|
Auteur |
Bericht |
Rude
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 jul 2009 21:36 Onderwerp: Sociale huurwoning juridisch overdragen naar zoon? |
|
|
Mijn vader heeft een huurwoning van cooperatie, dus sociale huurwoning.
Hij wil wellicht over een tijd gaan verhuizen en samenwonen.
De woning wordt normaliter weer via woonzoektraject op de markt gezet.
Dus wil hij deze woning wellicht op mijn naam kunnen laten zetten, omdat hij het heel mooi heeft verbouwt ook gedeeltelijk op zijn kosten en is dus erg mooi geworden.
Ik woon zelfstandig en ben 35 jaar en geruime tijd meerderjarig.
Hij heeft via via gehoord dat dat juridisch mogelijk is.
Hangt dit per cooperatie af of kan je als huurder recht ontleden uit feit dat je een meerderjarige zoon (ik) kan laten inwonen en laten inschrijven?
Hoop dat iemand iets weet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 14 jul 2009 22:01 Onderwerp: |
|
|
Dit kan alleen als de wooncoöperatie akkoord gaat. Als zoon die niet eens in die woning woont heb je geen enkel recht op de woning. Zelfs als je bij je vader had ingewoond is het volgens mij niet duidelijk dat je recht zou hebben gehad op de woning. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 6:45 Onderwerp: |
|
|
Er is één klein kansje.
Je moet voor een behoorlijk periode ingeschreven staan in het GBA als zijnde de hoofdbewoner en gedurende die tijd ook de huurpenning hebben voldaan, ook moet jou vader in die tijd het pand als woonadres hebben. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 14:51 Onderwerp: |
|
|
De GBA doet er in beginsel niet toe. Als er al een recht op overname van de huur is, dan is dat omdat de zoon er daadwerkelijk heeft gewoond.
De GBA dient de feitelijke situatie weer te geven en kan dienen als bewijs daarvan. De GBA misbruiken om "bewijs" te creëren van een andere situatie dan de werkelijke is strafbaar.
De GBA maakt volgens mij trouwens geen onderscheid tussen hoofdbewoners en andere bewoners. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 16:42 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
De GBA maakt volgens mij trouwens geen onderscheid tussen hoofdbewoners en andere bewoners. |
Jawel.
De hoofdbewoner moet namelijk de gemeentelijke belastingen voldoen en is het persoon dat aangesproken wordt in geval van overlast etc., de hoofdbewoner is ook het persoon die wijzigingen kan aan laten brengen omtrent medebewoning. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 17:01 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | bona fides schreef: | De GBA maakt volgens mij trouwens geen onderscheid tussen hoofdbewoners en andere bewoners. |
Jawel. |
Kom maar op met een bepaling uit de Wet GBA.
Quote: | De hoofdbewoner moet namelijk de gemeentelijke belastingen voldoen |
De persoon die de aanslag ontvangt wordt vrij willekeurig gekozen. De ene gemeente kiest de oudste bewoner, de andere de oudste man, etc. Hier zijn verschillende draden over op dit forum.
Quote: | en is het persoon dat aangesproken wordt in geval van overlast etc. |
Dat heeft niets met de Wet GBA te maken.
Quote: | de hoofdbewoner is ook het persoon die wijzigingen kan aan laten brengen omtrent medebewoning. |
Voor zover het gaat om de verhouding huurder - verhuurder gaat het om iets puur civiels waar de GBA buiten staat. Voor zover het gaat om wijzigingen in de GBA, zie de Wet GBA. Volwassenen dienen er zelf voor te zorgen dat ze correct staan ingeschreven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 17:14 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Volwassenen dienen er zelf voor te zorgen dat ze correct staan ingeschreven. |
En als die het niet doen kan de hoofdbewoner (langst ingeschrevenen of oudste bewoner) dit laten wijzigen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 17:19 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | bona fides schreef: | Volwassenen dienen er zelf voor te zorgen dat ze correct staan ingeschreven. |
En als die het niet doen kan de hoofdbewoner (langst ingeschrevenen of oudste bewoner) dit laten wijzigen. |
Nee, dit kan hij niet. Zie de Wet GBA.
Ik zie trouwens dat veel gemeenten beweren inschrijving in de GBA te weigeren als er geen zogenaamde "verklaring hoofdbewoner" wordt overlegd. Deze gemeenten handelen in strijd met hun verplichtingen op grond van de Wet GBA. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 19:49 Onderwerp: |
|
|
Zie artikel 3:226 lid 4 BW. Recht van bewoning / gebruik is niet overdraagbaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 20:02 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Zie artikel 3:226 lid 4 BW. Recht van bewoning / gebruik is niet overdraagbaar. |
Dat gaat over vruchtgebruik (of om precies te zijn om een beperkt recht dat een variant is van vruchtgebruik) en heeft niets te maken met huurrecht. In deze draad gaat het om huurrecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 22:17 Onderwerp: |
|
|
Hmm, ik zie inderdaad dat een huurder niet een recht van bewoning heeft gevestigd maar een ander soort recht. Kennelijk is hier een verschil. Is dit verschil aan de duiden in de zin dat de huurder een verbintenisrechtelijk recht heeft en degene die een recht van bewoning heeft gevestigd een goederenrechtelijk recht heeft? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 16 jul 2009 2:26 Onderwerp: |
|
|
Ja.
Een huurovereenkomst van woonruimte kan soms door een medebewoner worden overgenomen, maar dan moet die persoon eerst medehuurder worden, geloof ik. Hoe het precies zit weet ik uit mijn hoofd niet. Ik weet wel dat als je er niet woont, de zaak helder is. (De verhuurder kan natuurlijk wel besluiten mee te werken, al ligt dat bij sociale huur wat lastiger denk ik.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: do 16 jul 2009 6:27 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Nee, dit kan hij niet. Zie de Wet GBA.
Ik zie trouwens dat veel gemeenten beweren inschrijving in de GBA te weigeren als er geen zogenaamde "verklaring hoofdbewoner" wordt overlegd. Deze gemeenten handelen in strijd met hun verplichtingen op grond van de Wet GBA. |
Het gebeurd wel, zelfs door de overheid.
Instellingen zoals die voor de geestelijke gezondheid en gevangenissen doet officieel de directeur van de instelling de wijziging bij het GBA. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 16 jul 2009 8:57 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Instellingen zoals die voor de geestelijke gezondheid en gevangenissen doet officieel de directeur van de instelling de wijziging bij het GBA. |
Daar zal de betrokkene (of diens curator) dan toch voor getekend moeten hebben. De inschrijving vindt dan namens de betrokkene plaats. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 19 jul 2009 13:59 Onderwerp: |
|
|
vaak kun je ook gewoon de huur op dezelfde naam laten staan, de bankrekening laten veranderen bij de woningbouw en gewoon verhuizen.
bij het gba uitschrijven/inschrijven kan ook zonder dat dat van invloed is op de woningbouw.
de achternaam blijft hetzelfde, en zolang er geen problemen zijn is er niemand die er naar kijkt.
kan ook met abbonnementen van bijvoorbeeld televisie of internet, scheelt een hoop "overstapkosten"
officieel heb je denk ik geen recht om dit te doen, en het kan problemen opleveren dus.
maar heel vaak zal het best wel lang goed gaan. |
|
|
|
 |
|