|
Auteur |
Bericht |
Aapnootmies
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 22:09 Onderwerp: Ontslagen voor aanvang dienstverband (credietcrisis) |
|
|
Vandaag overkwam mij het volgende.
Ik heb enkele weken geleden een contract getekend bij mijn nieuwe werkgever. Alles is hierin tot in de puntjes geregeld en zag er goed uit.
Na deze getekend terug te hebben ontvangen heb ik vervolgens mijn ontslagbrief bij mijn huidige werkgever ingediendt.
Resultaat is als volgt.
per 31-12-2008 treed ik uit dienst bij mijn huidige werkgever. ivm vakantie en huwelijk en is mijn laatste dag komende dinsdag. Allemaal prima geregeld.
1-1-2009 treed ik in dienst bij mijn nieuwe werkgever met als eerste werkdag 12-1-2009 (ja lange huwelijksreis).
Afgelopen week heb ik nog contact gehad met mijn nieuwe werkgever betreffende de lease wagen end en alles leek prima.
Tot vandaag echter.
Begin van de avond kreeg ik telefoon "ik heb vervelend nieuws, we moeten toch afzien van het arbeidscontract met je".
Een lang verhaal kort.
Een aantal belangrijke projecten bij hun klanten zijn niet doorgegaan en op langer termijn geschoven waardoor de budgetten voor volgend jaar ingekrompen zijn, ze een aanname stop hebben, aflopende contracten niet verlengen en dus het mijne in zijn geheel niet meer laten beginnen.
Nu is mijn vraag, mag dit zomaar op deze manier, is het rechts geldig?
Kunnen ze zomaar eenzijdig een contract beëindigen.
Heb je recht op een uitkering, je hebt zelf ontslag genomen, wel is waar met een getekend contract voor onbepaalde tijd met 2 maanden opzeg termijn. Maar toch een rechtsgeldig contract.
Wat zijn goede stappen om te ondernemen?
Ik heb mijn rechtsbijstand om ingeschakeld, maar dat duurt tot volgende week gezien het weekend is.....
Inmiddels ook al heel wat afgebeld waaronder diverse headhunters welke aangeven dat dit niet zomaar kan, je hier schade door lijdt en mogelijk recht hebt op een vergoeding. Alhoewel ik liever zou weten dat ik een uitkering zou kunnen krijgen voor zolang nodig is.
Ik hoor graag wat jullie er van denken. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 23:09 Onderwerp: |
|
|
He getverderrie wat een vervelend probleem, juist vanwege de komende feestelijkheden.
Er zitten m.i. twee kanten aan. De ene kant is: er is een overeenkomst tussen jullie en die gaat nu niet door door een omstandigheid die volgens mij voor rekening van de werkgever komt.
De andere kant is dat men had kunnen doen alsof de neus bloedde en jou er dan in de proeftijd uit had kunnen zetten. Daarvoor is immers niet eens een bijzondere reden nodig.
Ik zou je toekomstige werkgever (die het nu dus niet meer wordt) vragen om wat telefonisch is meegedeeld in elk geval even per omgaande per brief te bevestigen. Wellicht kun je als het er op aan komt daarmee nog in aanmerking komen voor een uitkering als dat nodig mocht zijn, want je hebt daar - nu je zelf ontslag hebt genomen bij de huidige werkgever - normaalgesproken geen recht op.
Je zou een procedure kunnen starten. Ook (of juist) dan komt zo'n brief je wel van pas. Of je dat moet doen en je schade moet vorderen moet je zelf beoordelen. Er gaat veel energie in zitten. Energie die je wellicht beter kunt stoppen in het vinden van een nieuwe baan.
Alternatief is om het gesprek met je huidige werkgever maar aan te gaan en te vragen of je in elk geval de komende tijd nog kunt blijven werken en op een plezierige manier wat later afscheid van elkaar kunt nemen. Dat je de nieuwe baan hebt genomen is natuurlijk wel een signaal dat je toe bent aan wat anders. Het hoeft echter niet te zeggen dat je zit te balen in je huidige baan. Dat je op termijn zult weggaan zal wel duidelijk zijn, maar goed, dat kan dus ook in goed overleg en later. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 23:39 Onderwerp: Re: Ontslagen voor aanvang dienstverband (credietcrisis) |
|
|
Aapnootmies schreef: | Nu is mijn vraag, mag dit zomaar op deze manier, is het rechts geldig?
Kunnen ze zomaar eenzijdig een contract beëindigen. |
Is er in je contract met je nieuwe werkgever een proeftijd overeengekomen? Zo ja, voor hoe lang?
Is er geen proeftijd schriftelijk overeengekomen, of voor langer dan 2 maanden, dan is het ontslag niet rechtsgeldig.
Vermoedelijk heb je echter een proeftijd van max. 2 maanden. Dan kon je in ieder geval gedurende die 2 maanden zonder opgave van redenen ontslagen worden. Ontslag nog vóór aanvang van het dienstverband (of een uur na aanvang) wordt echter wel eens aangemerkt als misbruik van bevoegdheid. In dat geval zou het ontslag ook niet rechtsgeldig zijn.
Quote: | Heb je recht op een uitkering, je hebt zelf ontslag genomen, wel is waar met een getekend contract voor onbepaalde tijd met 2 maanden opzeg termijn. Maar toch een rechtsgeldig contract. |
Goede vraag. Ik denk vooralsnog van wel, maar zeker ben ik er niet van. Als niemand die er meer van weet reageert zal ik er nog eens beter naar kijken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Aapnootmies
|
Geplaatst: za 06 dec 2008 8:59 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties.
Wat er telefonisch gezegd is wordt ook nog per brief bevestigd, die brief heb ik waarschijnlijk vandaag.
Ik heb mijn huidige werkgever inderdaad de vraag gesteld om nog wat langer te blijven. Hier krijg ik maandag een reactie op. Even afwachten dus.
De rechtsbijstand komt volgende week met een reactie. Ik moet zeggen dat ik wel wil kijken om "schade" te vergoeden.
Ivm huwelijk en vakantie ben ik de komende maand niet in de gelegenheid te solliciteren, daarnaast loop ik m'n slaarloon mis. Ik wilde daar juist per 1-1 beginnen ivm spaarloon.
Wat jullie zeggen ivm opzeggen in proeftermijn gaf hij ook al aan dan ze overwogen dat te doen. Voordeel dan is, dat je ZEKER een uitkering krijgt.
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd met een proeftijd van 2 maanden. Ik heb bij mijn huidige werkgever trouwens ook een contract voor onbepaalde tijd.
Ik heb ook meerdere mailtjes waar mijn nieuwe werkgever, minder dan een maand geleden nog in verklaart "Ons aanbod om je in dienst te nemen is onverkort, ook dat is geen nieuws. Ik heb je in dienst treding zelfs "budgettair" kunnen verantwoorden".
Het stukje wat je stuurde is heel interessant. Ik ben geen jurist dus heb het snel doorgelezen, maar ik ga het wel aankaarten bij mijn rechtsbijstand verzekering.
Bedankt voor de reactie, als iemand nog meer info heeft hoor ik het graag! |
|
|
|
 |
Aapnootmies
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 12:11 Onderwerp: |
|
|
Vanwege een huwelijk en aansluitende huwelijksreis mocht een reactie even duren, maar hier dan een update die mogelijk ook voor andere interessant is.
De voorlopige uitkomst is als volgt.
1.) de uitkering.
Het is 99% zeker dat ik gewoon een uitkering ontvang.
De motivering hiervoor is de volgende.
Ik heb mijn huidige contract pas opgezegd nadat ik een getekend contract van mijn nieuwe werkgever ontvangen heb. Ik ben wettelijk verplicht mijn contract op te zeggen alvorens een nieuwe aan te gaan.
Het feit dat ik gewacht heb met opzetten tot ik een getekend exemplaar retour heb, zegt het UWV dat ik er alles aan het gedaan aan het werk te blijven.
Ze noemen deze uitzonderlijke situatie "overmacht" en buiten mijn schuld om. Ik verwacht dan ook deze week de definitieve bevestiging.
Het is dus altijd van belang pas op te zeggen als je een getekend exemplaar hebt en NIET eerder.
2.) wat is er juridisch gezien mogelijk tegen deze werkgever en zijn handelswijze?
Hier ben ik door onze vakantie nog niet heel veel mee bezig geweest.
Gisteren gesproken met mijn rechtsbijstands advocaat. Die had mijn stukken nog niet binnen maar gaf wel aan dat er obv mijn verhaal en de mail wisselingen met mijn nieuwe werkgever (waarin dus gezegd wordt dat mijn komst "zelfs budgettair verantwoord is"), dat er waarschijnlijk wel een goede zaak in zit. Na bestudering van het dossier hoor ik meer over de mogelijkheden.
Ik zal proberen deze posting enigszins te update omdat andere en mogelijk ook profijt van hebben.... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 14 jan 2009 23:39 Onderwerp: |
|
|
Ja graag en bedankt alvast voor deze update. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Aapnootmies
|
Geplaatst: vr 12 jun 2009 17:11 Onderwerp: |
|
|
Het is al even geleden, maar zoals beloofd zou ik laten weten hoe alles afliep.
Vandaag de brief van de advocaat gehad. In de tussentijd is er veel gebeurd.
Zo was ik het niet eens met de reactie van de rechtsbijstand dat het wel allemaal zomaar mocht en ik bewijslast aan moest dragen, terwijl die er in overvloed al lag in mijn voordeel.
Daarom ook een second opinion aangevraagd. Na veel getreuzel werd de zaak eindelijk doorgestuurd.
Die advocaat gaf aan dat er wel degelijk mogelijkheden zijn. En ook bleek dat er door de rechtsbijstand nog geen brief verstuurd was waarin aangegeven werd dat men zich berade op stappen (de in gebreke stelling). Hiervoor heb je 6 maanden. De advocaat zag dit 4 dagen voor het verstrijken van die termijn.
Een lang verhaal kort. Wettelijk gezien mag een werkgever de proeftijd niet gebruiken voor een ontslag vanwege bedrijfseconomische reden zoals mijn toekomstig werkgever wel heeft gedaan.
Dit houdt in dat de werkgever een ontslag vergunning aan had moeten vragen. De claim is dan ook gebaseerd op wat wets artikelen. Die komen er op neer dat de claim afhankelijk is van de wettelijke opzeg termijn. In mijn geval 2 maanden voor mij en 4 maanden voor de werkgever.
Onderstaand een citaat uit de schadeclaim die anderen die een vergelijkbare situatie meemaken kan helpen.
Kort samengevat komt die brief op het volgende neer:
de arbeidsovereenkomst is opgezegd, onrechtmatig en/of onrechtmatig. Krachtens de wet, meer in het bijzonder krachtens artikel 7:677 lid 2 BW jo. 7:680 lid 1 BW, waarbij ik voor deze zaak aansluiting zoek. In artikel 7:677 lid 2 BW is geregeld de onregelmatige opzegging in artikel 7:680 lid 1 BW is geregeld de schadevergoedingsplicht in het geval van een onregelmatige opzegging. Artikel 7:680 lid 1 BW regelt de gefixeerde schadevergoeding. In die bepaling is geregeld dat de schadevergoeding bij onregelmatige opzegging zo groot is als het loon voor de tijd, dat de arbeidsovereenkomst bij regelmatige opzegging had behoren voort te duren. Kort samengevat: het loon over de opzegtermijn.
In de arbeidsovereenkomst die ******** met cliënt heeft gesloten staat dat voor werknemer een opzegtermijn van twee maanden geldt. Deze bepaling brengt op grond van de wet, meer in het bijzonder artikel 7:672 lid 6 BW met zich mee, dat voor u, **********, een opzegtermijn van vier maanden geldt. Cliënt maakt aldus aanspraak op loon over een periode van vier maanden, te vermeerderen met vakantiegeld. Cliënt zou ******* bruto per maand te vermeerderen met vakantiegeld gaan verdienen. De gefixeerde schadevergoeding berekent cliënt aldus op grond van de wet op een bedrag van ******* bruto, het is op dit bedrag waarop cliënt ook aanspraak maakt.
mocht er weer nieuws zijn dan vul ik het aan. |
|
|
|
 |
selanty
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 jul 2009 22:42 Onderwerp: |
|
|
Ik ben dus gelukig niet de eenige met dit probleem. Ik zou per 1 september bij mijn nieuwe werkgever beginnen.
Bij mijn huidige werkgever opzegt na ondertekening van het contract.
Bij mijn huidige werkgever heb ik een auto van de zaak die ik niet bij mijn nieuwe werkgever zou krijgen. Dus een auto aangeschaft een hoop kosten en dan dit gewoon via een mailtje en daarmee is de kous af.
Ik zit dus ook te denken om een claim in te dienen via mijn rechtsbijstand.
Heb je toevallig al wat gehoord of is het een onbegonnen zaak.
Oh vergeten ik kan wel mijn oude baan behouden |
|
|
|
 |
jelle v
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 30 jul 2009 12:04 Onderwerp: |
|
|
Aapnootmies schreef: |
Een lang verhaal kort. Wettelijk gezien mag een werkgever de proeftijd niet gebruiken voor een ontslag vanwege bedrijfseconomische reden zoals mijn toekomstig werkgever wel heeft gedaan.
|
Interessant.. Dit is jurisprudentie neem ik aan? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 30 jul 2009 12:46 Onderwerp: |
|
|
selanty schreef: | Oh vergeten ik kan wel mijn oude baan behouden |
Doen!
Ontslag voor aanvang proeftijd is in sommige gevallen niet rechtsgeldig, maar je schiet er uiteindelijk ook dan niet zo heel veel mee op. Een toekomstige vruchtbare arbeidsrelatie bouw je niet echt op met een rechtzaak. De schadevergoeding zal ook niet erg hoog zijn in het geval je gewoon bij je oude baas bent gebleven, en thuis gaan zitten om een hogere vergoeding te krijgen, zal uiteindelijk ook niet lonend blijken! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 30 jul 2009 12:58 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | en thuis gaan zitten om een hogere vergoeding te krijgen, zal uiteindelijk ook niet lonend blijken! |
En het zou me niet verbazen als dat ook niets zou helpen, omdat op de werknemer ook de plicht rust voor zover mogelijk de schade te beperken.
Probleem hier lijkt me vooral de kosten van de aanschaf van een nieuwe auto. Ik denk dat die voor rekening van selanty blijven, want ook als je het te vroege opzeggen door de nieuwe werkgever wegdenkt, zou hij die auto hebben aangeschaft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 31 jul 2009 11:59 Onderwerp: |
|
|
Aapnootmies schreef: | Het is al even geleden, maar zoals beloofd zou ik laten weten hoe alles afliep.
Vandaag de brief van de advocaat gehad. In de tussentijd is er veel gebeurd.
Zo was ik het niet eens met de reactie van de rechtsbijstand dat het wel allemaal zomaar mocht en ik bewijslast aan moest dragen, terwijl die er in overvloed al lag in mijn voordeel.
Daarom ook een second opinion aangevraagd. Na veel getreuzel werd de zaak eindelijk doorgestuurd.
. | Welke rechtsbijstandsverzekering is dat? |
|
|
|
 |
|