water liep er langs de zijkant af. Pas toen ik aangaf om de volgende week eens langs te komen met het aanrecht onder mijn arm ging er pas wat gebeuren. Mijn huidige woning is zeer gehorig en de buurt gaat hard achteruit.
Het lijkt mij dat mijn foto's aangeven dat de staat van de woning niet goed is.
In die andere woning kan ik met mijn mobiliteit eigenlijk niet veel. Traplopen bijvoorbeeld is een probleem. Een liftje is niet mogenlijk door mijn gewicht(BED). Daarnaast heb ik een evenwichtstoornis en is traplopen dus een probleem voor mij Een wc boven is er niet dus dat wordt een ouderwetse po onder bed zetten. Toch is men van mening dat dit een passende woning is. Het gaat toch al flink behelpen worden en de via de WMO gaan al een paar dingen aangepast moeten worden.
De ellende is dat het slikken of stikken is met zo'n woning. Vandaar dat ik de publiciteit wil zoeken met dit.
Ik moet gewoon de woning accepteren dat is de ellende. En het is te vervallen om er nog iets van te maken. Appartementjes zijn hier heel weinig en ik vind een balkon niets. Ik had veel liever die kleine huisjes met 1 slaapkamer en een zoldertje maar hier zijn die allemaal voor 55+ of voor mensen met een beperking. Nu vindt de woningbouw mijn beperking niet genoeg om er 1 aan mij te geven. Daarbij worden er nu in kleine dorpskernen overal zorgcentra's gebouwd en worden er in sommige gevallen daarvoor van die huisjes afgebroken. Dus vrijkomen doen die voorlopig niet. |
|
|
|
 |
Rony
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 15:19 Onderwerp: |
|
|
Oke sorry dan.
Gaat het bij jullie ook op inschrijfduur? Bedenk wel dat als je een woning accepteert je weer onderaan de lijst begint. Soms is het dan ook verstandig even een woning te laten gaan met de hoop dat er binnen een maand iets beters leeg komt en dus in de woonkrant wordt aangeboden (ik weet overigens niet of het zo in jullie regio ook werkt)
Daarnaast vraag ik me af of het verstandig is om weer te gaan huren bij een corporatie waar je al vooraf moe van wordt. Zijn er geen anderen? |
|
|
|
 |
Kareltje Kletskop
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 15:58 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook niet goed in dingen goed en tacktvol verwoorden. . Ik ben metaalarbeider en tacktvol zijn heb je daar niet nodig. Ik zou eigenlijk een goede woordvoerder nodig hebben.
Normaal gaat het erom wie het langs ingeschreven is voor een een cluster. Een cluster is een wijk waarvoor je je in kunt schrijven. Men mag tot en met 8 groepen inschrijven.
Mocht ik deze woning weigeren dat verlies in mijn "urgentie". Dan ga ik gewoon in de rij met huurders en kan ik op mijn beurt wachten. Er is ook de regel dat als je een woning weigert je het eerste half jaar niets meer aangeboden krijgt. Maar hoe het allemaal precies gaat met de verdeling is mij een raadsel. Daar kan ik ook niets van terugvinden in folders of op hun site. . Bij die andere woningbouw staat er elke 2 weken een lijstje welke woning voor hoeveel punten weggegaan is.
Ook is het me een raadsel hoe je een medische indicatie kunt krijgen voor een geschikte woning. Tot nu toe stuurt de gemeente me naar de woningbouw en de woningbouw stuurt me naar de gemeente.
Ik sta al een jaar bij een andere coöperatie ingeschreven. De wachtijd is daar echter 5 tot 7 jaar. Ik heb echter geen emotionele of sociale binding met de gemeente dus heb ik weinig punten om mee te beginnen. ( Alleen mijn moeder woont in die gemeent maar dat is niet genoeg meer tegenwoordig)
Die woningbouw publiceerd elke 2 weken de vrijgekomen woningen op internet, in een gemeentekrantje en sturen je een formulier. Ook is het daar veel duidelijker welke woning voor hoeveel punten weggegaan is. Daar zou ik veel liever van gaan huren dat deze woningbouw. Daar hebben ze veel meer van die kleine gelijkvloerse woningen die ik zo graag wil hebben. En die ook veel beter zijn voor mij. In deze gemeente is geen andere coöperatie dan deze helaas.
Ik houd het hier echter geen 5 tot 7 jaar meer uit. Huren via een makelaar is te duur. Dus ik weet het niet meer
Ik voel hier echt een mes op mijn strot staan dat het slikken of stikken is.. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 17:46 Onderwerp: |
|
|
Er zijn verschillende mogelijkheden:
1. u kunt de verhuurder dagvaarden en nakoming van de onderhoudsverplichting eisen. De huurder geeft in de dagvaardiging aan welke werkzaamheden de verhuurder moet verrichten. Onderbouwing van de vorderingen met een rapport van een deskundige is aan te bevelen. Een onderzoeksrapport van de (gemeentelijke) dienst, die krachtens art. 13 Woningwet belast is met het toezicht op de kwaliteit van de woningen, wordt vaak aangemerkt als deugdelijk bewijs. De huurder kan in zijn vordering opnemen dat de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden volgens de door deze dienst te stellen bouwkundige eisen. Deze nakomingsprocedure neemt al gauw een jaar in beslag en de huurder kan in geval van ernstige onderhoudsgebreken een spoedvoorziening vragen middels een kort geding. Er moet dan sprake zijn van eenvoudig te bewijzen gebreken, die het woongenot zo ernstig schaden dat onmiddelijk ingrijpen noodzakelijk is. Dit lijkt me hier niet het geval.
2. De huurder kan de verhuurder voor de kantonrechter dagvaarden om een machtiging te verkrijgen de onderhoudswerkzaamheden zelf te verrichten. De kosten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden komen dan voor rekening van de verhuurder. (art.3:299 BW) Deze machtiging is niet achteraf te verkrijgen, dus daar moet u voor oppassen door niet zelf het onderhoud te (laten) verrichten, want dan krijgt u het zonder machtiging niet vergoedt. U kunt de verhuurder wel schrijven dat u deze machtiging zal gaan aanvragen binnen een bepaalde termijn.
3. De huurder kan een klacht over de onderhoudstoestand van de woning indienen bij de gemeente. Wanneer de gemeente een actief aanschrijvingsbeleid voert kan een huurder vanaf de zijlijn toekijken hoe de gemeente op grond van haar in de Woningwet vastgelegde publieke taak de verhuurder dwingt zijn verhuurde woning op te knappen.
4. Een huurder die een woning huurt van een toegelaten instelling (een sociale verhuurder) kan op grond van art. 16 BBSH ook een klacht indienen bij een klachtencommissie. Deze (onafhankelijke) commissie adviseert de directie over de wijze waarop de klacht afgehandeld moet worden. De directie is echter niet verplicht het advies op te volgen. De adresgegevens kunt u verkrijgen via de verhuurder.
5. Bij ernstige verwaarlozing van de onderhoudsverplichting kan bij het niet naar behoren kunnen bewonen van de woning een vergoeding vorderen voor de geleden schade, of de huurbetaling opschorten en de ongedaanmaking vorderen van reeds geleverde prestaties. Dit vormt hooguit een prikkel voor de verhuurder om de onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.
Zoals ziet wordt de huurder redelijk goed beschermd en kunt u daar gebruik van maken om de verhuurder te wijzen op zijn/haar verplichtingen |
|
|
|
 |
Kareltje Kletskop
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 18:21 Onderwerp: |
|
|
Even in Jip en Jannekes taal zetten voor mijzelf. Corrigeer me aub als ik het verkeerd begrijp. En bedankt voor je reaktie.
Als ik de woning zo accepteer( huurcontract tekenen) dan kan ik achteraf nog gaan om het opgeknapt te krijgen. Hoe zit het met die opleveringsstaat ?
punt 1 lijkt mij ook niet van toepassing.
punt 2
Ik kan via de kantonrechter gaan vragen om een machtiging om het te laten doen door derden, maar wel op de kosten van de woningbouw. Wel de woningbouw van te voren de tijd geven het op te knappen en aangeven dat ik dit voornemens ben. Dat ga ik eerst zelf proberen maar anders zou dit een klus kunnen gaan zijn voor mijn rechtbijstandsverzekering. Liever zou ik het met een kopje koffie en een koekje gewoon overeen kunnen komen.
punt 3
een klacht bij de gemeente wegleggen of hier de woningwet overtreden wordt. Moet ik maandag ook eens onderzoeken bij deze gemeente.
punt 4
Het is een sociale woningbouw en vormt met 4 andere woningbouwvereningen een klachtencommissie. Ik hoor via de huurdersbelangen daar weinig positiefs over. Volgens de voorzitter zijn het 5 handen op 1 buik. Ze dekken elkaar.
Punt 5 ziet er mij goed uit. Mag ik zelf een deel van de huur in gaan houden? Dat zonder juridsche steun ? Wat is niet naar behoren kunnen bewonen? Is dat iets dan met duidelijke regels omschreven is of is dat meer hoe iemand het ervaart?
Zijn er voorbeelden ergens van zulke zittingen en uitspraken te vinden op internet?
Ik lees overal namelijk van die dingen die je op meerdere manieren uit kunt leggen.
de woning in acceptabele staat opleveren. wanden en plafonds in gangbare lichte kleuren. Behang en schilderklaar zijn van de woning. type "kwaaltjes" van de woning moet je accepteren Wat deze dingen nu precies inhouden kan ik nergens terug vinden.
Hier kan ik allemaal pas mee verder als ik de woning definitief heb dus. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 19:43 Onderwerp: |
|
|
Misschien is het wat om via het juridisch loket doorverwezen te worden naar een huurrechtadvocaat of er rechtstreeks heen te gaan?
Ik roep maar wat hoor  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|