Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

fotoalbum uit jeugd meegenomen door moeder
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
martijn79

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 18:01    Onderwerp: fotoalbum uit jeugd meegenomen door moeder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

In mijn jeugd zijn mijn ouders gescheiden. Met mijn moeder heb ik nu geen contact meer (ruzie).

Zij heeft wel mijn fotoalbum uit mijn jeugd meegenomen. Nu heb ik zelf kinderen en wil ik mijn fotoalbum terug.

Is het opeisen van mijn fotoalbum toegestaan? Is dit geregeld in de wet??

Hoe kan ik het nu aanpakken om mijn album terug te krijgen?

hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst gewoon vragen. Je begint in zo'n geval niet met het uitbrengen van een dagvaarding.

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb ruzie met haar, zij heeft mij in het verleden zwart gemaakt van drugs beschuldigd mijn eigen vrouw tegen mij opgezet enz.

Dus haar vragen wordt moeilijk. Nu wil ik haar wel een brief schrijven, maar kan ik dat album wel opeisen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat heeft het voor zin om op hoge poten te gaan eisen, als je nog niet eens weet dat op een beschaafde manier vragen niet helpt?

Ik vind het persoonlijk zonde van mijn tijd om mij hier in te verdiepen als jij de moeite niet eens hebt genomen om het te vragen. Misschien wil een ander die tijd wel besteden.

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 19:07    Onderwerp: Re: fotoalbum uit jeugd meegenomen door moeder Reageer met quote Naar onder Naar boven

martijn79 schreef:
Hallo allemaal,

In mijn jeugd zijn mijn ouders gescheiden. Met mijn moeder heb ik nu geen contact meer (ruzie).

Zij heeft wel mijn fotoalbum uit mijn jeugd meegenomen. Nu heb ik zelf kinderen en wil ik mijn fotoalbum terug.

Is het opeisen van mijn fotoalbum toegestaan? Is dit geregeld in de wet??

Hoe kan ik het nu aanpakken om mijn album terug te krijgen?

hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Van wie is het album? Is het jouw eigendom of heeft je moeder vroeger veel foto's van jou gemaakt om voor zichzelf te bewaren? De eigendomsvraag is wel essentieel in deze.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stel ook voor dat je het aan haar gaat vragen en dan ook nog met as aanbod dat als zij die foto's ook zelf wil hebben er extra afdrukken worden gemaakt op jouw kosten.

Als je heel formeel wilt zijn heb jij volgens mij niets te eisen, want het recht op de foto's berust bij degene die ze gemaakt heeft (en dat kun jij niet zijn).

Een extra argument dus om gewoon maar eens weer voorzichtig dat contact te leggen.
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Als je heel formeel wilt zijn heb jij volgens mij niets te eisen, want het recht op de foto's berust bij degene die ze gemaakt heeft (en dat kun jij niet zijn).

[wijsneusmode=aan]
Tenzij moederlief het fotoalbum aan TS heeft geschonken, vandaar mijn vraag over de eigendom Smile
[/wijsneusmode]

Maar ik ben het wel met jou en bona eens hoor, vragen geeft toch de beste kans.
martijn79

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn foto album bestaat uit foto's van mij van baby tot kind van ca. 6 jaar.

De foto's die erin ziten zijn dus gewoon toen allemaal verzameld en ingeplakt. Opa heeft foto's gemaakt en ooms en tantes.

Laatst is op de tv een stuk geweest dat het foto album altijd van het kind blijft.
Ik heb al zeker 3 dagen gezocht op internet om dat stuk terug te vinden of in wetboeken o.i.d. Maar ik vind dus niets.

ik heb een brief gemaakt zie hieronder, wat denken jullie ervan?

Aan:
Afz.

Betreft:

****, 21-07-2009

Geachte *****,

Volgens de portretwet is geregeld dat fotoalbums en foto’s gemaakt in de privé sfeer altijd toebehoren aan degene die op de foto staat of aan degene waarvoor het fotoalbum is samengesteld.

Tijdens het verdelen van de inboedel heeft u het fotoalbum van dhr. **** meegenomen, dit fotoalbum is niet uw eigendom, u had het nooit zonder toestemming van de eigenaar mogen meenemen.

Bij deze wil ik u dan ook verzoeken het fotoalbum van ***** in originele staat met alle originele foto’s per ommegaande te retourneren.

Mocht dhr. ******** na 3 weken het fotoalbum niet of niet in originele staat ontvangen hebben, dan zal dhr. ****** verdere juridische stappen ondernemen.

Hoogachtend,

tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je die brief beter kunt verscheuren. Als mijn zoon (gesteld dat ik er eentje had), ook al zou er geen contact meer zijn, mij zo zou benaderen, zou die brief linea recta de vuilnisbak in gaan.

Wat dacht je van iets in de trant van:

Beste moeder (of ma of hoe je haar ook maar wilt noemen),

We hebben al een hele tijd geen contact meer gehad, dus je zult wel verbaasd zijn deze brief van mij te ontvangen.

Ik zou graag binnenkort eens met je afspreken om te kijken hoe het jou vergaat. Ook wil ik graag met je bespreken of ik het fotoalbum met mijn kinderfoto's zou kunnen krijgen of dat we iets af kunnen spreken over het maken van extra afdrukken van de foto's. Nu ik zelf kinderen heb zou ik het fijn vinden die te laten zien.

Ik hoop gauw van je te horen.

Vriendelijke groet,

(je naam)

Dat komt toch even heel anders over dan direct maar over je rechten gaan beginnen en over een eventuele procedure???

Voor wat betreft de juridische kant van de zaak heeft Ius Mentis natuurlijk weer mooie informatie.
martijn79

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die brief die jij opsteld kan ik natuurlijk wel begrijpen maar ik wil door hetgeen in het verleden is gebeurt geen contact meer met haar.

Om even duidelijk te maken ik ben 30 jaar zij woont nu ca. 200 km bij mij vandaan en ik haat haar. Dit is een gevoel dat kan ik niet beschrijven maar ik kan gewoon niet met haar praten. Als ik haar zie dan ga ik bijna letterlijk over mijn nek.

Dit gevoel heb ik bij niemand ooit in mijn leven ervaren.

Dus je begrijpt nu wel dat ik die brief van jou niet kan versturen. Daarom wilde ik al een zakelijkere brief sturen. Maar toch bedankt voor de moeite

Dus jullie menen dat ik geen rechten kan ontlenen dat dat album van mij is.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, je kunt hem ook zakelijker maken, maar begin in elk geval niet over recht hebben op en procedures enzo, want dat schiet gewoon meteen verkeerd.
martijn79

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zal vannacht een een nieuwe brief verzinnen met jullie adviezen.
Dan zal ik die morgen posten.

Alvast bedankt voor de moeite
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat jouw brief juridisch onjuist is. Het is niet zo dat op basis van het portretrecht dat album aan jou toebehoort. Wie heeft het album gekocht en die foto's erin geplakt? Als dat jouw moeder is heb jij m.i. geen recht op dat album. Je moeder is eigenaar, niet jij. Als het anders is moet je het maar zeggen.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je plaatst jezelf in een lastig parket.

Is er geen neutraal familielid die voor jou aan je moeder wil vragen of de foto's of herdrukken ervan naar jou mogen?

BerichtGeplaatst: wo 22 jul 2009 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martijn.
Is er geen familie-persoon die voor jou kan bemiddelen,vader, broer zuster, oom of tante?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds